تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز نوسانات قیمت جهانی اونس طلا کماکان در روندی خنثی ادامه دارد و به نظر می رسد تا خبر ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران به دلیل عدم ورود معامله گران به بازار، این وضعیت خنثی ادامه یابد.

با توجه به خبر امشب بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم انتظار می رود قیمت اونس طلا در روندی خنثی به حرکت خود ادامه دهد. در نمودار زیر در حرکت نزولی فعلا سطح ۱۳۱۳ حمایت  و نرخ ۱۳۳۵ سطح مقاومت قوی برای اونس طلا را ایجاد کرده است.

مقاومت اولیه نیز بر روی ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) دیده می شود و در حال حاضر، قیمت در میانه این روند خنثی قرار دارند که در نتیجه، فرصتی برای ورود به پوزیشن محسوب نمی شود اما اگر یکی از دو سطوح ۱۳۱۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۱۳۳۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) با قدرت شکسته شوند، احتمال حرکت قیمت وجود دارد.

در حرکت نزولی شکسته شدن سطوح ۱۳۱۳ و ۱۳۱۰ سیگنال فروش به ۱۲۹۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و در حرکت صعودی شکسته شدن سطوح مقاومت ۱۳۲۵ و ۱۳۳۵ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن سیگنال برگشت به سطح ۱۳۴۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) صادر خواهد کرد.

در حال حاضر قیمت اونس طلا خود را پایین خط روند نزولی تثبیت کرده است و می بایست منتظر ماند و دید می تواند امروز از سطح حمایت ۱۳۱۳ با قدرت عبور کند یا نه. بنابراین راهکار مطمئن آن است که فعلاً تا تشکیل جهت اصلی حرکت اونس طلا منتظر خبر امشب بانک مرکزی آمریکا بمانیم.

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار اونس طلا نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای جلسه مهم امشب بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است و این اتفاق مهم می تواند موج قابل توجهی در قیمت اونس طلا ایجاد کند. امشب بیاینه (Statement) بانک فدرال رزرو آمریکا منتشر می شود و قطعا مهمترین خبر امروز و این هفته می باشد.

هرچند انتظار تغییری در عدد نرخ بهره بانک فدرال (%۰٫۵۰) را نداریم اما بسته به اینکه لحن بیانیه به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش اونس طلا تعیین می شود. سناریوی که محتمل است آنکه کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا تغییر چندانی در سیاست های پولی خود اعمال نکند.

برای امشب انتظار می رود نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا تغییری نکند و بانک فدرال هر گونه افزایش در نرخ بهره را به ماه سپتامبر یا دسامبر به تعویق بیاندازد تا اینکه شواهد بیشتری از رشد تورم مشاهده شود. دیروز آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا در ماه جولای به ۹۷٫۳ افزایش یافت و بالاتر از حد پیش بینی بازار بود و آمار فروش خانه های جدید آمریکا در ماه ژوئن به بالاترین حد خود در ۸٫۵ ساله گذشته رشد کرد و این بیانگر آن است که حرکت پایدار اقتصاد آمریکا می تواند به مقامات بانک فدرال این اجازه را به افزایش نرخ بهره در سال جاری دهد.

از ابتدای هفته ترجیع بند ما ذکر اهمیت جلسه امشب بانک مرکزی آمریکا بوده است و از ابتدای هفته خاطر نشان ساخته ایم که به دلیل انتظار بازار برای این خبر مهم در روزهای پیش از آن انتظار موج بلندی را نداریم و بازار برای شکستن خطوط مهم ۱۳۱۳ و ۱۳۳۵  به انتظار خبر بانک مرکزی آمریکا می نشیند و اگر به تایم فریم یک ساعته و چهار ساعته نگاه کنید متوجه سکوت بازار در روزهای پیشین می شوید.

هر چند در تایم های کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بیشتر نشاندهنده حالت بدون روند بازار بوده است تا ایجاد روندی قوی. بطوریکه مقاومت ۱۳۳۵ و حمایت ۱۳۱۳ هنوز دست نخورده باقی مانده اند. در قیمت اونس نقره نیز منطقه مابین  ۱۹٫۱۸ و  ۱۹٫۹۵ همچون حصاری برای نقره عمل کرده است و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است. مشکل بتوان تصور کرد که امروز نیز این وضعیت حفظ شود . انتظار داریم با اعلام خبر بانک مرکزی آمریکا شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار اونس طلا باشیم.

این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و امروز نیز مستثنی نخواهد بود . فی الواقع سکوت این چند هفته اونس طلا موئد این مسئله است که نوسان شدیدی بعد از خبر امشب در راه است. در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۳۱۳ و ۱۳۳۵ در حال نوسان است و پس از خبر یکی از این دو خط شکسته خواهند شد. دیگر بازارها و همچنین نقره نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر امروز تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

در حال حاضر بازار ترجیح داده تا به انتظار روشن شدن وضعیت تصمیم بانک مرکزی آمریکا باشد و بطور کل نیز این طبیعت بازار است که ساعت های قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز تا قبل از خبر امشب از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

قیمت اونس طلا همچنان در بین سطوح حمایت ۱۳۱۳ و مقاومت ۱۳۳۵ در نوسان است تا با قدرت شکسته شود و جهت آن در واکنش به خبر امشب مشخص گردد. امروز آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با %۰٫۴۶ کاهش از ۹۵۸٫۶۸۸ تن به ۹۵۴٫۲۳۵ تن کاهش یافت. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در بازار آسیا انتشار اخباری مبنی بر تدوین بسته محرک اقتصادی دولت ژاپن و اختصاص بودجه ای بیشتر از رقم ۲۸ تریلیون ین، منجر به افزایش ارزش ارزهای اصلی در مقابل ین ژاپن شده است و این احتمال را تقویت کرد که برنامه های محرک اقتصادی بیشتری در آینده اجرا شود. بانک مرکزی ژاپن روز جمعه تشکیل جلسه خواهد داد و باید دید بانک مرکزی ژاپن نقدینگی بیشتری برای حمایت از بازارهای مالی تزریق خواهد کرد یا خیر.

  • امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به ترتیب اخبار مهمی اعلام خواهند شد:
  • ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، آمار سفارشات کالاهای بادوام آمریکا (پیش بینی بازار %۱٫۱- ، رقم قبلی %۲٫۳-).
  • ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، آمار خالص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۳-).
  • ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران ، آمار فروش خانه های معوقه آمریکا (پیش بینی بازار %۱٫۴ ، رقم قبلی %۳٫۷-)
  • ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (پیش بینی بازار ۲٫۲۵۷- میلیون بشکه، رقم قبلی ۲٫۳۴۲-  میلیون بشکه).
  • ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران، اعلام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵۰ ، رقم قبلی %۰٫۵۰) و انتشار بیانیه همراه اعلام نرخ بهره.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا