تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت اونس طلا همچنان در روندی خنثی مابین سطوح ۱۳۵۸ و ۱۳۳۷ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید کماکان منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. همانطور که در نمودار پایین مشخص است این منطقه خنثی بین بالاترین سطح ۱۶ اوت و پایین ترین سطح ۱۷ اوت تشکیل شده اند.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۳۵۸ با قدرت شکسته شود و در واقع از ضلع بالایی خط روند الگوی مثلث عبور کند، نشانه ای در جهت استمرار موج افزایشی C به سوی سطوح ۱۳۶۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۳۷۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) خواهد بود.

گفتنی است که این موج سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۱۰ (پایین ترین سطح ۲۱ جولای) است. این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۳۷ منجر به کاهش قیمت آن به سطوح ۱۳۲۹ (پایین ترین سطح ۸ اوت) و ۱۳۲۵ می شود و برای تایید آن می بایست به زیر ضلع پایینی خط روند الگوی مثلث برسد. بنابراین تا زمانیکه یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته نشود، تعیین جهت خاص برای حرکت قیمت اونس طلا چندان مشخص نیست.

در این شرایط باید منتظر ماند تا قیمت از وضعیت حرکت خنثی خود در درون این الگوی مثلث خارج شود و جهت خاصی را در پیش بگیرد. سخنرانی هفته آینده یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) محرّک خوبی برای این حرکت خواهد بود.

قیمت اونس طلا در معاملات دیروز دوباره نتوانست از سطح مقاومت ۱۳۵۸ عبور کند و پس از سخنان تند چند تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری مقداری اصلاح کرد و دوباره به نرخهای محدوده خنثی خود بین سطوح ۱۳۳۷ و ۱۳۵۸ برگشت کرده است، با این حال از ابتدای هفته تا کنون قیمت اونس طلا به میزان %۰٫۸ افزایش را نشان می دهد.

آقای جان ویلیامز (ریس بانک فدرال سانفرانسیسکو آمریکا) برخلاف اظهارات قبلی خود این بار به جمع طرفداران افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماههای آینده پیوست و از سوی دیگر آقای ویلیام دادلی (ریس بانک فدرال نیویورک آمریکا) با اعتماد به نفس خود برای دومین بار متوالی در این هفته اشاره به افزایش نرخ بهره کرد.

این در حالی است که آقای رابرت کاپلن (ریس بانک فدرال دالاس آمریکا) اعلام نمود که عادی سازی سیاست های پولی بانک فدرال به خاطر نرخ خنثی و پایین مختل شده است. نرخ خنثی سطحی از هزینه های استقراض مرتبط با تورم پایدار و اشتغال کامل است و بانک مرکزی آمریکا بعد از آنکه نرخ بهره خود را در ماه دسامبر سال گذشته برای اولین در یک دهه گذشته یک پله (%۰٫۲۵) افزایش داد در تلاش برای افزایش دوباره آن است.

آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا با ثبت ۲۶۲۰۰۰ کمتر از حد انتظارات بازار (۲۶۵۰۰۰) اعلام شد و در خبری دیگر شاخص فعالیت های تولیدی فیلادلفیا بانک فدرال آمریکا در ماه اوت بهبود ملایمی را نشان داد.  آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۱٫۷۹ تن کاهش از ۹۵۷٫۷۸ تن به ۹۵۵٫۹۹ تن کاهش یافت. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز اخبار خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا