تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح حمایت ۴۸٫۴۱ دلار/بشکه را بشکند و تا حدود سطح حمایت بعدی ۴۷٫۹۲ کاهش یابد که این حرکت کاهشی را بررسی امواج الیوت، الگوی گوه و سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح حمایت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از موج بزرگ C از سطح ۵۰٫۵۴ (بالاترین سطح ۲۲ ژوئن) تشکیل شده است. به باور ما قیمت نفت آمریکا در این موج نزولی قادر است تا سطح ۴۵٫۸۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) ریزش داشته باشد که محل برخورد قیمت نفت به کف کانال الگوی گوه می باشد که این الگو از سطح ۵۱٫۶۷ (بالاترین سطح ۹ ژوئن) شکل گرفته است.

برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح مقاومت ۴۸٫۷۰ می باشد که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده است. در تعریف الگوی گوه کاهشی یا افزایشی جزو الگوهایی می باشد که حتما باید در امتداد روند تشکیل شود و اگرچه جهت تشکیل گوه کاهشی یا افزایشی می تواند هم راستا با روند قبل از خود نباشد اما اگر هم راستا باشد درجه اطمینان و اهمیت بیشتری الگو پیدا می کند.

در الگوی گوه افزایشی شیب خط امتداد بالایی نقاطی که به هم متصل می شوند باید حتما کمتر از شیب خط پایینی باشد و در گوه کاهشی، شیب خط امتداد پایینی نقاطی که به هم متصل می شوند باید حتما کمتر از شیب خط بالایی باشد. در دو حالت گوه کاهشی و افزایشی باید امتداد دو خط بالایی و پایینی در نهایت به یکدیگر برسند و حالت واگرایی نداشته باشند. در این الگو دو حد سود تعریف می شود.

هدف قیمتی حد سود اول به اندازه برابر با اولین حرکت تصحیح قیمت در داخل الگو می باشد که با شکسته شدن یک امتداد انتظار داریم. هدف قیمتی حد سود دوم نیز به اندازه برابر فاصله آغاز روند قبلی تا نقطه تشکیل الگو با شکسته شدن یکی از امتدادها را می توان انتظار داشت.

بدین ترتیب برای امروز پیش بینی می شود قیمت نفت آمریکا با شکسته شدن سطح حمایت ۴۸٫۴۱ به ترتیب تا سطوح ۴۷٫۹۲ و۴۷٫۴۲ کاهش یابد و تارگت بعد از آن بر روی سطوح ۴۶٫۸۱ و ۴۵٫۸۳ قرار دارند. در حال حاضر قیمت در تلاش برای عبور از سطح ۴۸٫۰۲ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) می باشد.

با توجه به رویدادهای فاندامنتال و تکنیکال، احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت در کوتاه مدت تا سطوح ۴۷٫۹۲ و ۴۷٫۴۲ و پس از آن سطوح ۴۶٫۸۱ و ۴۵٫۸۳ (پایین ترین سطح ۲۷ ژوئن) وجود دارد. خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه بر روی سطح ۴۴٫۴۵ قرار گرفته است و امروز با مقاومتهای ۴۸٫۴۱ و ۴۸٫۷۰ دلار/بشکه مواجه است. نگرانی ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و اثرات منفی آن بر اقتصاد جهانی می تواند بار دیگر موجب بازگشت حرکت نزولی نفت آمریکا را در کوتاه مدت فراهم آورد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح حمایت ۴۹٫۳۵ دلار/بشکه را لمس کند و این احتمال قویا وجود دارد که این سطح با قدرت شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۴۸٫۴۹ ریزش داشته باشد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت برنت در موج کاهشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۲٫۸۶ (بالاترین سطح ۹ ژوئن) قرار گرفته است و این موج به پایین سطح حمایت ۴۹٫۸۹ رسیده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی قرار داشت که شکسته شد و هم اکنون راه برای ریزش بیشتر قیمت نفت برنت تا سطح حمایت بعدی ۴۹٫۳۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۴۸٫۴۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) فراهم شده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این موج نزولی C از شدت و نوسانات زیادی برخوردار است و براحتی می تواند تا حدود سطح ۴۸٫۴۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) کاهش داشته باشد و این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۴۹٫۸۹ که هم اکنون سطح رزیستنس محسوب می شود باعث افزایش جزئی و کوتاه به سطح مقاومت ۵۰٫۳۴ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) می گردد.

از این رو برای امروز پیش بینی می شود سطح حمایت ۴۹٫۳۵ تاچ شود و در صورت شکست آن سیگنال فروش تا سطوح ۴۹٫۱۱ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۴۸٫۴۹ صادر کند. در حال حاضر قیمت نفت برنت پایین سطح ۴۹٫۸۹ قرار دارد و احتمال کاهش بیشتر آن به سطوح ۴۹٫۳۵ و ۴۸٫۴۹ و پس از آن سطوح ۴۷٫۷۹ و ۴۷٫۰۹ وجود دارد.  خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه بر روی سطح ۴۵٫۷۵ تشکیل شده است.

در مجموع بر این باوریم که ناتوانی قیمت نفت برنت برای صعود به بالای سطح ۵۰٫۳۴  از فشار بر مقاومت کلیدی ۵۰٫۷۵  کاسته است و رویدادهای فاندامنتال و تکنیکال می تواند موجب تسریع در حرکت نزولی و سقوط قیمت به هدفهای ۴۸٫۴۹ ، ۴۷٫۷۹ و پس از آن سطح ۴۷٫۰۹ دلار/بشکه گردد. نگرانی ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و اثرات منفی آن بر اقتصاد جهانی می تواند بار دیگر موجب بازگشت حرکت نزولی نفت برنت را در کوتاه مدت فراهم آورد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت