تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می شود که قیمت آن چنانچه بتواند از سطوح مقاومت ۴۹٫۸۳ و ۵۰٫۰۰ دلار/بشکه عبور کند قیمت آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۰٫۵۴ افزایش یابد که این موضوع را شکسته شدن سطح ۴۹٫۶۷ در چارت پایین نشان داده است و از نظر فاندامنتال نیز دیروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بیشتر از حد پیش بینی ها کاهش یافت که همین مساله موجب افزایش قیمت نفت شده است.

همانطور که در چارت زیر دیده می شود این سطح مقاومت ۴۹٫۶۷ بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج افزایشی از سطح ۴۵٫۸۳ (پایین ترین سطح ۲۷ ژوئن) تشکیل شده است. در حرکت نزولی نیز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۴۸٫۸۹ و ۴۸٫۲۰ قرار دارند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی وجود دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت موجهای قیمت همچنان بدون تغییر است اما برای تایید صعود قیمت به نرخ ۵۰٫۵۴ و ۵۰٫۸۳ ابتدا می بایست این موج افزایشی که در این یکی دو روز گذشته شاهد بودیم به بالای سطح مقاومت ۵۰٫۰۰ افزایش یابد و به باور ما تا زمانیکه خریداران بیشتر هستند، احتمال صعود قیمت به بالای سطح ۵۰٫۰۰ وجود دارد.

خبری که بر روی قیمت نفت تاثیرگذار داشته و به جنب و جوش بازار کمک کرده است اعلام کاهش آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بوده است که می تواند زمینه صعود تا سطح ۵۰٫۵۴ را فراهم کند. در حرکت نزولی تنها در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۴۸٫۲۰ و تثبیت قیمت در پایین آن، حرکت افزایشی دچار تزلزل خواهد شد اما در حال حاضر، انتظار می رود حرکت افزایشی تا سطح ۴۹٫۸۳ و در ادامه تا ۵۰٫۰۰ ادامه یابد.

این مساله در صورت توانایی قیمت نفت برای تثبیت بالای سطح ۵۰٫۰۰ فرصتهایی مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید با هدف ۵۰٫۵۴ و ۵۰٫۸۳ و پس از آن سطح ۵۲٫۲۸ (بالاترین سطح ۹ ژوئن ۲۰۱۶) بوجود خواهد آورد و با توجه به رویدهای خبری و تحولات تکنیکال احتمال ادامه حرکت افزایشی تا سطح ۵۰٫۵۴ از طریق عبور از سطح ۵۰٫۰۰ دلار/بشکه وجود دارد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم چنانچه قیمت آن موفق به شکست سطح مقاومت ۵۰٫۷۴ دلار/بشکه شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۵۳ و ۵۳٫۱۴ (بالاترین سطح ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵) صادر کند که این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۰٫۴۲ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح مقاومت ۵۰٫۷۴ بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج نزولی ۵۰٫۷۴ (بالاترین سطح ۲۹ ژوئن) قرار داشت که با قدرت شکسته شد و هم اکنون زمینه را برای شکست سطح مقاومت ۵۰٫۷۴ فراهم آمده است و در حال حاضر نفت برنت در تلاش برای عبور از این سطح مقاومت است که اگر محقق شود، احتمال افزایش قیمت تا سطح ۵۱٫۵۳  و پس از آن سطح ۵۳٫۱۴ بوجود خواهد آمد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

از منظر تحلیل فاندامنتال هر چند مقداری از نگرانی ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کاسته شده است اما همچنان این نگرانی ها در میان مدت و بلند مدت وجود دارد و تنها در طی ۴۸ ساعته گذشته برای نفت خبر اعتصاب کارگران نروژ باعث تقویت قیمت نفت شده است و در چنین وضعیتی اگر سطح مقاومت ۵۰٫۷۴ با قدرت شکسته شود، خریداران نفت برنت با اعتماد به نفس بیشتری با هدف اولیه ۵۱٫۵۳ وارد بازار خواهند شد که می تواند فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید با هدف بعدی ۵۳٫۱۴ نیز باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به سرعت حرکت افزایشی در طی این یکی دو روز گذشته، فرصتهایی کمی برای ورود به پوزیشن فروش نفت برنت ایجاد خواهد شد مگر آنکه از پایین سطوح حمایت ۵۰٫۰۸ و ۴۹٫۶۷ (خطوط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی) یکی پس از دیگری شکسته شوند که برای امروز این سناریو بسیار بعید است.

بدین جهت، می توان اکنون در مسیر روند صعودی قیمت نفت برنت قرار گرفت و به محض رسیدن قیمت به محدوده های بالای سطح مقاومت ۵۰٫۷۴ می بایست در انتظار شروع حرکت صعودی به سطوح ۵۱٫۵۳ و ۵۳٫۱۴ دلار/بشکه باشیم که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۳۰ دقیقه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت