تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت اونس طلا با شکسته شدن سطح ۱۳۵۱ به هدفهای ۱۳۵۸ و ۱۳۶۷ که دیروز بدان اشاره کردیم رسید و هم اکنون در بالاترین سطح ۲۸ ماهه گذشته در نوسان است. شکسته شدن سطح ۱۳۷۱ می تواند به افزایش دوباره قیمت اونس طلا تا سطوح ۱۳۷۹ و ۱۳۸۴ بیانجامد.

روند کلی همچنان صعودی است و اونس طلا به اتکای بازگشت شرایط ریسک گریزی و نگرانی هایی که درخصوص اینکه شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (Brexit) منجر به رکود در اقتصاد جهان می گردد، رو به تقویت است. سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۱۳۵۸ (بالاترین سطح پس از رای مردم بریتانیا) و در ادامه، سطح حمایت بعدی نرخ ۱۳۵۱ قرار دارند.

در قیمت اونس طلا حرکات شدیدی افزایشی موجب تقویت قیمت به بالاترین نرخهای ۲۸ ماهه گذشته شده است و ترس سرمایه گذاران بین المللی از شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آنها را وارد به خرید دارایی های مطمئن نظیر طلا کرده است و تمایلات سرمایه گذاری رو به افزایش است. همچنین صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا امشب منتشر می شود که قابل اهمیت است.

از سوی دیگر انتشار خبری مبنی بر آنکه سه صندوق بزرگ املاک و مستغلات تجاری در بریتانیا (به ارزش ۱۰ میلیارد پوند) فعالیت های خود در خاک انگلستان را به حالت تعلیق درآورده اند نیز موجب تقویت اونس طلا و سقوط شدید ارزش پوند در بازارها شده است و در اصطلاح تخصصی به این شیوه از معاملات جابجایی سریع به کیفیت یا flight-to-quality گفته می شود که در آن، سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری در ابزارهای مالی با ریسک پایین نظیر طلا می کنند.

به همین خاطر بدنبال دور جدید نگرانی ها از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا که منجر به رکود در اقتصاد جهانی می گردد، قیمت اونس طلا به بالاترین نرخهای ۲۸ ماهه گذشته صعود کرده است و در مجموع بر این باوریم که شرایط بازارهای مالی همچنان به نفع اونس طلا در جریان خواهد بود.

اکنون قیمت در بالای نرخ ۱۳۵۸ قرار دارد و سیگنالهای افزایشی، افزایش قیمت تا نرخ ۱۳۷۹ و ۱۳۸۴ را نشان می دهند و با عبور قیمت از این سطوح، هدف افزایشی بعدی در نرخهای ۱۳۹۳ و ۱۴۰۰ نمایان خواهد بود و همچنان که سابقه بازار نشان داده است  قیمت جهانی اونس طلا نقش دارایی مطمئن (safe – haven) را داشته و معامله گران تمایل بیشتری به آن نشان می دهند.

امروز بازارهای سهام بین الملل از آسیا تا اروپا با کاهش مواجه شده اند و معاملات آتی سهام آمریکا نیز از کاهش قیمتها در هنگام باز شدن خبر میدهند. ارزش پوند انگلیس نیز به کمترین نرخهای ۳۱ ساله گذشته سقوط کرده است. هم اکنون این نگرانی در بازار بوجود آمده است که تلاش های جهانی برای افزایش نقدینگی ممکن است به اندازه کافی نتواند تاثیرات منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به این زودی جبران کند و از طرفی دیگر نگرانی ها از بی ثباتی مالی و سیاسی در ایتالیا نیز به هرج و مرج بیشتر در بین سرمایه گذاران اروپایی و کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه منجر شده است.

آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۲۸٫۸۱ تن افزایش به ۹۸۲٫۷۲۱ تن افزایش یافت که بالاترین ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر در ۳ ساله گذشته محسوب می شود و این خرید صندوق اسپایدر می تواند روند حرکت افزایشی اونس طلا را حفظ کند. بدین ترتیب می توان انتظار داشت با عبور قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۷۱ بازار به سوی نرخ های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۴ و بالاتر حرکت کند که این اهداف در نمودار ارسالی مشخص هستند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار موسسه مدیریت عرضه غیر کارخانه ای آمریکا (پیش بینی بازار ۵۳٫۳) اعلام می شود. صورتجلسه نشست پیشین بانک فدرال رزرو آمریکا نیز امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و بسته به اینکه متن صورتجلسه آن چه باشد بازار واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک مرکزی آمریکا، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

بنابراین بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند روند حرکت اونس طلا را تا حدودی مشخص کند و از طرفی دیگر نباید فراموش کرد حرکت اونس طلا همچنان متاثر از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد بود که تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی های مطمئن را بیشتر کرده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا