تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که دیروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی کردیم سطح حمایت اولیه بر روی ۱۳۳۲ و سطح مقاومت اولیه بر روی ۱۳۳۹ تشکیل شده اند و دلیلی برای تغییر گزارش تحلیلی دیروز وجود ندارد. در حرکت نزولی، سقوط قیمت به زیر نرخهای ۱۳۳۲ و ۱۳۲۹ (پایین ترین سطح ۲۹ جولای) می تواند به امتداد حرکت نزولی تا رسیدن قیمت به سطوح ۱۳۲۳ و ۱۳۱۰ منجر شود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی در موج نزولی ۳ از موج c قرار دارند. برای حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت، می بایست قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۳۳۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) با قدرت تثبیت شود.

در صورتی که قیمت در بالای سطح ۱۳۳۸٫۹۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) قرار گیرد، مانعی برای بازگشت قیمت به سطح ۳۸٫۲ درصدی فیبوناچی در سطح ۱۳۴۵ و پس از آن سطح ۱۳۵۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) وجود نخواهد داشت. از این رو برای امروز انتظار می رود حرکت قیمت اونس طلا بین سطوح ۱۳۲۹ و ۱۳۳۸ ادامه یابد تا زمانیکه یکی از سطوح حمایت ۱۳۲۹ یا مقاومت ۱۳۳۸ بطور کامل (منظور تثبیت کندل دو ساعته می باشد) شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص با هدفهای اشاره شده در نمودار زیر ادامه یابد.

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم قیمت اونس طلا پس از اعلام قوی آمار اشتغال آمریکا در پایین ترین سطح ۱ هفته گذشته در نوسان است و امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به غیر از آمار مقدماتی سه ماهه دوم سال بهره وری غیر کشاورزی آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵ ، رقم قبلی %۰٫۶- ) و آمار مقدماتی سه ماهه دوم سال هزینه نیروی کار آمریکا (پیش بینی بازار %۱٫۸ ، رقم قبلی %۴٫۵) اخبار مهمی منتشر نخواهد شد و عمده توجهات به آمار خرده فروشی و قیمت تولیدکنندگان و تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا در آخر هفته معطوف است.

روز جمعه در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۰ هزار افزایش شغل آمریکا در ماه جولای را داشت ۲۵۵ هزار شغل خبر نهایی بود و عدد ماه قبل نیز به سمت بالا تجدید نظر شد. قیمت اونس طلا در واکنش به این خبر بلافاصله پس از اعلام خبر از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۶۷ به نزدیکی سطح ۱۳۲۹ کاهش یافت.

بنابراین آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا دو ماه پیاپی بالای ۲۵۰۰۰۰ اعلام شد و میانگین سطح دستمزدهای آمریکا نیز ماهیانه %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۶ رشد داشتند که خبر خوبی برای بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در جهت بکارگیری سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره در سال جاری محسوب می شود.

هر چند نرخ بیکاری آمریکا در ماه جولای برخلاف برخی پیش بینی ها همان رقم قبلی %۴٫۹ اعلام شد اما آمار قوی اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) موجب کاهش قیمت اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۱ هفته گذشته گردید و پتانسیل حرکت کاهشی به پایین سطح ۱۳۲۹ را بوجود آورد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی اونس طلا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

هر چند آمارهای بنیادی اقتصادی آمریکا رشد داشته اند اما خطرات نزولی بر اقتصاد آمریکا ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هنوز ناشناخته است و عدم قطعیت دیگر که معامله گران بازار اونس طلا به آن توجه خواهند داشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۱۶ است که بازار از نظر روانی به آن حساس خواهد بود.

هر چقدر به این رویداد مهم نزدیک تر می شویم مورد توجه معامله گران قرار می گیرد و امروز بازار با اخبار کمی همراه است و در بازار ایالات متحده، خبر خاصی منتشر نخواهد شد و ظاهراً همه چشمها به حرکت امروز اونس طلا و شکسته شدن یکی از سطوح حمایت ۱۳۲۹ یا مقاومت ۱۳۳۸ دوخته شده است.

آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با %۰٫۶۷ کاهش به ۹۷۳٫۸۱ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۳۰ دقیقه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا