تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا طبق آنچه که قبلا بدان اشاره کردیم حرکت اصلاحی قیمت یورو که از روز ۲۴ ژوئن از سطح ۱٫۰۹۰۶ به آرامی آغاز شد کماکان ادامه دارد اما تغییری در روند اصلی نزولی ایجاد نشده است و به احتمال زیاد این حرکت اصلاحی تاثیر چندانی بر روند حرکت اصلی یورو نگذارد.

به باور ما هنوز هم حرکت اصلی قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا نزولی است و از این رو در انتظار هستیم تا با شروع حرکت اصلاحی و رسیدن قیمت به نرخهای بالاتر ۱٫۱۰۹۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) ۱٫۱۱۳۰ و ۱٫۱۱۵۰ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش فراهم شود.

از نظر تحلیل تکنیکال در حرکت اصلاحی، اولین سطح مقاومت یورو نرخ ۱٫۱۱۳۰ و در ادامه سطوح ۱٫۱۱۵۰ و ۱٫۱۱۸۷ قرار دارند و بر این باوریم که ادامه حرکت اصلاحی بالاتر از نرخهای ۱٫۱۱۵۰ و ۱٫۱۱۸۷ برای یورو کار ساده ای نخواهد بود. از این رو، دوباره فرصتهایی برای ورود مجدد فروشندگان در نزدیکی این سطوح بوجود خواهد آمد.

در حرکت نزولی، سطح اولیه حمایت بر روی نرخ ۱٫۱۰۵۰ و پس از آن به ترتیب ۱٫۱۰۳۰ ، ۱٫۱۰۲۵ ، ۱٫۱۰۰۰ است. به باور ما بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، یورو در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز هر چند امروز قیمت مقداری از پایین ترین سطح ۳۱ ساله گذشته خود فاصله گرفته و به بالای سطح ۱٫۳۵۰۰ اصلاح کرده است اما حرکت نزولی آن همچنان پایدار است و از این رو، بهتر است به جای خرید در نرخهای پایین، در نرخهای بالاتر از سطح مقاومت ۱٫۳۵۰۰ دوباره اقدام به فروش کرد.

این در حالی است که براساس معاملات آتی نرخ بهره Sonia قویا انتظار می رود بانک مرکزی انگلیس به دلیل تلاش برای بازسازی اقتصادی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری اقدام به کاهش نرخ بهره نماید و هم اکنون %۵۰ احتمال آن می رود که نرخ بهره انگلیس در ماه اوت کاهش یابد که این مساله نیز باعث کاهش ارزش پوند خواهد شد.

بدین ترتیب از دیدگاه تحلیل تکنیکال تا زمانیکه که قیمت پوند از سطوح مقاومت ۱٫۳۵۶۶ و ۱٫۳۸۴۳ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی شدید ۱٫۵۰۱۷ به ۱٫۳۱۱۸) خارج نشود، نمی توان انتظار نوسانات جدّی را داشت و چنانکه پیشتر نیز اشاره شد، نزدیکی سطوح مقاومت ۱٫۳۵۳۰ ، ۱٫۳۵۵۰ و ۱٫۳۵۶۶ فرصتی برای فروشندگان است.

در سایر تحولات برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه سوم سال جاری چنانچه بتواند به بالای سطح ۵۱٫۲۴ دلار/بشکه (بالاترین سطح ۲۲ ژوئن) برسد باعث افزایش آن به ترتیب تا سطوح ۵۲٫۸۶ (بالاترین سطح ۹ ژوئن) و ۵۳٫۳۸ می شود در غیر این صورت ممکن است قبل از آغاز روند صعودی مقداری به سوی سطوح ۴۳٫۳۵ و ۴۰٫۲۸ اصلاح کند و بعد از آن دوباره در مسیر افزایشی قرار گیرد و فرصت خوبی را برای ادامه حرکت صعودی در سه ماهه سوم سال جاری ایجاد نماید.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح مقاومت ۵۳٫۳۸ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح ۶ مه ۲۰۱۵) به ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) تشکیل شده است. ناتوانی قیمت نفت برنت در عبور از این سطح مقاومت به معنای تکمیل شدن اولین موج افزایشی آغاز شده از سطح ۲۷٫۱۰ می باشد که می تواند در این مدت موجب برگشت و اصلاح قیمت آن تا حدود ۴۳٫۳۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) شود.

این موج افزایشی قیمت نفت برنت توسط سطوح فیبوناچی دیگری از موج نزولی ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح اوت ۲۰۱۳) به ۲۷٫۱۰ تحت کنترل این سطوح قرار دارد و بررسی این سطوح فیبوناچی هدفی پایین تر از سطح ۴۳٫۳۵ یعنی سطح ۴۰٫۲۸ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) را نشان می دهد که تنها به شرط شکست سطح حمایت ۴۳٫۳۵ زمینه را برای لمس سطح ۴۰٫۲۸ فراهم می آورد.

از نظر تحلیل تکنیکال این موج نزولی قیمت نفت برنت از سطح ۵۲٫۸۶ به عنوان یک حرکت برگشتی و پول بک به سوی سطح حمایت ۴۲٫۱۱ در نظر گرفته می شود که در چارت ماهیانه مشخص شده است. بررسی امواج الیوت از این موج افزایشی بیانگر تکمیل شدن حرکات زیگزاگی شکل است که قبل از استمرار افزایش ممکن است برای تجمیع انرژی مقداری به سوی سطوح ۴۳٫۳۵ و ۴۰٫۲۸ اصلاح داشته باشد.

این موضوع را واگرایی کاهشی در اندیکاتور مک دی MACD نشان داده است و به نظر می رسد روند افزایشی قیمت آن اندکی خسته شده است و نیاز به یک استراحت و برگشت دارد و بعد از آن حرکت صعودی با قوت بیشتری به نفع قیمت نفت برنت ادامه خواهد یافت.

در چارت پایین حرکات قیمت نفت برنت از روز ۲۸ اوت ۲۰۱۵ به این سو بیشتر شبیه یک الگوی سر و شانه معکوس می باشد که شانه سمت راست آن با رسیدن قیمت به سطح ۴۳٫۳۵ تکمیل خواهد شد. در چارت پایین مشخص است که شانه سمت چپ تقریبا دو ماه طول کشید تا تکمیل شود و انتظار داریم که تکمیل شانه سمت راست هم همین مدت زمان به طول بیانجامد.

این بدان معناست که قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم سال بین محدوده ۴۳٫۳۵ تا ۵۳٫۳۸ در نوسان خواهد بود و بعد از تکمیل شدن این حرکت اصلاحی در نزدیکی سطوح حمایت ۴۳٫۳۵ یا ۴۰٫۲۸ احتمال شدت گرفتن روند افزایشی برای رسیدن به نرخ ۵۱٫۲۴  و پس از آن سطوح بالای ۵۲٫۸۶ و ۵۳٫۳۸ دلار/بشکه بسیار بالا است که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت