تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در نمودار پایین مشخص است که افزایش قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۳۶۲ هدف ۱۳۶۷ و در ادامه ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ را نمایان کرده است و برای امروز در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۶۷ راه برای تقویت بیشتر قیمت اونس طلا تا نرخ ۱۳۷۴ و  ۱۳۷۵ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی از ۱۳۲۹) هموار خواهد شد.

از منظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی، خریداران کماکان متمایل به خرید اونس طلا هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی به سطوح حمایت، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید تلقی می شود. برای امروز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۳۵۸ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) ، ۱۳۵۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۱۳۵۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تشکیل شده اند. از این رو تا زمانیکه قیمت اونس طلا بالای این سطوح حمایت قرار دارد، خریداران کنترل اصلی قیمت را با هدفهای ۱۳۶۷ و ۱۳۷۵ در دست دارند که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

در طی ۲۴ ساعته گذشته پدیده ریسک گریزی (Risk Aversion) همچنان به عنوان یکی از نگرانی های عمده بازار مطرح است و شاخص سهام داوجونز آمریکا  DJIA و استاندارد اند پورز S&P500 افت را تجربه کردند و امروز نیز شاخصهای سهام از آسیا تا اروپا با کاهش قیمت مواجه شده اند.

شاخصهای سهام بخش انرژی به دلیل کاهش شدید قیمت نفت همچنان تحت فشار قرار دارند و از سوی دیگر شاخصهای سهام بانکهای اروپا به خاطر گزارش اخیر آزمون استرس تست بانکهای اروپایی با کاهش مواجه شده اند و بانکهای ایتالیا، ایرلند و اسپانیا بدترین عملکرد را از ۵۱ بانک مورد آزمایش بدست آوردند. امروز معاملات آتی نیز از کاهش قیمت شاخصهای سهام آمریکا در هنگام باز شدن خبر می دهند.

در چنین شرایطی تقاضا برای خرید دارایی های مطمئن نیز اوراق قرضه و اونس طلا افزایش می یابد و در این میان، صعود قیمت اونس طلا به نرخهای بالای ۱۳۶۲ کاملاً به دلیل ایجاد یک حرکت نزولی شاخصهای سهام بین الملل و کاهش قیمت دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار به پایین ترین نرخهای ۶ هفته گذشته ارزیابی می شود زیرا از روز گذشته تا کنون بسیاری از ارزهای اصلی توانستند حرکت مشخصی را دنبال کنند.

ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز همچنان تحت فشارهای نزولی قرار دارد و هم اکنون این نگرانی در بازارها بوجود آمده که ممکن است بانک مرکزی ژاپن از خرید بیشتر اوراق قرضه خود عقب نشینی کند و برای تحریک اقتصادی این کشور ژاپن بیشتر به سوی اعمال سیاست های مالی روی آورد که این منجر نگرانی ها از رکورد عمیق در بازار بدهی در سطح جهانی شده است و در حال حاضر با افزایش شدید ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی تقاضای سرمایه گذاران ژاپنی برای خرید طلا نیز بیشتر شده است.

روز گذشته هر چند آمار هزینه های مصرف کنندگان آمریکا افزایش یافت اما اونس طلا بیشتر به اعداد و ارقام مربوط به تورم آمریکا توجه کرد و با توجه به آمار ضعیف سرمایه گذاری در بخش و کسب و کار و کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال این عوامل موجب کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و تقویت اونس طلا شده است.

دیروز شاخص کلیدی تورم بانک مرکزی آمریکا یعنی تورم مربوط به آمار خالص هزینه مصرف شخصی ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئن تنها به میزان %۰٫۱ و در مدت سالیانه بدون تغییر همان رقم %۰٫۹ اعلام شدند که  همچنان پایین از هدف مورد نظر بانک فدرال (%۲) قرار دارد که در واکنش به این اخبار شاهد سقوط ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی و افزایش قیمت اونس طلا تا نرخهای بالای ۱۳۶۲ بودیم.

آمارهای سه ماهه دوم رشد اقتصادی آمریکا (GDP)روز جمعه منتشر شد که این میزان بسیار کمتر از رقم پیش بینی %۲٫۶  به % ۱٫۲ رسید و قیمت جهانی اونس طلا برای دومین ماه متوالی (ماههای ژوئن و جولای) با افزایش قیمت به کار خود پایان داد. بدین ترتیب، برای این هفته سرنوشت قیمت اونس طلا وابسته به آمارهای اقتصادی و کمرنگ تر شدن انتظارات در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری می باشد که این تحولات فعلا قیمت اونس طلا را بالای سطوح ۱۳۶۲ و ۱۳۵۸ نگه داشته است.

این هفته، مهمترین خبر بازار اعلام گزارش ماهانه اشتغال (NFP) در ایالات متحده آمریکا در روز جمعه است. آمارهای این دوره به این علت اهمیت دارد که در شرایط فعلی، هر گونه افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری به انتشار آمارهای اقتصادی مهم و از جمله وضعیت اشتغال، وابسته است.

چنانکه در گزارش های پیشین نیز گفته شد پس از اعلام ضعیف آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا، انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبرکاهش یافته است و هم اکنون طبق معاملات آتی بازارها به طور کامل هیچ انتظاری از افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۱۸ ندارند.

از سوی دیگر برای هفته جاری پیش بینی بازار ایجاد حدود ۱۸۰ هزار فرصت شغلی جدید در بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) ، تعداد ۱۷۰ هزار فرصت شغلی در بخش خصوصی (ADP) و کاهش نرخ بیکاری به %۴٫۸ است.  در صورت اعلام کمتر از حد انتظار آمارهای اشتغال این دوره، احتمال عدم افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری بوجود خواهد آمد که در این صورت، قیمت اونس طلا فرصتی برای افزایش دوباره خود به سوی سطح  ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ بدست خواهد آورد.

امروز آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بار دیگر افزایش یافت و با %۰٫۶۲ افزایش به ۹۶۹٫۹۷ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و با افزایش ذخایر طلا اسپایدر، احتمال افزایش قیمت اونس طلا نیز بیشتر می شود.

  • امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به ترتیب آمارهای ذیل اعلام می شوند:
  • ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران، آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (پیش بینی ۱۷۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۱۷۲۰۰۰)
  • ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، آمار موسسه مدیریت عرضه خدمات ISM آمریکا (پیش بینی ۵۶٫۰۰ ، رقم قبلی ۵۶٫۵)
  • ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران، آمار موجودی ذخایر هفتگی نفتی آمریکا (پیش بینی ۱٫۳۶۳- میلیون بشکه، رقم قبلی ۱٫۶۷۱ میلیون بشکه)

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا