تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز همانطور که در نمودار ۱ ساعته پایین مشخص است قیمت اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۳۵۸ و ۱۳۳۳ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و این محدوده بین پایین ترین سطح ۱۲ اوت و بالاترین سطح ۱۶ اوت قرار گرفته است.

باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. کاهش قیمت به زیر سطوح ۱۳۳۳ و ۱۳۲۹ می تواند نشانه ای در جهت استمرار حرکت نزولی از سطح ۱۳۷۴ باشد و از سوی دیگر در صورت شروع حرکت صعودی و شکسته شدن سطوح مقاومت ۱۳۵۸ و ۱۳۶۰ موجب افزایش به سوی سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۱۱ جولای) می شود.

در چارت پایین کاملا مشخص است که نوسانات قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۷۴ به این سو در درون یک الگوی مثلث بوده است و از آنجایی که این الگو در چارت هفتگی در پایین سطح مقاومت ۱۳۷۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۹۲۰ – بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۱ به ۱۰۴۵ – پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۱۵) شکل گرفته است، می توان این الگو را یک الگوی بالایی و سقف (Top Pattern) برای اونس طلا در نظر گرفت مگر آنکه بتواند به بالای سقف الگوی مثلث برسد و از این الگو خارج شود تا بتواند سیگنال جدیدی در جهت افزایش قیمت صادر نماید.

بنابراین در حال حاضر حرکت اونس طلا مطابق با الگوی مثلثی است که در نمودار یک ساعته مشاهده می فرمایید و می بایست حتما از این کانال خارج شود تا معامله گران بتوانند اقدام به ورود به پوزیشن نمایند. قیمت اونس طلا هر چند در معاملات روز گذشته پس از اعلام آمار ضعیف قیمت مصرف کنندگان آمریکا تا سطح ۱۳۵۸ افزایش یافت اما با اظهارات ویلیام دادلی ریس بانک فدرال نیویورک و نائب ریس بانک مرکزی آمریکا دوباره به محدوده خنثی خود در روزهای اخیر بین ۱۳۳۳ و ۱۳۵۸ بازگشت و پس از ناتوانی در شکست خط روند بالایی الگوی مثلث به سوی کف الگوی مثلث برگشته است.

آقای ویلیام دادلی در سخنرانی دیروز خود برخلاف اظهارات اخیر جان ویلیامز (ریس بانک فدرال سانفرانسیسکو) از لحن تند و قوی استفاده کرد و اعلام نمود ممکن است بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر اقدام به افزایش نرخ بهره نماید. از سوی دیگر آقای دنیس لکهارت ریس بانک فدرال آتلانتا نیز اعلام کرد اقتصاد آمریکا به اندازه کافی قوی است که حداقل در سال جاری یک پله افزایش یابد و امکان دو پله افزایش نرخ بهره نیز امکان دارد.

در هر صورت  قیمت اونس طلا فعلا در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد و در نتیجه انتظار می رود مابین نرخهای ۱۳۳۳ و ۱۳۵۸ در نوسان باشد و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. اخبار این هفته از آمریکا از جمله صورتجلسه امشب نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران احتمالا چاشنی خوبی برای خروج قیمت اونس طلا از این روند خنثی خواهد بود.  قبل از این خبر امشب آقای جیمز بولارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم در کوتاه مدت انتظار می رود، تا زمانی که قیمت اونس طلا حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی بین سطح حمایت اصلی ۱۳۳۳ و مقاومت اصلی ۱۳۵۸ قرار داشته باشد. بنابراین در حال حاضر انتظار می رود حرکت قیمت در روندی خنثی ادامه یابد تا زمانیکه یکی از سطوح مقاومت یا حمایت بطور کامل شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا آمار اقتصادی خاصی دیده نمی شود و بازار عمدتاً به اظهارات جیمز بولارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا و مهمتر از همه صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) واکنش نشان خواهد داد. آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۱٫۷۸+ تن افزایش از ۹۶۰٫۴۵ تن به ۹۶۲٫۲۳ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

  • مقاومتهای تکنیکال روزانه اونس طلا / ۱۳۵۵ ، ۱۳۵۸ ، ۱۳۶۰ ، ۱۳۶۵ ، ۱۳۷۴
  • حمایتهای تکنیکال روزانه اونس طلا / ۱۳۳۸ ، ۱۳۳۳ ، ۱۳۲۸ ، ۱۳۲۵ ، ۱۳۲۰

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا