تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در آستانه جلسه بانک مرکزی آمریکا، قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا همچنان خود را در نزدیکی سطح ۱٫۱۰۰۰ تثبیت کرده است و قدرت ماندن در بالای این سطح را نداشته است و دوباره به پایین سطح ۱٫۱۰۰۰ کاهش یافته است. با توجه به روند نزولی قیمت و تثبیت آن پایین سطوح مقاومت ۱٫۱۰۳۰ ، ۱٫۱۰۴۰ و ۱٫۱۰۶۰ اگر در بیانیه امشب بانک فدرال از لحن تندی (Hawkish) در مورد افزایش نرخ بهره در جلسات آتی استفاده کند، احتمال کاهش مجدد قیمت یورو به پایین سطح ۱٫۰۹۵۰ وجود دارد.

اهداف نزولی بعدی یورو در مقابل دلار آمریکا به ترتیب بر روی ۱٫۰۹۰۶ و سطح ۱٫۰۸۲۱ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس) دیده می شوند. سطوح مقاومت اولیه بر روی نرخ های ۱٫۱۰۳۰ ، ۱٫۱۰۴۰ ، ۱٫۱۰۵۰ ، ۱٫۱۰۶۰ ، ۱٫۱۰۸۲ (خط ۶۱٫۸ درصدی فیبوناچی از ۱٫۱۱۶۴ به ۱٫۰۹۵۳) و پس از آن سطح ۱٫۱۱۱۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۱۶۴ به ۱٫۰۹۵۳) قرار دارند.

یورو برای عبور از سطوح حمایت ۱٫۰۹۸۰ و ۱٫۰۹۵۰ در تقلا و تکاپو می باشد و عبور قیمت از این سطوح، هدف ۱٫۰۹۰۶ را مشخص می کند. در حال حاضر قیمت یورو مابین نرخهای ۱٫۰۹۵۰ و ۱٫۱۰۳۰ در روندی خنثی قرار دارد تا امشب جلسه بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره برگزار شود و بیانیه همراه آن منتشر شود تا تکلیف حرکت بعدی این زوج ارز مشخص گردد.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا در صورت شروع شدن حرکت اصلاحی پوند، سطوح مقاومت اولیه بر روی نرخهای ۱٫۳۱۶۰ ، ۱٫۳۱۸۰ ، ۱٫۳۱۸۵ و ۱٫۳۲۰۰ قرار دارند و برای امروز این سطوح همچنان نقش مقاومتهای مهمی را برعهده دارند. از نظر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چشم انداز حرکت پوند در میان مدت و بلند مدت همچنان کاهشی است.

در این مسیر اگر امشب بانک فدرال از لحن تندی (Hawkish) در مورد افزایش نرخ بهره در جلسات آتی استفاده کند، هدف رسیدن قیمت این زوج ارز به نرخهای پایین سطح ۱٫۳۰۵۰ خواهد بود. هر چند امروز آمار نرخ رشد اقتصادی مقدماتی انگلیس در سه ماهه دوم سال %۰٫۶ و در دوره سالیانه %۲٫۲ اعلام شدند و بالاتر از حد انتظارات بودند اما این خبر چون قبل از نتیجه همه پرسی انگلیس بود، تاثیر چندانی بر پوند نداشت و عمده توجهات به نرخ رشد اقتصادی انگلیس در سه ماهه سوم سال است که در آن تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه مشخص خواهد شد.

در صورت ادامه روند نزولی پوند، شکسته شدن سطح ۱٫۳۰۵۰ راه برای سقوط بیشتر تا نرخهای ۱٫۳۰۰۰ و ۱٫۲۹۷۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۲۸۱۸ به ۱٫۳۴۷۹) هموار خواهد کرد. امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران بانک فدرال ایالات متحده (کمیته FOMC) نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا اعلام خواهد شد. پیش بینی بازارها عدم تغییر نرخ بهره فعلی %۰٫۵۰ است اما مطابق همیشه، بیانیه بانک مرکزی آمریکا در مورد چشم انداز نرخ بهره مورد توجه شدید معامله گران خواهد بود.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز امروز انتشار اخباری مبنی بر تدوین بسته محرک اقتصادی دولت ژاپن و اختصاص بودجه ای بیشتر از رقم ۲۸ تریلیون ین، منجر به افزایش این زوج ارز شد و این احتمال را تقویت کرد که برنامه های محرک اقتصادی بیشتری در آینده اجرا شود. بانک مرکزی ژاپن روز جمعه تشکیل جلسه خواهد داد و باید دید بانک مرکزی ژاپن نقدینگی بیشتری برای حمایت از بازارهای مالی تزریق خواهد کرد یا خیر.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود اگر قیمت این زوج ارز بتواند از بالای کانال نزولی عبور کند، می تواند هدفهای ۱۰۶٫۶۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۰۷٫۴۷ به ۱۰۴٫۰۴) ۱۰۶٫۷۱ (بالاترین سطح ۲۵ جولای) و ۱۰۶٫۹۳ و پس از آن سطوح ۱۰۷٫۴۷ (بالاترین سطح ۲۱ جولای) و ۱۰۷٫۹۸ را نمایان سازد. در حرکت نزولی سطوح حمایت این زوج ارز به ترتیب بر روی ۱۰۵٫۰۰ و ۱۰۴٫۶۰ تشکیل شده اند.

در زوج ارز دلار آمریکا – فرانک سویس همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم تمایلات بازار نشان می دهد که با توجه به اظهارات اخیر توماس جردن ریس بانک مرکزی سویس مبنی بر مداخله احتمالی در بازار در جهت تضعیف ارزش فرانک، این زوج ارز خود را برای ادامه حرکت صعودی آماده کرده است و هم اکنون قیمت در حال رسیدن به سطح مقاومت ۰٫۹۹۵۰ است و اندیکاتورهای روزانه رسیدن قیمت به این سطح را نیز نشان می دهند.

در حرکت اصلاحی سطوح حمایت بر روی نرخهای ۰٫۹۹۱۰ و پس از آن در نزدیکی سطوح ۰٫۹۹۰۰ و ۰٫۹۸۸۰ تشکیل شده اند. از این رو برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۰٫۹۹۵۰ می تواند زمینه را برای صعود قیمت تا سطوح ۰٫۹۹۸۰ و ۱٫۰۰۰ هموار سازد و خود را گامی دیگر به سطح برابری نزدیک تر کند که دیروز بدان اشاره شد. از این رو، احتمال ادامه حرکت صعودی بیشتر از نزولی است مخصوصا اگر در جلسه امشب بانک فدرال رزرو از لحن تندی (Hawkish) در مورد افزایش نرخ بهره در جلسات آتی استفاده کند.

در زوج ارز دلار استرالیا – دلار آمریکا امروز پس از اعلام ضعیف قیمت مصرف کنندگان (CPI) این کشور، قیمت آن با کاهش مواجه شد. شاخص قیمت مصرف کنندگان استرالیا در سه ماهه دوم سال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۳ به %۱٫۰۰ کاهش یافت که کمتر از حد پیش بینی بازار %۱٫۱ بود.

انتظار برای کاهش نرخ بهره استرالیا احتمال پایدار ماندن نوسانات نزولی قیمت این زوج ارز را بیشتر می کند و به احتمال زیاد، با توجه به آمار ضعیف نرخ تورم این کشور، در نشست ماه آتی در مورد کاهش نرخ بهره استرالیا بحث خواهد شد. از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به کاهش شدید امروز قیمت این زوج ارز از سطح مقاومت ۰٫۷۵۶۵ در حال حاضر، پیش بینی می کنیم دلار استرالیا کماکان در روند کاهشی باقی بماند و در آینده شرایط برای حرکت کاهشی این زوج ارز به پایین سطح ۰٫۷۴۴۰ و با هدف های ۰٫۷۴۱۰ (پایین ترین سطح ۶ جولای) و ۰٫۷۳۹۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۰٫۷۳۱۱ به ۰٫۷۵۵۹) فراهم گردد.

در سایر تحولات برای قیمت نفت خام سبک آمریکا انتظار می رود فروشندگان در سطوح پایین تر ۴۲٫۳۷ دلار/بشکه فرصتهایی برای فروش با هدف ۴۱٫۸۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) بوجود آورند که در نمودار زیر مشخص است. خط فیبوناچی مهمی که می بایست مورد توجه قرار گیرد، هم اکنون بر روی نرخ ۴۱٫۸۸ قرار دارد و برای ادامه حرکت نزولی می بایست این سطح حمایت با قدرت شکسته شود.

لازم به ذکر است امروز ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (پیش بینی بازار ۲٫۲۵۷-  میلیون بشکه، رقم قبلی ۲٫۳۴۲-  میلیون بشکه) اعلام می شود. همچنین خبر امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در مورد نرخ بهره می تواند واکنش شاخص دلار آمریکا و به بدنبال آن قیمت نفت را به همراه داشته باشد و نوساناتی در بازار ایجاد شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام