تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در آستانه اعلام اخبار اشتغال آمریکا، قیمت یورو همچنان پایین سطح ۱٫۱۰۹۲ (خط سبز رنگ میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت شده است و اهداف نزولی به ترتیب ۱٫۱۰۵۰ ،  ۱٫۱۰۲۰ ، ۱٫۱۰۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۰۹۶۸ (پایین ترین سطح ۲۷ ژوئن) و ۱٫۰۹۰۶ (پایین ترین سطح ۲۴ ژوئن) خواهند بود.

در میان مدت تا زمانیکه قیمت پایین سطوح مقاومت ۱٫۱۱۸۷ و ۱٫۱۲۲۷ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱٫۱۲۵۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) قرار گرفته است، کماکان فشار نزولی بر یورو وجود دارد و چنانچه امروز آمار اشتغال آمریکا بالاتر از حد پیش بینی های بازار (۱۷۵۰۰۰) اعلام شود، سطوح مقاومت این زوج ارز می بایست مورد توجه فروشندگان قرار گیرند.

از این رو این امر بر روند حرکت نزولی یورو تاثیر خواهد گذاشت و از نظر تحلیل تکنیکال بعد از آمار اشتغال آمریکا در صورت عبور یورو از سطح حمایت ۱٫۱۰۲۰ (پایین ترین سطح ۳۰ ژوئن) نشانه ای از شروع حرکت نزولی تلقی می شود.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا تثبیت قیمت پایین سطوح مقاومت مهم ۱٫۳۰۵۰ و ۱٫۳۰۹۵ احتمال ریزش پوند را بیشتر کرده است و دیروز نیز دوباره نتوانست خود را بالای این سطح تثبیت کند و از نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۳۰۵۰ مجدد شاهد کاهش قیمت آن بودیم.

این همان نکته مهمی است که فروشندگان پوند باید بدان توجه داشته باشند، با توجه به ناتوانی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱٫۳۰۵۰ و ۱٫۳۰۹۵ معامله گران در انتظار ادامه سیر نزولی پوند با هدفهای ۱٫۲۸۵۹ و ۱٫۲۷۷۸ و در میان مدت سطوح ۱٫۲۶۸۳ (کف کانال نزولی) و ۱٫۲۴۸۰ (پایین ترین سطح مه ۱۹۸۵) مانده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال مقاومتهای روزانه پوند به ترتیب در سطوح ۱٫۳۰۰۰ ، ۱٫۳۰۲۰ ، ۱٫۳۰۵۰ و ۱٫۳۰۹۵ تشکیل شده اند و بالاتر از آن سطح مقاومت بعدی بر روی ۱٫۳۲۰۴ قرار گرفته است. بنابراین تا زمانیکه پایین سطوح مقاومت ۱٫۳۰۵۰ و ۱٫۳۰۹۵ قرار گرفته است، انتظار داریم پوند مجدد سراسیمه تر از گذشته به سوی پایین ترین نرخهای ۳۱ ساله گذشته خود باز گردد.

امروز همانطور که در بالا اشاره کردیم مهمترین رویداد بازار مربوط به اخبار اشتغال ایالات متحده آمریکا (NFP) است و طی هفته و روزهای گذشته، بیشتر نوسانات بازار بر روی پوند بوده است که عمده دلیل آن، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، افت بازدهی اوراق قرضه انگلیس، نزول ارزش سهام در بازارهای جهانی و فروش سهام های انگلیس بود که به فروش پوند نیز منجر شده است.

در سایر تحولات برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، تحلیل گذشته همچنان مورد توجه است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری در نزدیکی سطح ۹۵٫۰۴۴ مورد حمایت قرار گیرد و بعد از آن به سوی سطح ۹۷٫۰۶۸ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است شاخص دلار آمریکا در موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین سطح ۳ مه) قرار دارد و در این موج قادر است تا سطح ۹۷٫۰۶۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) صعود کند که این به معنای افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی (به استثنای ین ژاپن) است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۹۶٫۵۱۷ بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی قرار داشت که موقتا مانع از استمرار موج افزایشی c شده است و همین امر باعث برگشت و اصلاح قیمت آن به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۹۹٫۸۲۹ (بالاترین سطح ۲۹ ژانویه) گردیده است.

این خط روند نزولی رسم شده نشان می دهد که سطح حمایت بر روی ۹۵٫۰۴ قرار دارد که این سطح مماس با این خط روند نزولی می باشد. در هفته جاری سطح مقاومت قیمت دلار آمریکا بر روی سطح ۹۶٫۱۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود باعث از سرگیری روند افزایشی شاخص دلار آمریکا در موج به ترتیب تا سطوح ۹۶٫۵۱ و ۹۷٫۰۶ می شود.

در تقویم اقتصادی امروز بازار ترجیح داده تا به انتظار روشن شدن وضعیت بازار کار آمریکا و شاخص آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران باشد و سکوت این چند ساعته قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا بین سطوح مقاومت ۹۶٫۱۱ و حمایت ۹۵٫۵۲ نیز در واقع به همین دلیل بوده است و سطح مقاومت بعد از ۹۶٫۱۱ بر روی ۹۶٫۵۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) قرار گرفته است.

بطور کل نیز این طبیعت بازار است که ساعت های قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. ماه مه ۳۸۰۰۰ شغل به اقتصاد آمریکا اضافه شد که عدد بسیار پایینی می باشد برای ماه ژوئن اکثریت فعالان بازار عددی در حدود ۱۷۵۰۰۰ را انتظار دارند.

از سوی دیگر پیش بینی می شود آمار نرخ بیکاری آمریکا از %۴٫۷ به %۴٫۸ و آمار میانگین درآمدهای نقدی ماهیانه همانند رقم قبلی %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۷ اعلام شود. اخبار امروز می تواند پتانسیل لازم برای بازار را فراهم آورد و در این میان، بی شک، اخبار اشتغال آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. با هم منتظر این اخبار می مانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا