تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز بدنبال افزایش شاخصهای سهام آسیا به بالاترین نرخهای ۸ ماهه گذشته و صعود ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن، قیمت اونس طلا به سوی سطح ۱۳۲۷ کاهش یافته است و امروز عمده توجهات بازار به جلسه بانک مرکزی انگلیس (BoE) در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران معطوف شده است. انتظار می رود نرخ بهره انگلیس برای اولین بار در طی بیش از ۷ ساله ساله گذشته کاهش یابد.

بسته محرک اقتصادی دولت ژاپن و انتظارات از اجرای تسهیل سیاست های پولی بانکهای مرکزی خوشبینی های جدیدی در بازارهای بورس سهام ایجاد کرده است که همین مساله منجر به کاهش قیمت اونس طلا شده است. در نمودار زیر مشخص است که قیمت اونس طلا پایین تر از سطح حمایت ۱۳۳۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) قرار گرفته است.

همانطور که دیروز گفته شد قیمت قادر به شکستن و تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۴۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) نشد و اکنون به دلیل عدم شکست سطح مقاومت ۱۳۴۵ قیمت در مسیر نزولی به سوی سطح ۱۳۲۷ (پایین ترین سطح ۱۳ جولای) قرار گرفته است.  برای امروز کاهش قیمت اونس طلا به پایین سطح ۱۳۲۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) راه را برای کاهش قیمت به نرخ ۱۳۱۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ۳۸۲ درصدی) هموار خواهد کرد.

در بازار ارز نیز اقدام سرمایه گذاران به ورود به معاملات انتقالی (استراتژی مبتنی بر استقراض ارزهای کم بازده از جمله ین ژاپن و خرید ارز و دارایی های پربازده برای کسب سود از ما به التفاوت نرخ بهره)، موجب تقویت ارزش دلار آمریکا ، یورو ، پوند ، دلار استرالیا در مقابل ین ژاپن شده است.

ظهور خوش بینی های جدید نسبت به بهبود وضعیت بازارهای سهام بین الملل، قیمت اونس طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و این امر به تضعیف آن از سطح دوقلو ۱۳۷۵ انجامیده است. در تقویم اقتصادی امروز به جز آمارهای بیمه بیکاری هفتگی و قیمت تولیدکنندگان خبر قابل توجهی ندارد و معامله گران عمدتاً به نوسانات بازارهای سهام و اخبار مرتبط با نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس که در جلسه امروز برگزار خواهد شد، توجه خواهند داشت.

در نتیجه رخدادهای اخیر بازارها مالی و بوجود آمدن شرایط ریسک پذیری، اونس طلا تحت فشار نزولی قرار گرفته که این امر می تواند در صورت شکست سطح ۱۳۲۷ زمینه کاهش تا سطوح ۱۳۱۳ و ۱۳۰۷ را فراهم آورد.  امروز آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم دیروز ۹۶۵٫۲۲۱ تن اعلام شد و دیروز این صندوق بیشترین کاهش روزانه از ۲ دسامبر ۲۰۱۵ به این سو را تجربه کرد.

براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. باید توجه داشت مدیران این صندوق سرمایه گذاری بیشتر ترجیح می‌دهند در راستای روند اصلی قیمت اونس طلا در میان مدت و بلند مدت به معامله بپردازند تا نوسانات و پیش بینی های روزانه.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار قیمت تولیدکنندگان (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۴) و آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۶۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۵۴۰۰۰) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا