تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی قرار گرفته است و نزدیکی سطح ۱۳۳۸ حمایت مستحکم و نرخ ۱۳۵۱ سطح مقاومت را ایجاد کرده است. در طی ۲۴ ساعته گذشته اونس طلا پس از افزایش به بالاترین سطح دو ساله گذشته مقداری به سطح ۱۳۴۰ اصلاح کرده است و در حال حاضر با سطوح مقاومت ۱۳۵۱ و ۱۳۵۸ مواجه است.

برای شروع حرکت افزایشی باید منتظر ماند و در صورت توانایی اونس طلا برای عبور از مقاومت ۱۳۵۱ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید با هدفهای ۱۳۵۸ و ۱۳۶۷ بوجود خواهد آمد در غیر این صورت ممکن است با شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۳۸ مقداری به سوی سطوح ۱۳۳۰ و ۱۳۲۲ اصلاح کند.

قیمت اونس طلا پس از برخورد به سطح مقاومت ۱۳۵۱ مقداری از بالاترین سطح ۲ ساله گذشته اصلاح کرده است و بعد از تکمیل شدن این حرکت اصلاحی، می بایست در انتظار فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید در بالای سطح مقاومت ۱۳۵۱ با هدفهای ۱۳۵۸ و ۱۳۶۷ باشیم.

این در حالی است که در حرکت اصلاحی چنانچه سطح حمایت ۱۳۳۸ با قدرت شکسته شود منجر به حرکت  اصلاحی جزئی و کوتاه به نزدیکی سطوح ۱۳۳۵ ، ۱۳۳۰ ، ۱۳۲۲ می شود و برای رهایی از اصلاح قیمت به نرخهای پایین ۱۳۳۸ می بایست قیمت اونس طلا تا بالای سطح ۱۳۵۱ صعود کند.

در مجموع بر این باوریم که بعد از پایان یافتن حرکت اصلاحی، شرایط بازارهای مالی همچنان به نفع اونس طلا در جریان خواهد بود. قیمت فلزات پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (Brexit) حرکت صعودی قوی داشته اند و هر گونه حرکت اصلاحی محدود و بسیار کوتاه خواهد بود. قیمت اونس طلا که از ابتدای سال جاری تا کنون %۲۷ رشد یافته است، بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی این کشور به میزان %۸ افزایش نشان داده است.

تصمیم بانک مرکزی آمریکا تعیین کننده اصلی قیمت اونس طلا خواهد بود و به باور ما رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا موجب شده است که بانکهای مرکزی آسیا اقدام به تسهیل سیاست های پولی خود نمایند. نتیجه چنین اقدامی، با توجه به تعویق افتادن زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا به سال آینده، احتمال تداوم افزایش قیمت اونس طلا را به همراه دارد و خریداران طلا از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

در خبری دیگر آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۹۵۳٫۹۱۴ تن افزایش یافت که بالاترین ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر از ماه جولای ۲۰۱۳ به  این سو محسوب می شود و همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی این کشور، در روزهای آتی احتمال افزایش بیشتر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر وجود دارد.

شرکت SPDR GLD Trust یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری خرید طلا است که پیش از همه پرسی انگلیس شروع به خرید طلا کرده است و می توان انتظار داشت، در روزهای آتی با عبور قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۵۱ بازار به سوی نرخ ۱۳۵۸ و ۱۳۶۷ و بالاتر حرکت کند که این اهداف در نمودار مشخص هستند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار سفارشات کارخانه ی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۹- ، رقم قبلی %۱٫۹) اعلام می شود و در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدفهای بعدی آن با شکسته شدن یکی از سطوح ۱۳۵۱ و ۱۳۳۹ به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا