تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

قیمت یورو در واکنش به خبر دیشب بانک مرکزی آمریکا به بالای سطح ۱٫۱۱۰۰ اصلاح کرده است اما برای امروز با سطوح مقاومت به ترتیب ۱٫۱۱۲۵ ، ۱٫۱۱۳۰ و ۱٫۱۱۵۰ مواجه است و چنانچه در حرکت نزولی سطح حمایت ۱٫۱۰۵۰ شکسته شود، احتمال کاهش قیمت یورو به پایین سطح ۱٫۱۰۰۰ را بوجود می آورد.

برای امروز و فردا سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۱٫۱۱۱۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۱۶۴ به ۱٫۰۹۵۳) ، ۱٫۱۱۲۵ ، ۱٫۱۱۳۸ ، ۱٫۱۱۵۰ و ۱٫۱۱۶۴ (بالاترین سطح ۱۴ جولای) وجود دارند. در صورت شروع حرکت اصلاحی، سطوح ۱٫۱۱۲۵ و ۱٫۱۱۳۰ اولین مانع حرکت می باشد.

در حال حاضر، حرکت یورو در روندی خنثی بین سطوح ۱٫۱۰۵۰ و ۱٫۱۱۲۰ قرار دارد و از این رو، تا زمان شروع یک حرکت مشخص، می بایست به انتظار ماند. امروز در ایالات متحده آمارهای اقتصادی به غیر از شاخص مدعیان بیمه بیکاری هفتگی خاصی منتشر نمی شود و از این رو، توجه بازار عمدتاً به خبر فردا آمار نرخ رشد اقتصادی آمریکا (GDP) معطوف شده است.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا حرکت اصلاحی که شب گذشته در واکنش به بیانیه بانک مرکزی آمریکا صورت گرفت با رسیدن به سطح مقاومت ۱٫۳۲۵۰ متوقف شد و از نظر تحلیل تکنیکال سطوح مقاومت اولیه بر روی نرخهای ۱٫۳۲۵۰ ، ۱٫۳۲۷۰ ، ۱٫۳۲۷۵ و ۱٫۳۳۰۰ قرار دارند و برای امروز این سطوح همچنان نقش مقاومتهای مهمی را برعهده دارند. برای امروز در صورت شکسته شدن سطح ۱٫۳۱۳۰ راه را برای کاهش دوباره تا نرخهای ۱٫۳۱۰۰ ، ۱٫۳۰۸۵ و ۱٫۳۰۵۰ هموار خواهد کرد.

به نظر می رسد این حرکت اصلاحی پوند تا سطح ۱٫۳۲۵۰ یک روند اصلاحی بوده و اکنون بار دیگر قیمت این زوج ارز به سوی سطوح پایین ۱٫۳۱۳۰ حرکت خواهد کرد و با توجه به نزدیک شدن به جلسه هفته آینده بانک مرکزی انگلیس، ادامه حرکت اصلاحی به نرخهای بالا با دشوارهایی همراه است.

در این زوج ارز برای امروز و فردا سطوح مقاومت پوند بعد از ۱٫۳۲۵۰ به ترتیب بر روی ۱٫۳۲۸۵ (بالاترین سطح ۲۲ جولای) و ۱٫۳۳۲۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۳۴۷۹ به ۱٫۳۰۶۶) تشکیل شده اند. هفته آینده روند حرکت این زوج عمدتا تابع انتشار گزارش تورم بانک مرکزی انگلیس (BoE) و تصمیمات این کمیته سیاستگذاری در مورد کاهش احتمالی نرخ بهره و توسعه برنامه خرید اوراق قرضه خواهد بود.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن قیمت آن با سطح حمایت اولیه ۱۰۴٫۵۰ روبرو است و اگر با قدرت شکسته شود منجر به کاهش به ترتیب تا سطوح ۱۰۴٫۰۴ (پایین ترین سطح ۲۶ جولای) و ۱۰۳٫۸۰ (خط فیبوناچی ۵ درصدی از ۹۹٫۹۵ به ۱۰۷٫۴۷) می شود. فردا صبح بانک مرکزی ژاپن (BoJ) تشکیل جلسه خواهد داد و باید دید سیاستهای پولی انبساطی و محرکهای پولی بیشتری را اتخاذ خواهد نمود و یا نقدینگی بیشتری برای حمایت از اقتصاد تزریق خواهد کرد یا خیر.

قیمت این زوج ارز نتوانست خود را به بالای کانال نزولی برساند به همین خاطر پس از برخورد به سقف کانال با کاهش قیمت همراه شد و از سوی دیگر انتشار بیانیه شب گذشته بانک مرکزی آمریکا نیز مزید بر علت بود. در شرایط فعلی، سطوح مقاومت اولیه این زوج ارز نرخهای ۱۰۵٫۰۰ ، ۱۰۵٫۲۵ و ۱۰۵٫۵۰ هستند.

 در این زوج ارز یورو – ین ژاپن باید منتظر خبر مهم فردا بود تا مشخص شود بانک مرکزی ژاپن سیاستهای پولی انبساطی و محرکهای پولی بیشتری را اتخاذ خواهد نمود یا خیر. قیمت این زوج ارز با سطوح مقاومت مهمی در منطقه ۱۱۷٫۲۶ تا ۱۱۷٫۵۲ مواجه است و دیروز قیمت آن در آستانه این منطقه از حرکت صعودی بازایستاد.

در حرکت نزولی، اگر قیمت به زیر نرخ ۱۱۵٫۸۰ سقوط کند، می توان به انتظار فرود بیشتر تا نرخ ۱۱۵٫۵۰ و در ادامه ۱۱۵٫۱۰ و ۱۱۵٫۰۰ بود. لازم به ذکر است چنانچه فردا بانک مرکزی ژاپن محرکهای پولی بیشتری را اجرا نماید و این منطقه مقاومت ۱۱۷٫۲۶ و ۱۱۷٫۵۲ با قدرت شکسته شود، شکسته شدن کامل آن به معنی ورود به حرکت صعودی تا سطوح ۱۱۷٫۷۷ و ۱۱۸٫۰۰ و پس از آن سطح ۱۱۸٫۴۵ است.

در زوج ارز دلار استرالیا – دلار آمریکا برغم افزایش امروز قیمت این زوج ارز به سطح مقاومت ۰٫۷۵۵۰ اما دوام چندانی در این سطح نداشت و مجدد تحت فشارهای نزولی قرار گرفت. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم انتظار برای کاهش نرخ بهره استرالیا احتمال پایدار ماندن نوسانات نزولی قیمت این زوج ارز در پایین سطوح مقاومت ۰٫۷۵۵۰ و ۰٫۷۵۶۵ را بیشتر می کند و به احتمال زیاد، با توجه به آمار ضعیف روز گذشته نرخ تورم این کشور، در نشست ماه آتی در مورد کاهش نرخ بهره استرالیا بحث خواهد شد.

از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به کاهش شدید امروز قیمت این زوج ارز از سطح مقاومت ۰٫۷۵۵۰ در حال حاضر، پیش بینی می کنیم دلار استرالیا کماکان در روند کاهشی باقی بماند و در آینده شرایط برای حرکت کاهشی این زوج ارز به پایین سطح ۰٫۷۴۲۰ و ۰٫۷۴۱۰ (پایین ترین سطح ۶ جولای) و ۰٫۷۳۹۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۰٫۷۳۱۱ به ۰٫۷۵۵۹) فراهم گردد و با توجه به برگشت قیمت از سطح ۰٫۷۵۵۰ اکنون فضا برای کاهش قیمت این زوج ارز مهیا است.

در سایر تحولات برای قیمت نفت خام سبک آمریکا انتظار می رود فروشندگان در سطوح پایین تر ۴۱٫۸۸ دلار/بشکه فرصتهایی برای فروش با هدف ۴۱٫۰۹ و پس از آن سطح ۳۸٫۸۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) بوجود آورند که در نمودار زیر مشخص است. خط فیبوناچی مهمی که می بایست مورد توجه قرار گیرد، هم اکنون بر روی نرخ ۴۱٫۸۸ قرار دارد و برای ادامه حرکت نزولی قیمت نفت آمریکا می بایست این سطح حمایت با قدرت شکسته شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام