تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، هنوز پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری به سوی سطح مقاومت ۹۷٫۰۶۸ افزایش یابد و چنانچه این سطح با قدرت شکسته شود سیگنال خرید دیگر تا سطوح مقاومت بعدی ۹۷٫۶۵ و ۹۸٫۰۲ صادر خواهد کرد.

براساس آنچه که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) قرار دارند. همانطور که در چارت پایین می بینیم در کوتاه مدت این موج از قدرت و توانایی زیادی برای افزایش تا سطح ۹۷٫۰۶۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برخوردار است.

از منظر تحلیل تکنیکال با توجه به کف بالا و پایین بین روزهای ۳ مه و ۲۳ ژوئن هدف شارپی بر روی سطح ۹۹ پیش بینی می شود که این به معنای شکست سریع سطح مقاومت ۹۷٫۰۶۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و افزایش بیشتر قیمت شاخص دلار آمریکا در هفته جاری می باشد. در این صورت برای قیمت آن نرخهای ۹۷٫۶۵ و ۹۸٫۰۲ را در روزهای آتی می توان پیشاپیش انتظار داشت که در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی آن و هدف بعدی مشخص شده اند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی و قیمت تولیدکنندگان (PPI) اخبار خاصی منتشر نخواهد شد و از این رو جریان نوسانات همچنان در مسیر ریسک پذیری ادامه خواهد داشت. در زوج ارز قیمت یورو – دلار آمریکا امروز با مقاومت اولیه در منطقه ۱٫۱۱۸۵ و ۱٫۱۲۰۰ مواجه است.

با توجه به روند نزولی قیمت و تثبیت قیمت پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه (۱٫۱۲۲۹) و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه ( ۱٫۱۲۳۹) در صورت تثبیت قیمت پایین این سطوح احتمال کاهش مجدد قیمت به پایین سطح ۱٫۱۱۴۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) ، ۱٫۱۰۸۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) وجود دارد.

برخی از معامله گران نیز در انتظار شروع حرکت اصلاحی به سطوح بالای ۱٫۱۱۴۵ و اقدام به فروش در نرخهای نزدیکی سطوح مقاومت هستند و چنانچه کندل روزانه پایین سطح ۱٫۱۰۸۸ بسته شود منجر به کاهش یورو خواهد شد. اندیکاتورهای روزانه فعلا به شروع یک حرکت اصلاحی کوتاه به بالای سطح ۱٫۱۱۴۵ اشاره می کنند اما مقاومت اولیه بر روی سطح ۱٫۱۱۸۵ (بالاترین سطح ۲۴ ژوئن) تشکیل شده است.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم دولت ژاپن سیاستهای محرک مالی جدیدی را برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی خود اجرا کرده است که گفته می شود بودجه ای به ارزش بیش از ۱۰ تریلیون ین برای احیا اوضاع اقتصادی ژاپن تخصیص داده خواهد شد و این خبر همچنان موجب تقویت جریان ریسک پذیری، افزایش بازارهای سهام بین الملل و کاهش ارزش ین ژاپن در بازارها شده است.

انتظار می رود بانک مرکزی ژاپن نیز در پایان ماه جاری به جای کاهش بیشتر نرخ بهره به زیر صفر درصد، به خرید اوراق قرضه اقدام نماید. در زوج ارز دلار- ین ژاپن حرکت افزایشی به سوی سطح ۱۰۶٫۰۰ پیش رفته است و برای امروز اگر سطح مقاومت ۱۰۶٫۰۰ با قدرت شکسته شود باعث استمرار حرکت اصلاحی و افزایشی به سوی سطح ۱۰۶٫۳۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و پس از آن سطح ۱۰۶٫۸۱ (بالاترین سطح ۲۳ ژوئن) می شود.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز با افزایش جریان ریسک پذیری، قیمت زوج ارز یورو در مقابل ین ژاپن همچنان رو به افزایش است و با رشد شاخص های سهام بین الملل و بسته محرک مالی دولت ژاپن، هم اکنون به بالای سطح ۱۱۷٫۰۰ رسیده است و دیروز توانست سطوح مقاومت روزانه خود را یکی پس از دیگری با قدرت بشکند که این سطوح بسیار مورد توجه خریداران روزانه است تا اینکه سرانجام بالای سطح ۱۱۵٫۰۱ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) بسته شد.

با توجه به تغییرات قیمت در چند روز گذشته، انتظار استمرار حرکت صعودی این زوج ارز به ترتیب به سوی سطوح ۱۱۹٫۴۲ (بالاترین سطح ۱۲ جولای) ، ۱۱۹٫۵۸ (بالاترین سطح ۲۴ ژوئن و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) را داریم. سطوح حمایت روزانه این زوج ارز در نزدیکی منطقه ۱۱۷٫۰۰ ، ۱۱۶٫۸۰ و ۱۱۶٫۵۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا