تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا دیروز سطح مقاومت ۱٫۱۱۸۷ به خوبی حفظ شد و همانطور که بدان اشاره کردیم قیمت یورو دوباره به پایین سطح ۱٫۱۰۹۳ (خط سبز رنگ میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و ۱٫۱۰۸۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته) کاهش یافت. اهداف نزولی بعدی به ترتیب ۱٫۱۰۲۰ ، ۱٫۱۰۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۰۹۶۸ (پایین ترین سطح ۲۷ ژوئن) و ۱٫۰۹۰۶ (پایین ترین سطح ۲۴ ژوئن) خواهند بود.

تا زمانیکه قیمت پایین سطوح مقاومت ۱٫۱۱۸۷ و ۱٫۱۲۲۷ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) قرار دارد، کماکان فشار نزولی بر یورو وجود دارد و سطوح مقاومت می بایست مورد توجه فروشندگان قرار گیرند و این امر بر روند حرکت نزولی یورو تاثیر خواهد گذاشت و این امر در نمودار یورو به خوبی مشهود است.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا دیگر دنیا به پوند ضعیف عادت کرده است و پس از خروج انگلیس از اتحادیه  اروپا، حرکت نزولی پوند دیگر جای تعجبی برای بازار ندارد و پیش بینی ما برای امروز، ادامه سیر نزولی پوند است. در تحلیل های گذشته که در همین ستون به خاطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا صحبت از سقوط پوند به زیر سطح ۱٫۳۰ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

قیمت پوند پس از شکست سطح روانی ۱٫۳۰ به شدت به پایین ترین سطح خود در ۳۱ ساله گذشته سقوط کرده است. این مسئله شاید مهمترین خبر امروز بود که از جهات بسیاری قابل تامل است. شکسته شدن سطح روانی ۱٫۳۰۰۰ احتمال سقوط بیشتر پوند را نیز بیشتر کرده است.

این همان نکته مهمی است که فروشندگان پوند باید بدان توجه داشته باشند، امری که پیشتر در گزارشات تحلیلی پیشین بدان اشاره کردیم. با هم منتظر ادامه سیر نزولی پوند با هدفهای ۱٫۲۸۳۵ و ۱٫۲۷۷۸ و پس از آن سطوح ۱٫۲۶۶۵ (کف کانال نزولی) و ۱٫۲۴۸۰ (پایین ترین سطح مه ۱۹۸۵) می مانیم. مقاومتهای روزانه در نزدیکی سطوح ۱٫۳۰۲۰ و ۱٫۳۰۳۰ تشکیل شده اند.

انتشار خبری مبنی بر آنکه سه صندوق بزرگ املاک و مستغلات تجاری در بریتانیا (به ارزش ۱۰ میلیارد پوند) فعالیت های خود در خاک انگلستان به حالت تعلیق درآورده اند نیز منجر به سقوط شدید ارزش پوند در بازارها شده است و پیش بینی برخی از بانکهای بزرگ، احتمال کاهش پوند تا نرخ ۱٫۲۰ را تا پایان سال بعید نمی دانند  و این موضوع می تواند حرکت نزولی پوند را بیشتر کند.

در زوج ارز دلار- ین ژاپن نیز تحولات قیمت را با حرکت نزولی با تارگتهای ۱۰۰٫۲۱ ، ۹۹٫۸۶ و ۹۸٫۹۵ دنبال می کنیم و تمرکز بازار به سقوط قیمت تا پایین ترین سطوح سال جاری معطوف شده است. با استمرار فشارهای نزولی، در میان مدت تمرکز بازار به فرود قیمت تا سطوح ۹۶٫۵۶ و ۹۵٫۸۱ خواهد بود. مقاومتها به ترتیب بر روی ۱۰۱٫۲۸ ، ۱۰۱٫۷۶ و ۱۰۲٫۲۱ قرار گرفته اند.

بدین ترتیب تثبیت قیمت در پایین این سطوح تایید کننده ادامه حرکت نزولی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن است که می تواند هدفهای ۱۰۰٫۲۱ ، ۹۹٫۸۶ و ۹۸٫۹۵ را در کوتاه مدت و میان مدت نمایان سازد. در مجموع دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد.

در سایر تحولات برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، تحلیل دیروز همچنان معتبر است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری در نزدیکی سطح ۹۵٫۰۴۴ مورد حمایت قرار گیرد و بعد از آن به سوی سطح ۹۷٫۰۶۸ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است شاخص دلار آمریکا در موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین سطح ۳ مه) قرار دارد و در این موج قادر است تا سطح ۹۷٫۰۶۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) صعود کند که این به معنای افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی (به استثنای ین ژاپن) است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۹۶٫۵۱۷ بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی قرار داشت که موقتا مانع از استمرار موج افزایشی c شده است و همین امر باعث برگشت و اصلاح قیمت آن به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۹۹٫۸۲۹ (بالاترین سطح ۲۹ ژانویه) گردیده است.

این خط روند نزولی رسم شده نشان می دهد که سطح حمایت بر روی ۹۵٫۰۴ قرار دارد که این سطح مماس با این خط روند نزولی می باشد. در هفته جاری سطح مقاومت قیمت دلار آمریکا بر روی سطح ۹۶٫۱۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود باعث از سرگیری روند افزایشی شاخص دلار آمریکا در موج به ترتیب تا سطوح ۹۶٫۵۱ و ۹۷٫۰۶ می شود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار موسسه مدیریت عرضه غیر کارخانه ای ISM آمریکا (پیش بینی بازار ۵۳٫۳) اعلام می شود. صورتجلسه نشست پیشین بانک فدرال رزرو آمریکا نیز امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و بسته به اینکه متن صورتجلسه آن چه باشد بازار واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک مرکزی آمریکا، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بنابراین بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند روند حرکت شاخص دلار آمریکا را تا حدودی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا