تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا طبق آنچه که دیروز بدان اشاره کردیم حرکت اصلاحی قیمت که از روز ۲۴ ژوئن از سطح ۱٫۰۹۰۶ به آرامی آغاز شد کماکان ادامه دارد اما تغییری در روند اصلی نزولی ایجاد نشده است.

به باور ما هنوز هم حرکت اصلی قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا نزولی است و از این رو در انتظار هستیم تا با شروع حرکت اصلاحی و رسیدن قیمت به نرخهای بالاتر ۱٫۱۰۹۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و ۱٫۱۱۳۰ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش فراهم شود.

از نظر تحلیل تکنیکال در حرکت اصلاحی، اولین سطح مقاومت یورو نرخ ۱٫۱۱۳۰ و در ادامه سطوح ۱٫۱۱۵۰ و ۱٫۱۱۸۷ قرار دارند و بر این باوریم که ادامه حرکت اصلاحی بالاتر از نرخهای ۱٫۱۱۳۰ و ۱٫۱۱۸۷ برای یورو کار ساده ای نخواهد بود. از این رو، دوباره فرصتهایی برای ورود مجدد فروشندگان در نزدیکی این سطوح بوجود خواهد آمد.

در حرکت نزولی، سطح اولیه حمایت بر روی نرخ ۱٫۱۰۵۰ و پس از آن به ترتیب ۱٫۱۰۳۰ ، ۱٫۱۰۲۵ ، ۱٫۱۰۰۰ است. به باور ما بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، یورو در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز هر چند امروز قیمت مقداری از پایین ترین سطح ۳۱ ساله گذشته خود فاصله گرفته و به بالای سطح ۱٫۳۵۰۰ اصلاح کرده است اما حرکت نزولی آن همچنان پایدار است و از این رو، بهتر است به جای خرید در نرخهای پایین، در نرخهای بالاتر از سطح مقاومت ۱٫۳۵۰۰ دوباره اقدام به فروش کرد.

این در حالی است که براساس معاملات آتی نرخ بهره Sonia قویا انتظار می رود بانک مرکزی انگلیس به دلیل تلاش برای بازسازی اقتصادی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری اقدام به کاهش نرخ بهره نماید و هم اکنون احتمال %۵۰ می رود که نرخ بهره انگلیس در ماه اوت کاهش یابد که این مساله نیز باعث کاهش ارزش پوند خواهد شد.

بدین ترتیب از دیدگاه تحلیل تکنیکال تا زمانیکه که قیمت پوند از سطوح مقاومت ۱٫۳۵۶۶ و ۱٫۳۸۴۳ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی شدید ۱٫۵۰۱۷ به ۱٫۳۱۱۸) خارج نشود، نمی توان انتظار نوسانات جدّی را داشت و چنانکه پیشتر نیز اشاره شد، نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۳۵۶۶ فرصتی برای فروشندگان است.

در سایر تحولات برای قیمت نفت خام سبک آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری پیش بینی می کنیم اگر قیمت آن در طی ۲ الی ۴ هفته بتواند از سطوح مقاومت ۴۹٫۸۳ و ۵۱٫۶۲ دلار/بشکه با قدرت عبور کند سیگنال خرید تا سطوح ۴۵۷٫۴۰ و ۶۲٫۶۵ صادر خواهد کرد که این اهداف در نمودار ماهیانه پایین مشخص هستند اما اگر به هر دلیلی نتواند از سطوح مقاومت ۴۹٫۸۳ و ۵۱٫۶۲ عبور کند احتمال یک حرکت اصلاحی به سوی سطح ۴۱٫۸۵ با توجه به سقف دو قلو ساخته شده در حوالی سطح مقاومت ۵۱٫۶۲  (بالاترین سطح ۸ ژوئن) چندان هم بعید نخواهد بود.

در چارت پایین این سقف دو قلو قیمت نفت نشاندهنده تکمیل شدن حرکت زیگزاگی شکل قیمت از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) می باشد که این الگو از سه موج کوچک تشکیل شده است که موج سوم یعنی موج c به اندازه طول موج اول یعنی موج a حرکت داشته است که سطوح فیبوناچی در چارت پایین به وضوح نشان داده است. واگرایی کاهشی اندیکاتور مک دی MACD در نمودار روزانه بیانگر خسته شدن روند افزایشی قیمت نفت است که منجر به شکسته شدن خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۲۶٫۰۵ نیز شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال حرکات قیمت نفت آمریکا از سطح ۲۶٫۰۵ تقریبا متقارن بخشی از حرکات قیمتی از سطح ۳۷٫۷۵ (پایین ترین سطح ۲۴ اوت ۲۰۱۵) به ۲۶٫۱۹ (پایین ترین سطح ۱ ژانویه) می باشد که الگوی سر و شانه معکوس را نشان می دهد. شانه سمت راست بین محدوده ۳۸٫۸۴ تا ۴۱٫۸۵ قرار گرفته است که این سطوح در چارت روزانه بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ به ۵۱٫۶۲ وجود دارند.

از آنجایی که شانه سمت چپ تقریبا دو ماه طول کشید تا تکمیل شود احتمال اینکه شانه راست هم برای تکمیل خود همین مدت یعنی دو ماه طول بکشد، زیاد است و این بدان معناست که تارگت ۴۱٫۸۵ به این زودی ها لمس نمی شود و نیاز به زمان دارد. به باور ما محتمل ترین سناریو ممکن آن است که قیمت نفت آمریکا قبل از لمس سطح ۴۱٫۸۵ برای مدتی بین محدوده  ۴۵٫۵۹ و ۴۹٫۸۳ در روندی خنثی و رنج قرار گیرد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۷ درصدی دیده می شوند.

در چارت ماهیانه به وضوح مشخص است که حرکت اصلاحی کنونی صرفا یک حرکت برگشتی و پول بک به سوی نزدیکی محدوده ۴۳٫۸۴ و ۴۲٫۶۶ می باشد که این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح مه ۲۰۱۱) و خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۱۰٫۳۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۲۷ قرار دارند.

انتظار داریم بعد از تکمیل شدن این موج برگشتی قیمت نفت آمریکا دوباره در مسیر افزایشی قرار گیرد و تا سطوح ۵۷٫۴۰ و ۶۲٫۶۵ دلار/بشکه صعود کند و در سه ماهه سوم سال جاری این احتمال قوی وجود دارد که پس از انجام یک حرکت اصلاحی کوتاه بار دیگر شاهد ادامه روند افزایشی قیمت نفت آمریکا باشیم. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام