تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در آستانه خبر آمار ماهیانه اشتغال آمریکا، قیمت آن دوباره به سطح مقاومت ۱۳۶۷ نزدیک شود و برای امروز در صورت شکسته شدن قدرتمند این سطح سیگنال مشخصی با اهداف ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) صادر خواهد کرد.

از این رو برای امروز در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۶۷ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) راه برای تقویت دوباره قیمت اونس طلا تا سطح  ۱۳۷۵ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۳۲۹) هموار خواهد شد و در حرکت اصلاحی نیز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۳۵۸ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) ، ۱۳۵۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۱۳۵۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تشکیل شده اند.

دیروز نیز همانطور که دیدیم سطح حمایت ۱۳۵۰ که بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار داشت، مانع از حرکت کاهشی گردید و هم اکنون در تلاش برای لمس دوباره سطح مقاومت ۱۳۶۷ می باشد. جلسه بانک مرکزی انگلیس (BoE) سرانجام برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت برای اولین بار در ۷ ساله گذشته نرخ بهره از %۰٫۵۰ به %۰٫۲۵ کاهش یافت.

این کمیته سیاست گذاری به منظور مقابله با نوسانات شدید مالی و اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بعد از همه پرسی ۲۳ ژوئن، نرخ بهره را به پایین ترین حد در طی ۳۲۲ سال گذشته کاهش داد و مشخص گردید که تصمیم مقامات بانک مرکزی انگلیس برای کاهش ۰٫۲۵ واحد نرخ بهره به اتفاق آرا بوده است. از لحن صورتجلسه بانک مرکزی انگلیس اینگونه استنباط می شد که احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره انگلیس به نزدیکی صفر درصد وجود دارد.

 در اقدامی دیگر که برخلاف انتظارات بازار بود، بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد در نظر دارد مبلغ ۶۰ میلیارد پوند از ذخایر خود را به خرید اوراق قرضه دولتی که در دست بانک ها و سایر سرمایه گذاران است اختصاص دهد و بدین ترتیب حجم برنامه بازخرید اوراق قرضه از ۳۷۵ میلیارد پوند در سال به ۴۳۵ میلیارد پوند افزایش خواهد یافت که این سبب خواهد شد پول بیشتری برای وام دادن در اختیار بانک ها قرار گیرد علاوه بر این بانک مرکزی انگلیس مبلغ ۱۰ میلیارد پوند هم به خرید اوراق قرضه معتبر شرکت های تجاری اختصاص داد.

این خبر تاثیر شدیدی بر بازار گذاشت و ارزش پوند را در بازارها به شدت تضعیف کرد و در مقابل قیمت اونس طلا توانست از سطح حمایت ۱۳۵۰ به نرخهای بالای ۱۳۶۲ صعود کند و معمولا در محیط سیاست های انبساطی و کاهش نرخ بهره، تقاضا برای خرید طلا افزایش می یابد و ظاهرا بازار نیز چنین کرده و افزایش دیروز اونس طلا به همین دلیل بود.

در خبری دیگر تعداد مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا بالاتر از حد پیش بینی بازار اعلام شد و اعلام خبر اخراج کارکنان بخش انرژی توسط کارفرمایان آمریکا در ماه جولای در آستانه گزارش آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) نیز به تقویت قیمت اونس طلا کمک کرده است.

در قیمت اونس طلا همانطور که روز گذشته گفتیم علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند اخیر به سطح مقاومت ۱۳۶۷ انتظار بازار برای آمار امروز اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار در بین سطوح ۱۳۵۰ و ۱۳۶۷ شده است و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم.  با اعلام این خبر گمانه زنیها بازار را هدایت خواهند کرد و امروز شاهد ایجاد تحرکاتی در قیمت اونس طلا خواهیم بود.

امروز مهمترین خبر بازار اعلام گزارش ماهانه اشتغال (NFP) در ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و آمارهای این دوره به این علت اهمیت دارند که در شرایط فعلی، هر گونه افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری به انتشار آمارهای اقتصادی مهم و از جمله وضعیت اشتغال، وابسته است.

پیش بینی بازار برای ماه جولای ایجاد حدود ۱۸۰ هزار فرصت شغلی جدید در بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) و کاهش نرخ بیکاری از رقم %۴٫۹ به %۴٫۸ و افزایش میانگین درآمدهای نقدی ساعتی از %۰٫۱ به %۰٫۲ است. در صورت اعلام کمتر از حد انتظار آمارهای اشتغال این دوره، احتمال عدم افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری بوجود خواهد آمد که در این صورت، قیمت اونس طلا فرصتی برای افزایش دوباره خود به سوی سطوح ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ بدست خواهد آورد اما اگر رقم نهایی آمار اشتغال آمریکا و میانگین درآمدهای نقدی ساعتی بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود منجر به اصلاح قیمت اونس طلا خواهد شد. بهتر است تا اعلام خبر منتظر بمانیم.

امروز آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با %۰٫۳۷ افزایش به ۹۷۳٫۲۱ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

  • امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به ترتیب آمارهای ذیل اعلام می شوند:
  • ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (پیش بینی بازار ۱۸۰۰۰۰، رقم قبلی ۲۸۷۰۰۰)
  • ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، آمار نرخ بیکاری آمریکا (پیش بینی بازار %۴٫۸ ، رقم قبلی %۴٫۹)
  • ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، آمار درآمدهای نقدی ساعتی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۲ ، رقم قبلی %۰٫۱)

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا