تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در آستانه سخنرانی یلن (ریس بانک مرکزی آمریکا) قیمت اونس طلا کاملا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۳۱۸ و ۱۳۳۳  قرار دارد و تا سخنرانی ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد. از این رو باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۳۱۸ یا ۱۳۳۳ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

سقوط به زیر سطح ۱۳۱۸ می تواند منجر به سقوط تا نرخهای ۱۳۰۷ و ۱۳۰۲ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت به ترتیب بر روی نرخهای ۱۳۲۷ و ۱۳۳۳ تشکیل شده اند و تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۳۳ ( به شرط تثبیت دو ساعته) باعث افزایش قیمت به سطوح ۱۳۴۰ و ۱۳۴۵ می شود که آنهم بستگی به سخنرانی امروز یلن دارد.

حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از سخنرانی یلن ادامه یابد. بنابراین برای امروز بسته به اینکه لحن یلن به چه سمتی در مورد نرخ بهره گرایش داشته باشد، ارزش اونس طلا تعیین می شود.

امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، ژانت یلن، رئیس بانک فدرال ایالات متحده آمریکا در همایش سالیانه بانکهای مرکزی جهان در جکسون هول وایومینگ ایالات متحده آمریکا حضور خواهد یافت و گزارشاتی در خصوص وضعیت اقتصادی ارایه خواهد داد. مهمترین قسمت سخنرانی وی، مربوط به سیاست های پولی و نرخ بهره خواهد بود. در واقع امروز برای بازارها روز مهمی است. گزارش امروز یلن از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود و می تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا و گزارش یلن قطعاً جهت حرکت اونس طلا و دلار آمریکا را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد. در قیمت اونس طلا شکست سطح حمایت ۱۳۱۸ سرنوشت قیمت را تعیین خواهد کرد. در صورت شکسته شدن این سطح، حرکت نزولی با شدت بیشتری تا سطوح ۱۳۰۷ و ۱۳۰۲ ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۳۳ (به شرط تثبیت دو ساعته) زمینه حرکت صعودی را تشکیل خواهد داد. بعد از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران هر گونه اشاره یلن به افزایش نرخ بهره در سخنرانی امروز منجر به کاهش اونس طلا و هر گونه عدم اشاره به افزایش نرخ بهره موجب افزایش اونس طلا می شود.

دیروز سفارشات جدید برای کالاهای سرمایه ای در آمریکا برای دومین ماه متوالی در ماه جولای با افزایش روبرو شد و آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز بهتر از حد انتظارات بازار اعلام شد. این احتمال وجود دارد که یلن در سخنرانی امروز خود به خاطر کاهش خطرات بین المللی و بهبود بازار کار آمریکا با یک سیگنال قوی تر به این نکته اشاره نماید که سیاست های کوتاه مدت در حال حاضر مناسب است. از این رو اگر امروز به افزایش نرخ بهره اشاراتی نماید یا لحن قوی در صحبت های خود در مورد نرخ بهره اتخاذ نماید، در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۱۸ منجر به کاهش قیمت اونس طلا می شود.

آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۱٫۷۸- تن کاهش از رقم قبلی ۹۵۸٫۳۷ تن به ۹۵۶٫۵۹ تن رسید. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد در تقویم اقتصادی امروز آمار مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (سه ماهه دوم سال) ، تمایلات مصرف کنندگان میشیگان و سخنرانی یلن (ریس بانک مرکزی آمریکا) در جکسون هول دیده می شود و سخنان امروز ریس بانک مرکزی آمریکا، نوسانات اونس طلا را در پی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا