تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در آستانه خبر بانک مرکزی انگلیس (BoE) ، قیمت آن با سطح حمایت ۱۳۵۰ و مقاومت ۱۳۵۸ مواجه است و برای امروز در صورت شکسته شدن یکی از سطوح فوق و تثبیت کندل دو ساعته سیگنال مشخصی صادر نماید.

در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۵۸ (تثبیت دو ساعته) راه برای تقویت دوباره قیمت اونس طلا تا سطوح ۱۳۶۲ و ۱۳۶۷ و پس از آن ۱۳۷۴ و  ۱۳۷۵ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی از ۱۳۲۹) هموار خواهد کرد و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۳۵۰ با قدرت شکسته شود و دو ساعت پایین آن تثبیت شود می تواند منجر به اصلاح و برگشت به سوی سطوح ۱۳۴۶ و ۱۳۴۲ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی) شود.

در حال حاضر انتظار می رود حرکت قیمت اونس طلا در آستانه خبر بانک مرکزی انگلیس بین سطوح ۱۳۵۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۳۵۸ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) ادامه یابد تا زمانیکه یکی از سطوح حمایت یا مقاومت بطور کامل شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد.

پس از اعلام افزایش آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) و افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر یورو و تقویت بازار سهام آسیا، قیمت اونس طلا در ۲۴ ساعته گذشته پس از برخورد به سطح مقاومت ۱۳۶۷ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی در نمودار بالا) به سطح حمایت ۱۳۵۰ اصلاح کرده است و امروز عمده توجهات بازار به جلسه بانک مرکزی انگلیس (BoE) در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران معطوف شده است.

آقای مارک کارنی ریس بانک مرکزی انگلیس نیز ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد کرد. مدتی است که سیاستهای این بانک به تبع اتفاقات اقتصادی انگلیس و خروج این کشور از اتحادیه اروپا، در جهت کاهش نرخ بهره وسیاست های تسهیل پولی یا اجرای سیاست های انبساطی است و برای امروز پیش بینی می شود برای اولین بار در ۷ ساله گذشته از عدد فعلی نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس کاسته شود و از نرخ %۰٫۵۰ به %۰٫۲۵ تقلیل یابد.

اما مسئله اینجاست که تاریخچه بانک مرکزی انگلستان نشان داده که این نهاد گاها خارج از انتظار بازار عمل می کند و تغییرات ناگهانی دیده شده به همین دلیل تا آخرین لحظه نمی توان اظهار نظر قطعی کرد. امروز علاوه بر اعلام نرخ بهره و مقدار خرید اوراق قرضه، گزارش فصلی تورم بانک مرکزی انگلیس منتشر می شود و بازار در انتظار گزارش تورمی است تا بداند چشم انداز تورم و رشد اقتصادی پس از نتیجه همه پرسی انگلیس چگونه است. این گزارش که هر سه ماه یکبار ارائه می شود به بررسی وضعیت تورم می پردازد.

با توجه به کاهش اخیر آمارهای اقتصادی انگلستان در نتیجه خروج آن از اتحادیه اروپا و توجه شدید مقامات به مسئله کاهش رشد اقتصادی، انتظار داریم تا نسبت به چشم انداز اقتصادی و کاهش تورم ابراز نگرانی شود و انتظار اشاره به ریسک های کاهشی داریم و به نظر می رسد در شرایط فعلی بهترین گزینه BOE ارائه گزارشی منفی از چشم انداز رشد اقتصادی و تورم انگلیس باشد. بنابراین در صورتی که چشم انداز تورمی که بانک مرکزی انگلیس برای بازار تشریح می کند منفی باشد انتظار نوسانات شدید پوند در مقابل ارزهای اصلی را داریم.

در قیمت اونس طلا علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند اخیر به سطح مقاومت ۱۳۶۷ انتظار بازار برای جلسه بسیار حیاتی امروز بانک مرکزی انگلستان و آمار فردا اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار در بین سطوح ۱۳۵۰ و ۱۳۶۷ شده است و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم.  با نزدیک شدن به زمان اعلام این خبرها گمانه زنیها بازار را هدایت خواهد کرد و امروز و فردا شاهد ایجاد تحرکاتی در قیمت اونس طلا خواهیم بود .

فردا مهمترین خبر بازار اعلام گزارش ماهانه اشتغال (NFP) در ایالات متحده آمریکا اعلام می شود و آمارهای این دوره به این علت اهمیت دارد که در شرایط فعلی، هر گونه افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری به انتشار آمارهای اقتصادی مهم و از جمله وضعیت اشتغال، وابسته است.

چنانکه در گزارش های پیشین نیز گفته شد پس از اعلام ضعیف آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا، انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبرکاهش یافته است و هم اکنون طبق معاملات آتی بازارها به طور کامل هیچ انتظاری از افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۱۸ ندارند. از سوی دیگر برای فردا پیش بینی بازار ایجاد حدود ۱۸۰ هزار فرصت شغلی جدید در بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) و کاهش نرخ بیکاری به %۴٫۸ است.

در صورت اعلام کمتر از حد انتظار آمارهای اشتغال این دوره، احتمال عدم افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری بوجود خواهد آمد که در این صورت، قیمت اونس طلا فرصتی برای افزایش دوباره خود به سوی سطح  ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ بدست خواهد آورد اما اگر رقم نهایی آمار اشتغال آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود منجر به اصلاح قیمت اونس طلا خواهد شد.

امروز از آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) مقداری کاسته شد و با %۰٫۴ کاهش به ۹۶۹٫۶۴۸ تن تقلیل یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

  • امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به ترتیب آمارهای ذیل اعلام می شوند:
  • ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۶۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۶۶۰۰۰)
  • ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، آمار سفارشات کارخانه ای آمریکا (پیش بینی بازار %۱٫۸- ، رقم قبلی %۱٫۰۰-)

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا