تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم قیمت آن توانست از سطح مقاومت ۹۷٫۰۶ عبور کند و چون این سطح شکسته شده است سیگنال خرید دیگر تا سطوح مقاومت بعدی ۹۷٫۶۵ و ۹۸٫۰۲ صادر کرده است که این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۹۷٫۰۶ نشان داده است.

براساس آنچه که در چارت پایین دیده می شود این اهداف افزایشی هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) قرار دارند. همانطور که در چارت پایین می بینیم در هفته جاری با توجه به الگوی پرچم سه گوش (Pennant) این موج از قدرت و توانایی زیادی برای افزایش تا سطح ۹۷٫۶۵ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) و ۹۸٫۰۲ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) برخوردار است.

از منظر تحلیل تکنیکال با توجه به کف بالا و پایین بین روزهای ۳ مه و ۲۳ ژوئن هدف شارپی بر روی سطح ۹۹ پیش بینی می شود که این به معنای تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۹۷٫۰۶۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و افزایش بیشتر قیمت شاخص دلار آمریکا در این هفته می باشد. در این صورت برای قیمت آن نرخهای ۹۷٫۶۵ و ۹۸٫۰۲ را همچنان می توان پیشاپیش انتظار داشت که در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی آن و هدف بعدی به وضوح مشخص شده اند.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا همانطور که دیروز گفته شد قیمت آن همچنان پایین سطح مقاومت اولیه ۱٫۱۰۸۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت شده است و توانست سرانجام به پایین سطح ۱٫۱۰۰۰ کاهش یابد و هم اکنون تحت فشارهای نزولی برای شکست سطح ۱٫۰۹۸۰ قرار گرفته است. با توجه به روند نزولی قیمت و تثبیت آن پایین سطوح مقاومت، احتمال کاهش مجدد قیمت به پایین سطح ۱٫۰۹۸۰ وجود دارد. فردا عمده توجهات یورو به جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) معطوف است.

اهداف نزولی بعدی یورو در مقابل دلار آمریکا بعد از سطح ۱٫۰۹۸۰ به ترتیب بر روی ۱٫۰۹۶۸ ، ۱٫۰۹۰۶ و سطح ۱٫۰۸۲۱ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس) دیده می شوند. از منظر تحلیل تکنیکال حرکت قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا همچنان تحت کنترل فروشندگان است زیرا در طی چند روز گذشته قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱٫۱۰۸۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت شده است.

امروز در زوج ارز پوند – دلار آمریکا آمار بازار کار انگلیس بهتر از حد پیش بینی ها اعلام شدند اما عدم توانایی قیمت برای تثبیت در بالای سطوح مقاومت ۱٫۳۳۰۰ و ۱٫۳۳۲۰ احتمال شروع مجدد روند نزولی را فراهم کرده است. برای امروز انتظار می رود حرکت قیمت در موجهای اصلاحی با سطوح مقاومت مستحکم ۱٫۳۲۰۰ و ۱٫۳۲۳۵ و ۱٫۳۲۵۰ مواجه شود و در حرکت نزولی نیز شکسته شدن سطح ۱٫۳۰۵۰ زمینه را برای کاهش به ترتیب تا سطوح ۱٫۳۰۰۰ ، ۱٫۲۹۷۰ و ۱٫۲۹۵۰ فراهم آورد.

از منظر تحلیل تکنیکال اگر قیمت پوند به همین صورت در پایین سطوح مقاومت اشاره شده تثبیت شود، خود را برای عبور از سطح ۱٫۳۰۶۳ آماده خواهد ساخت و از این رو، احتمالاً فرصتهای ورود به پوزیشن فروش در محدوده نزدیکی سطوح مقاومت ایجاد شود. سطوح مقاومت پوند به ترتیب بر روی ۱٫۳۲۰۰ ، ۱٫۳۲۳۵ ، ۱٫۳۲۵۰ ، ۱٫۳۳۰۰ و ۱٫۳۳۲۰ شکیل شده اند.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن روند افزایشی کماکان پابرجاست و از نظر تکنیکال امروز قیمت آن توانست به بالای سطح مقاومت مهم ۱۰۶٫۳۴ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) افزایش یابد و از این رو احتمال شروع حرکت صعودی جدید وجود دارد و هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطوح حمایت به ترتیب در سطوح ۱۰۵٫۸۰ ، ۱۰۵٫۶۰ و ۱۰۵٫۵۰ و پس از آن ۱۰۵٫۳۰ و ۱۰۵٫۲۵ خواهد بود.

به باور ما با توجه به عبور قیمت این زوج ارز از سطح مقاومت ۱۰۶٫۳۴ فرصتهایی مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید با هدفهای ۱۰۶٫۸۱ ، ۱۰۷٫۹۱  و ۱۰۸٫۵۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) بوجود آمده است و همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم در شرایط ریسک پذیری سرمایه گذاران با استقراض ین ژاپن و خرید ارزهای پربازده از اختلاف نرخ بهره کسب سود می کنند که این روش به معاملات انتقالی (Carry Trades) معروف است.

در تقویم اقتصادی امروز بازار ایالات متحده، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران خبر مورد توجه بازار آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا خواهد بود. در چارت پایین نیز برای شاخص دلار آمریکا با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۷٫۰۶ راه برای صعود بیشتر تا سطوح ۹۷٫۶۵ و ۹۸٫۰۲  هموار شده است که مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا