تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

قیمت زوج ارز یورو – دلار آمریکا همچنان پایین سطح ۱٫۱۰۹۳ (خط سبز رنگ میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت شده است و اهداف نزولی به ترتیب ۱٫۱۰۵۰ ، ۱٫۱۰۲۰ ، ۱٫۱۰۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۰۹۶۸ (پایین ترین سطح ۲۷ ژوئن) و ۱٫۰۹۰۶ (پایین ترین سطح ۲۴ ژوئن) خواهند بود.

تا زمانیکه قیمت پایین سطوح مقاومت ۱٫۱۱۸۷ و ۱٫۱۲۲۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱٫۱۲۶۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) قرار گرفته است، کماکان فشار نزولی بر یورو وجود دارد و سطوح مقاومت می بایست مورد توجه فروشندگان قرار گیرند و این امر بر روند حرکت نزولی یورو تاثیر خواهد گذاشت. از نظر تحلیل تکنیکال در صورت عبور یورو از سطح ۱٫۱۰۲۰ نشانه ای از شروع حرکت نزولی تلقی می شود. در نمودار ، روند احتمالی حرکت آتی این زوج و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا ناتوانی قیمت در تثبیت بالای سطوح مقاومت ۱٫۳۰۵۰ و ۱٫۳۰۹۵ احتمال سقوط پوند را بیشتر کرده است و این همان نکته مهمی است که فروشندگان پوند باید بدان توجه داشته باشند، با توجه به ناتوانی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱٫۳۰۵۰ و ۱٫۳۰۹۵ معامله گران در انتظار ادامه سیر نزولی پوند با هدفهای ۱٫۲۸۵۹ و ۱٫۲۷۷۸ و در میان مدت سطوح ۱٫۲۷۵۰ (کف کانال نزولی) و ۱٫۲۴۸۰ (پایین ترین سطح مه ۱۹۸۵) مانده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال مقاومتهای روزانه پوند در سطوح ۱٫۳۰۰۰ و ۱٫۳۰۱۵ تشکیل شده اند و بالاتر از آن سطح مقاومت بعدی بر روی ۱٫۳۰۹۵ قرار گرفته است. هر چند قیمت قیمت پوند مقداری از سطح ۱٫۲۸۰۰ اصلاح کرده است اما تا زمانیکه پایین سطوح مقاومت ۱٫۳۰۵۰ و ۱٫۳۰۹۵ قرار گرفته است، انتظار داریم پوند مجدد سراسیمه تر از گذشته به سوی پایین ترین نرخهای ۳۱ ساله گذشته خود باز گردد.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن تحولات قیمت را با حرکت نزولی با تارگتهای ۱۰۰٫۷۳ ، ۱۰۰٫۱۹ ، ۹۹٫۸۶ و ۹۸٫۹۵ دنبال می کنیم و تمرکز بازار به سقوط قیمت تا پایین ترین سطوح سال جاری معطوف شده است. با استمرار فشارهای نزولی، در میان مدت تمرکز بازار به فرود قیمت تا سطوح ۹۶٫۵۶ و ۹۵٫۸۱ خواهد بودو هر گونه حرکت اصلاحی به بالای سطح ۱۰۱٫۴۶ (بالاترین سطح ۶ جولای) کوتاه و بی ثبات خواهد بود.

برای امروز مقاومتهای این زوج ارز به ترتیب بر روی ۱۰۱٫۴۶ ، ۱۰۱٫۷۶ و ۱۰۲٫۲۱ قرار گرفته اند و بدین ترتیب تثبیت قیمت در پایین این سطوح تایید کننده ادامه حرکت نزولی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن است که می تواند هدفهای ۱۰۰٫۱۹ ، ۹۹٫۸۶ و ۹۸٫۹۵ را در کوتاه مدت و میان مدت نمایان سازد. در مجموع به خاطر کاهش گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو، دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد.

در سایر تحولات برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، تحلیل قبلی کماکان معتبر است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری در نزدیکی سطح ۹۵٫۰۴۴ مورد حمایت قرار گیرد و بعد از آن به سوی سطح ۹۷٫۰۶۸ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است شاخص دلار آمریکا در موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین سطح ۳ مه) قرار دارد و در این موج قادر است تا سطح ۹۷٫۰۶۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) صعود کند که این به معنای افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی (به استثنای ین ژاپن) است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۹۶٫۵۱۷ بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی قرار داشت که موقتا مانع از استمرار موج افزایشی c شده است و همین امر باعث برگشت و اصلاح قیمت آن به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۹۹٫۸۲۹ (بالاترین سطح ۲۹ ژانویه) گردیده است.

این خط روند نزولی رسم شده نشان می دهد که سطح حمایت بر روی ۹۵٫۰۴ قرار دارد که این سطح مماس با این خط روند نزولی می باشد. در هفته جاری سطح مقاومت قیمت دلار آمریکا بر روی سطح ۹۶٫۱۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود باعث از سرگیری روند افزایشی شاخص دلار آمریکا در موج به ترتیب تا سطوح ۹۶٫۵۱ و ۹۷٫۰۶ می شود.

در تقویم اقتصادی امروز هر چند آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا و آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا اعلام می شوند اما در حال حاضر بازار ترجیح داده تا به انتظار روشن شدن وضعیت بازار کار آمریکا و شاخص آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در روز جمعه باشد و سکوت این چند روز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا بین سطوح ۹۶٫۱۱ و ۹۵٫۵۲ نیز در واقع به همین دلیل بوده است.

بطور کل نیز این طبیعت بازار است که روزهای قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. ماه مه ۳۸۰۰۰ شغل به اقتصاد این کشور اضافه شد که عدد بسیار پایینی می باشد برای ماه ژوئن اکثریت فعالان بازار عددی در حدود ۱۷۰۰۰۰ را انتظار دارند. امروز آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران اعلام می شود که می تواند تا حدی مشخص کننده گزارش اشتغال ماه ژوئن (NonFarm payrolls) باشد که فردا بعد از ظهر منتشر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا