تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز ارزش پوند دوباره در برابر ارزهای اصلی نزول کرد و سقوط سهمگین پوند نتیجه منظقی آن در واکنش به خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (Brexit) بود و این حوادث باعث شد تا روز جمعه یکی از روزهای نادر بازار ارز باشد و پوند در برابر اکثر ارزهای اصلی تضعیف شود.

معمولا زوج ارز پوند – دلار آمریکا و یورو – دلار آمریکا دارای کورولیشن و همبستگی بالایی با یکدیگر دارند و در کل باید به این موضوع اذعان کرد که رفتار پوند در برابر دیگر ارزها تا مدتی تاثیر بگذارد و حرکت زوج ارز یورو – دلار آمریکا در روزهای آتی متاثر از رفتار پوند خواهد بود و این کورولیشن همچنان مورد توجه فعالان بازار خواهد بود.

امروز زوج ارز  پوند – دلار آمریکا با لمس نرخهای پایین ۱٫۳۲ پوند را به یکی از خبر سازترین ارزها  تبدیل کرد و این سطح از سی و یک سال پیش تا کنون لمس نشده بود و سرتیتر اخبار شدن آن چندان بی دلیل هم نبود. در واقع بدنبال کاهش شدید نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله انگلیس به پایین سطح %۱ و کاهش بازدهی اوراق قرضه دو ساله انگلیس به کمترین نرخهای چهار ساله گذشته و گمانه زنی ها از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس، پوند مجددا تحت فشارهای نزولی قرار خواهد گرفت.

سهام بانکهای انگلیسی بارکلیز (Barclays) و روئال بانک اسکاتلند (RBS) تنها در دو روز به میزان یک سوم از ارزش خود را از دست دادند و این بدان معناست که مالیات دهندگان از طریق %۷۲ سهمی که در خزانه بانک روئال اسکاتلند داشتند چیزی در حدود ۸ میلیارد پوند متضرر شده اند و به باور ما هنوز هم حرکت اصلی قیمت پوند در مقابل ارزهای اصلی نزولی است و از این رو در انتظار هستیم تا زوج ارز پوند – دلار آمریکا دیر یا زود به نرخهای پایین سطح ۱٫۳۰۰۰ کاهش یابد.

در سایر تحولات پیش بینی جهت بازار اونس طلا همواره یکی از مشکل ترین امور است تا جایی که بسیاری آن را امری دشوار دانسته اند. هرچه بازار کارا تر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار اونس طلا به عنوان کارا ترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد. مسئله هنگامی دشوار تر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم.

شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز و هفته آتی سخن گفت اما هنگامی که صحبت از ماه و سال می شود باید اندکی احتیاط کرد. بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیشبینی دقیق وضعیت بازار اونس طلا در سه ماهه سوم سال نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد.

بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و هدفهای بعدی قیمت و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در طول سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ بازار اونس طلا احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهد کرد و نقاط حمایت و مقاومت مهم قیمت چه نرخهای هستند؟

از نظر تحلیل تکنیکال اگر بخواهیم صحبت کنیم به باور ما قیمت اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماه آینده هدفی در حدود ۱۴۸۳ تا ۱۵۲۶ را نشانه گرفته است که این اهداف را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت ویو در نمودار پایین به وضوح نشان داده است. در چارت پایین افزایش قیمت اونس طلا از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) توسط دو خطوط فیبوناچی کنترل شده است.

در نمودار زیر اولین رسم خط فیبوناچی از کاهش ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) و دومین رسم خط فیبوناچی از افزایش قیمت از سطح ۲۵۱٫۷۰ (پایین ترین سطح اوت ۱۹۹۹) به ۱۹۲۰ تشکیل شده اند. در نمودار روزانه به وضوح مشخص است که قیمت اونس طلا توانسته با قدرت به بالای سطوح مقاومت ۱۲۵۲ و ۱۲۸۲ افزایش یابد و بالای آن تثبیت شود که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی مشخص هستند.

مقاومت بعدی بر روی سطح ۱۳۷۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی) وجود دارد که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰٫۳۰ به این سو می باشد که به اعتقاد ما این منطقه یعنی حوالی سطح مقاومت ۱۳۷۹ را تبدیل به مقاومت مهم و جدّی برای اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده خواهد کرد که عبور از آن سیگنال خرید قوی تا محدوده ۱۴۸۳ و ۱۵۲۶ صادر خواهد کرد.

از این رو همچنان بر این باوریم که روند حرکت کماکان افزایشی است و از این رو تحولات قیمت اونس طلا را با حرکت صعودی دنبال می کنیم و شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۷۹ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید جدید با هدفهای ۱۴۸۳ و ۱۵۲۷ فراهم خواهد کرد که هر یک از این به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی و خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی قرار دارند. به باور ما در طی این مدت شکست سطح مقاومت ۱۳۷۹ بسیار محتمل و قابل پیش بینی است زیرا این موضوع را افزایش شارپی قیمت از سطح ۱۰۴۵٫۸۵ به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت دوم دیده می شود این افزایش قیمت در قالب پنج موج شکل گرفته است که موج پنجم یعنی موج (۵) امتداد بیشتری یافته است و طبق بررسی سطوح فیبوناچی هدف این موج تا سطح ۱۴۵۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پیش بینی می شود که براساس افزایش از سطح ۱۰۴۵٫۸۵ به ۱۳۰۳٫۶۰ (بالاترین سطح ۲ مه ۲۰۱۶) و سقف فرضی موج (۳) در نظر گرفته شده است. بررسی سطوح فیبوناچی نیز به هدف مشابه ۱۴۵۴ اشاره دارد.

در حرکت نزولی تنها نفوذ قیمت به پایین سطح ۱۲۶۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۲۵۰ (پایین ترین سطح ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶) می بایست در سناریوی افزایشی به هدفهای ۱۴۸۳ و ۱۵۲۶ تجدید نظر کرد. با این حال همانطور که در نوشته های تحلیل فصلی پیشین مطرح کردم ما در حوالی خط مقاومت ۱۲۸۲ بسر می بردیم و از آنجاییکه این خط اهمیت روانی بسیار زیادی دارد، طبیعتا شکست آن پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جای تعجب ندارد و چنین رفتار های عجیبی از بازار چندان غیر عادی نیست.

به باور ما هر موجی که در بازار به راه می افتد به علت خریدهای سنگینی است که نهادهای بزرگ اقتصادی و صندوق های بزرگ سرمایه گذاری جهانی (اسپایدر) می کنند و موج روز جمعه نیز نشان می دهد که خرید سنگینی در واکنش به خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا انجام شده است.

این مسئله خود گواه آن است که جریان پر قدرتی در بازار وجود دارد که اعتقاد دارد که قیمت اونس طلا در سه ماهه آینده می تواند بالای سطح مقاومت ۱۲۸۲ دوام بیاورد و این جریان ظاهرا به دنبال فرصتی برای خرید اونس طلا می گشت که روز جمعه پس از اعلام خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و به تعویق افتادن انتظارات افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا وارد بازار شدند و قیمت اونس طلا را به شدت تقویت کردند.

بنابراین در حال حاضر قیمت اونس طلا بیشتر متاثر از مسائل بنیادی و روانی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است و احتمالا این وضعیت افزایشی پس از شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۷۹ با هدفهای ۱۴۸۳ و ۱۵۲۶ در سه ماهه سوم سال جاری حفظ شود که این اهداف را در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا