تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا طبق آنچه که در نمودار زیر مشخص است با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۵۳ راه را برای تقویت بیشتر تا سطوح ۱۳۵۹ و ۱۳۶۳ هموار کرده است و همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت پس از برخورد به کف کانال در تلاش برای رسیدن به سقف الگوی مثلث شکل گرفته در نمودار زیر است.

با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۵۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) حرکت افزایشی ادامه خواهد یافت و اکنون احتمال شکسته شدن خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی که بر روی نرخ ۱۳۵۹ است وجود دارد که اگر اینچنین شود، هدف بعدی، افزایش قیمت اونس طلا به نرخهای ۱۳۶۳ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) و ۱۳۶۷ خواهد بود.

از این رو انتظار می رود با افزایش قیمت به بالای سطوح ۱۳۵۳ و ۱۳۵۹ (پر شدن گپ ساخته شده روز جمعه)  شاهد ظهور محرک های جدید در تشکیل نوسانات اونس طلا باشیم. برای امروز سطوح حمایت فعلی قیمت اونس طلا در محدوده نرخهای ۱۳۴۵ و ۱۳۳۹ قرار دارند.

واقعیت آن است که قیمت اونس طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته عمدتا به خاطر آمار ضعیف بهره وری کارگر در آمریکا و کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری از سطح ۱۳۲۹ به نرخهای بالای ۱۳۵۳ افزایش یافته است.

روز گذشته آمار بهره وری کارگر در آمریکا که خروجی هر کارگر ساعتی را نشان می دهد برای سومین فصل متوالی در سه ماهه دوم سال جاری (آوریل – ژوئن) به میزان %۰٫۵- با کاهش مواجه شد که این سیر نزولی از سال ۱۹۷۹ به این سو بی سابقه است و این موضوع نشان می دهد که ممکن است سود شرکتها همچنان کاهش یابد و رشد دستمزدها پایین باقی ماند.

 این مساله موجب عدم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری می گردد و افت بهره وری در آمریکا نشان دهنده ترس بانک مرکزی آمریکا از رشد اقتصادی آهسته و طولانی مدت خواهد بود و با توجه به آمار ضعیف بهره وری اگر انتظارات بازار از عدم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری بار دیگر قوّت گیرد، افزایش قیمت اونس طلا را در پی خواهد داشت.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت اونس طلا پس از آنکه روز گذشته نتوانست پایین سطح ۱۳۲۹ تثبیت شود و به زیر خط روند رسم شده برسد، به محدوده نرخهای بالای سطح ۱۳۳۸ و ۱۳۴۵ صعود کرده است و در واکنش به این خبر، ارزش دلار آمریکا نیز در برابر ارزهای اصلی مقداری تحت فشارهای نزولی قرار گرفت.

آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با %۰٫۱۲ کاهش به ۹۷۲٫۶۱۸ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در تقویم اقتصادی امروز خبر خاصی دیده نمی شود و تنها خبر قابل توجه در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت در ایالات متحده است و انتظار می رود از رقم قبلی ۱٫۴۱۳+ میلیون بشکه به ۱٫۰۲۵- میلیون بشکه کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۳۰ دقیقه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا