تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، همچنان پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۷٫۶۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۸٫۱۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) صعود کند که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی قدرتمند ۳ – (۳) تایید کرده است.

هر چند در طی ۲۴ ساعته گذشته قیمت آن مقداری به پایین سطح ۹۷٫۱۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) اصلاح کرده است اما برای امروز با سطح حمایت ۹۶٫۷۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) روبرو است که سطح حمایت محسوب می شود. فردا با اعلام تصمیم FOMC- کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا- انتظار داریم شاخص دلار آمریکا نوسانات قابل توجهی را تجربه کند و این خبر، توجه عمده بازارها را به خود جلب خواهد کرد. منتظر واکنش قوی شاخص دلار آمریکا به این خبر باشید.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا همچنان خود را پایین سطح مقاومت اولیه ۱٫۱۰۰۰ تثبیت کرده است و امروز هر چند تا سطح ۱٫۱۰۳۰ اصلاح کرد اما قدرت ماندن در این سطح را نداشت و دوباره به پایین سطح ۱٫۱۰۰۰ کاهش یافت. با توجه به روند نزولی قیمت و تثبیت آن پایین سطوح مقاومت ۱٫۱۰۳۰ ، ۱٫۱۰۴۰ و ۱٫۱۰۶۰ احتمال کاهش مجدد قیمت به پایین سطح ۱٫۰۹۵۰ وجود دارد.

اهداف نزولی بعدی یورو به ترتیب بر روی ۱٫۰۹۰۶ و سطح ۱٫۰۸۲۱ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس) دیده می شوند. سطوح مقاومت اولیه بر روی نرخ های ۱٫۱۰۳۰ ، ۱٫۱۰۴۰ ، ۱٫۱۰۵۰ ، ۱٫۱۰۶۰ ، ۱٫۱۰۸۲ (خط ۶۱٫۸ درصدی فیبوناچی از ۱٫۱۱۶۴ به ۱٫۰۹۵۳) قرار دارند و پس از آن بر روی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه استوار هستند.

هم اکنون برای عبور از سطوح حمایت ۱٫۰۹۸۰ و ۱٫۰۹۵۰ در تقلا و تکاپو می باشد و عبور قیمت از این سطوح، هدف ۱٫۰۹۰۶ را مشخص می کند. در حال حاضر قیمت یورو مابین نرخهای ۱٫۰۹۵۰ و ۱٫۱۰۳۰ در روندی خنثی قرار دارد تا روز فردا جلسه بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره برگزار شود و بیانیه همراه آن منتشر شود تا تکلیف بازار مشخص گردد.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا امروز  هر چند از نزدیکی سطح حمایت ۱٫۳۰۵۰ شاهد اصلاح و برگشت قیمت به سطح ۱٫۳۱۵۰ بودیم اما ادامه سقوط قیمت در هفته جاری می تواند تایید کننده فرود قیمت به سطوح پایین ۱٫۳۰۵۰ باشد. همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم در صورت شروع شدن حرکت اصلاحی پوند، سطوح مقاومت اولیه بر روی نرخهای ۱٫۳۱۷۵ ، ۱٫۳۱۹۰ و ۱٫۳۲۰۰ قرار دارند و برای امروز این سطوح همچنان نقش مقاومتهای مهمی را برعهده دارند.

از نظر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چشم انداز حرکت پوند همچنان کاهشی است و در این مسیر همانطور که روز دوشنبه بدان اشاره کردیم هدف رسیدن قیمت این زوج ارز به نرخهای پایین سطح ۱٫۳۰۵۰ است. اظهارات آقای مارتین ویل، از اعضای کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی انگلیس مبنی بر اینکه خواستار فوری اجرای محرکهای اقتصادی شده است و از مواضع مخالفت قبلی خود در این مورد عقب نشینی کرده است، کماکان در بازار وجود دارد و بر نوسانات نزولی کوتاه مدت پوند تاثیر خواهد گذاشت.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن امروز عمدتا به خاطر انتظارات بازار از کمتر اعلام شدن بسته محرک اقتصادی بانک مرکزی ژاپن، به نرخهای پایین سطح ۱۰۵ کاهش یافته است که کمترین سطح در دو هفته گذشته است. دولت ژاپن نیز چندان فشاری به بانک مرکزی ژاپن برای گسترش شدید محرکهای اقتصادی در روز جمعه تحمیل نکرده است.

هر چند برای جلسه روز جمعه بانک مرکزی ژاپن برخی از فعالان بازار انتظار گسترش خرید دارایی ها و کاهش بیشتر نرخ بهره به زیر صفر درصد را دارند اما برخی منابع بسته محرک اقتصادی بانک مرکزی ژاپن را کمتر از رقم ۲۰ تریلیون ین برآورد می کنند و انتظار دارند که محرک مالی مستقیم ممکن است بسیار کمتر از این رقم یعنی حدود ۶ تریلیون ین باشد (که البته جزئیات کلی این بسته محرک اقتصادی در روز ۲ اوت منتشر خواهد شد) و به خاطر همین انتظارات ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن با کاهش مواجه شده است.

در این زوج ارز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۰۳٫۹۷ (پایین ترین سطح ۱۳ جولای) و ۱۰۳٫۸۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۰۰٫۱۲ به ۱۰۷٫۴۷) قرار دارند که اگر شکسته شوند منجر به کاهش به سطوح ۱۰۳٫۳۸ و ۱۰۲٫۹۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۰۰٫۱۲ به ۱۰۷٫۴۷) می شود. برای امروز مقاومتها به ترتیب بر روی ۱۰۴٫۹۰ و ۱۰۵٫۰۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا