تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت اونس طلا توانسته است از سطح مقاومت ۱۳۵۶ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) عبور کند و تارگتهای بعدی به ترتیب بر روی سطوح ۱۳۶۲ ، ۱۳۶۷ و ۱۳۷۴ قرار دارند. در چارت پایین سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۱۳۴۵ تشکیل شده بود که دیروز نتوانست از آن عبور کند و دقیقا پس از برخورد به این سطح حمایت مجدد به نرخهای بالای ۱۳۵۶ افزایش یافته است.

براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک خط فیبوناچی تا خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد و تارگت بعد از سطح ۱۳۵۶ بر روی ۱۳۷۴ در نمودار زیر مشخص شده است امروز دولت ژاپن اعلام کرد که یک بسته محرک اقتصادی به ارزش ۲۷۴ میلیارد دلار (۲۸٫۱ هزار میلیارد ینی) را به منظور بهبود شرایط اقتصادی کشور در نظر گرفته است که این میزان محرک اقتصادی تا حد زیادی از قبل مورد انتظار بازار بود.

فعالان بازار بعد از اقدام هفته پیش بانک مرکزی ژاپن در اجرای محرک های پولی که کمتر از حد پیش بینی ها بود، انتظار بسته محرک اقتصادی بیشتری را از سوی دولت ژاپن داشتند که برآورده نشدن این انتظارات باعث شد تا ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن با کاهش مواجه شد و همین مساله تا کنون به  تقویت قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۳۵۶ انجامیده است. حرکت اونس طلا در بالای سطح ۱۳۵۶ صعودی است و زمینه ساز صعود بیشتر تا سطوح ۱۳۶۲ ، ۱۳۶۷ و ۱۳۷۴ را فراهم خواهد ساخت.

لازم به ذکر است در حرکت اصلاحی سطح حمایت ۱۳۴۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) فعلا مستحکم است و تنها شکست این سطح می تواند سناریوی افزایشی را خنثی کند. از سوی دیگر همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم آمارهای سه ماهه دوم رشد اقتصادی آمریکا روز جمعه منتشر شد که این میزان بسیار کمتر از رقم پیش بینی %۲٫۶  به % ۱٫۲ رسید و قیمت جهانی اونس طلا برای دومین ماه متوالی (ماههای ژوئن و جولای) با افزایش قیمت به کار خود پایان داد.

بدین ترتیب، برای این هفته سرنوشت قیمت اونس طلا وابسته به آمارهای اقتصادی و کمرنگ تر شدن انتظارات در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری می باشد که این تحولات فعلا قیمت اونس طلا را بالای سطوح ۱۳۵۰ و ۱۳۴۵ نگه داشته است. این هفته، مهمترین خبر بازار اعلام گزارش ماهانه اشتغال (NFP) در ایالات متحده آمریکا در روز جمعه است.

آمارهای این دوره به این علت اهمیت دارد که در شرایط فعلی، هر گونه افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری به انتشار آمارهای اقتصادی مهم و از جمله وضعیت اشتغال، وابسته است. چنانکه در گزارش های پیشین نیز گفته شد پس از اعلام ضعیف آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا، انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبرکاهش یافته است. از سوی دیگر برای هفته جاری پیش بینی بازار ایجاد حدود ۱۸۰ هزار فرصت شغلی جدید در بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) ، تعداد ۱۷۰ هزار فرصت شغلی در بخش خصوصی (ADP) و کاهش نرخ بیکاری به %۴٫۸ است.

در صورت اعلام کمتر از حد انتظار آمارهای اشتغال این دوره، احتمال عدم افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری بوجود خواهد آمد که در این صورت، قیمت اونس طلا فرصتی برای افزایش دوباره خود به سوی سطح ۱۳۷۴ بدست خواهد آورد. امروز آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) دوباره افزایش یافت و با %۰٫۶۲ افزایش به رقم ۹۶۴٫۰۳ تن رسید.

براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار تعدیل خالص هزینه مصرف شخصی آمریکا (پیش بینی ماهیانه %۰٫۱ ، رقم قبلی %۰٫۲ ، پیش بینی سالیانه %۱٫۶ ، رقم قبلی %۱٫۶) اعلام می شود. آمار مصارف شخصی (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۴) و درآمدهای شخصی (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۲) نیز در این ساعت اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا