تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در نمودار قیمت اونس طلا دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و در چارت زیر قیمت اونس طلا از روز ۸ اوت به این سو همچنان در روندی کاملا خنثی مابین سطوح ۱۳۲۹ و ۱۳۵۸ قرار گرفته است و دیروز هم قیمت موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۴۴ و تثبیت بالای خط روند پایینی الگوی مثلث نشد، این در حالی است که دوشنبه هم موفق به شکست سطح حمایت ۱۳۲۹ نشده بود.

در واقع تا روز جمعه نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و کماکان باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۳۲۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) یا ۱۳۴۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. کاهش قیمت به زیر سطح حمایت ۱۳۲۹ می تواند منجر به فرود تا نرخ ۱۳۲۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت به ترتیب بر روی نرخهای ۱۳۴۴ ، ۱۳۴۹ و ۱۳۵۸ تشکیل شده اند.

در حال حاضر انتظار می رود حرکت قیمت در روندی خنثی ادامه یابد تا زمانیکه یکی از سطوح حمایت یا مقاومت بطور کامل شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد و بازارها در انتظار سخنرانی یلن (ریس بانک مرکزی آمریکا) در گردهمایی سالیانه جکسون هول وایومینگ ایالات متحده آمریکا در روز جمعه هستند و روز جمعه تمایلات بازار می بایست در لابه لای سخنرانی یلن به دقت مد نظر قرار گیرد.

همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم در این هفته معامله گران همچنان منتظر یافتن سرنخ های بیشتری از چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در روز جمعه هستند. یلن (ریس بانک فدرال رزرو آمریکا) در همایش سالیانه خود در جکسون هول سخنرانی ایراد خواهد کرد و در لابه لای سخنان خود مشخص خواهد کرد که آیا امسال نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا افزایش می یابد یا خیر. سخنرانی ایشان بر اونس طلا تاثیر گذار است و با توجه به اظهارات تند مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا ممکن است یلن در روز جمعه کمتر موضع محتاطانه قبلی خود را در خصوص افزایش نرخ بهره مطرح کند.

هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا در صورتجلسه خود پیام نامشخصی در مورد نرخ بهره داد، برخی از اعضای بانک فدرال پیشنهاد افزایش زودهنگام نرخ بهره در ماه سپتامبر دادند و برخی نیز اعلام کردند قبل از هر گونه افزایش نرخ بهره باید منتظر داده های اقتصادی بیشتری بود. دیگر بازارها در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر روز جمعه تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

در حال حاضر بازار ترجیح داده تا به انتظار سخنرانی یلن باشد و بطور کل نیز این طبیعت بازار است که روزهای قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم که امروز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و در الواقع سکوت این چند هفته بازار موئد این مسئله است که انفجاری مهیبی پس از سخنرانی یلن در راه است. در حال حاضر انتظار می رود حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه یابد تا زمانیکه یکی از سطوح حمایت یا مقاومت اشاره شده بطور کامل شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد.

آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نسبت به روز گذشته بدون تغییر همان ۹۵۸٫۳۷ تن اعلام شد، براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران به غیر از آمار فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۵۱ میلیون واحد ، رقم قبلی ۵٫۵۷ میلیون واحد) اخبار خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا