تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

اگر اندک تردیدی برای بعضی از اقتصاددانان درباره رکود اقتصاد انگلیس باقی مانده بود پس از PMI ضعیف امروز از میان رفت و در حال حاضر تنها بحث بر سر شدت رکود است. امروز آمار مدیران خرید بخش خدمات انگلیس (PMI) در ماه جولای ۴۷٫۴ اعلام شد و این رقم بسیار پایین از حد پیش بینی بازار ۴۸٫۹ بود. به عبارتی اقتصاد انگلیس در بخش خدمات شدید ترین کاهش خود را از سال ۲۰۰۹ به این سو تجربه کرد و ظاهرا رای مردم این کشور به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آهسته آهسته در حال اثر کردن است. این مسئله از دو دیدگاه قابل تامل است.

اول آنکه در کوتاه مدت و حداقل تا جلسه بعد بانک مرکزی انگلیس در ماه اوت انتظار کاهش نرخ بهره توسط BOE را داریم و در صورتی که روند نزول آمارهای اقتصادی انگلیس همچنان ادامه پیدا کند دیر یا زود مقامات انگلیسی مجبور به کاهش بیشتر نرخ بهره و توسعه برنامه خرید اوراق قرضه و اجرای دور جدیدی از سیاست های انبسای کمّی (QE) خواهند شد.

روز ۴ اوت گزارش فصلی تورم بانک مرکزی انگلیس منتشر می شود و بازار در انتظار سخنان مارک کارنی رئیس BOE است تا بداند نظر وی در رابطه با آمارهای اخیر اقتصادی چه بوده است. در صورتی که چشم انداز تورم و اقتصادی که وی برای بازار تشریح می کند منفی باشد انتظار تضعیف بیشتر پوند را داریم.

از این رو امروز در واکنش به این خبر ، ارزش پوند در بازارها به شدت کاهش یافت و سقوط سهمگین پوند نتیجه منطقی آن بود و از آنجایی که بانک مرکزی انگلیس در جلسه پیشین خود اشاره به اتخاذ سیاستهای انبساطی در جلسه روز ۴ اوت داشته بود، با انتشار این خبر پوند هم اکنون تحت فشارهای نزولی جدیدی قرار گرفته است.

به اعتقاد ما با تضعیف شاخصهای اقتصادی انگلیس، ارزش پوند مجدد رو به ضعف نهاده است بطوریکه هم اکنون در آستانه ی سقوط به پایین سطوح ۱٫۳۱ و ۱٫۳۰۰۰ در برابر دلار آمریکا قرار دارد که خط بستر مهمی از لحظ روانشناسی جمعی محسوب می شود.

در واقع هر موج نزولی که در بازار برای پوند براه می افتد به علت فروش های سنگینی است که نهادهای بزرگ اقتصادی می کنند و موج امروز نیز نشان می دهد که فروش سنگینی پس از اعلام خبر ضعیف مدیران خرید خدمات انگلیس انجام شده و این مسئله خود گواه آن است که جریان پر قدرتی در بازار وجود دارد که نرخهای بالای سطوح ۱٫۳۳ و ۱٫۳۵ را حد بسیار بالایی برای پوند می دانند و اعتقاد دارند که پوند نمی تواند بالای این سطوح دوام بیاورد.

این جریان ظاهرا به دنبال فرصتی برای فروش پوند می گشت و امروز پس از اعلام خبر مدیران خرید خدمات انگلیس وارد بازار شدند و پوند را به شدت تضعیف کرده است. تقریبا تمامی اخبار امروز از بخش خدمات انگلیس حکایت از ضعف اقتصاد انگلیس می کرد.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم شاخص مدیران خرید خدمات انگلیس در ماه جولای از رقم قبلی ۵۲٫۳ به ۴۷٫۴ ، سفارشات جدید آن از ۵۲٫۳ به ۴۵٫۵ ، آمار مرکب مدیران خرید خدمات از ۵۲٫۴ به ۴۷٫۷ و سفارشات جدید آن از ۵۳ به ۴۲٫۶ همگی کاهش یافتند و همه ارقام پایین عدد روانی ۵۰ اعلام شدند که نشاندهنده رکود در این بخش مهم اقتصادی انگلیس است.

این مسائل باعث شده تا احتمال کاهش نرخ بهره انگلیس و گسترش سیاست های انبساطی بانک مرکزی انگلیس در جلسه روز ۴ اوت به شدت افزایش یابد که خبر خوشایندی برای پوند محسوب نمی شود. بنابراین با توجه به چشم انداز کاهش نرخ بهره انگلیس و عدم پشتیبانی اقتصادی و سیاسی از این ارز پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، احتمال تضعیف بیشتر پوند وجود دارد.

در حال حاضر پوند در مقابل دلار آمریکا فاصله چندانی تا عدد ۱٫۳۱۰۰ ندارد و احتمال شکست این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود پوند کاهش قابل ملاحظه ی خواهد داشت و در آینده نزدیک خود را گامی دیگر به ۱٫۳۰۰۰ و نرخهای پایین تر نزدیک می کند و از لحاظ عوامل بنیادین و تکنیکال پوند در میان مدت و  بلند مدت روند نزولی خود را حفظ خواهد کرد.

بنابراین به نظر می رسد که مقامات بانک مرکزی انگلیس از وضع موجود اقتصادی پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا چندان خرسند نباشند و اگر این سناریو در جلسه روز ۴ اوت تایید شود انتظار ریزش دوباره قیمت به پایین سطوح ۱٫۳۰ و ۱٫۲۸ را دیر یا زود خواهیم داشت. در کوتاه مدت نیز از نظر تحلیل تکنیکال سطوح مقاومت ۱٫۳۳۰۰ و ۱٫۳۳۲۰ و ۱٫۳۳۵۰ و پس از آن سطوح ۱٫۳۴۵۰ و ۱٫۳۴۸۰ و ۱٫۳۵۳۵ برای پوند بسیار مستحکم و مقاوم هستند و تا زمانیکه پایین این سطوح مقاومت قرار دارد ، چشم انداز حرکت همچنان نزولی است.

در نمودار زیر برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، پیش بینی کرده بودیم قیمت آن بتواند از سطح مقاومت ۹۷٫۰۶ عبور کند و چون این سطح قبلا یکبار شکسته شده است می تواند سیگنال خرید در موج صعودی c تا سطوح مقاومت بعدی ۹۷٫۶۵ و ۹۸٫۰۲ صادر کند که این موضوع را حرکت افزایشی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی نشان داده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا