تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و در نمودار پایین سطح مقاومت فعلی بر روی نرخ ۱۳۳۳ قرار دارد که مانع جدّی برای هر گونه حرکت اصلاحی است و همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم تا زمانیکه قیمت اونس طلا در زیر سطح مقاومت ۱۳۳۳ بسته شده باشد، روند نزولی ادامه خواهد داشت و در صورت سقوط بیشتر به زیر نرخ ۱۳۱۵ موج نزولی با شدت راه را برای سقوط تا سطوح حمایت ۱۳۰۷ و ۱۳۰۲ هموار خواهد نمود.

علاوه بر ملاحظات تکنیکال، اظهار نظر سیاستگذاران پولی بانک مرکزی آمریکا همچنان بر نوسانات نزولی بازار اونس طلا تاثیر گذار است و اکنون پس از تلاش قیمت اونس طلا برای تثبیت پایین سطح ۱۳۳۳ احتمال حرکت کاهشی به سوی سطح ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) بیشتر قوت گرفته است و شکسته شدن این سطح، هدف ۱۳۰۲ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را نمایان خواهد کرد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و تحلیل نسبت های فیبوناچی در نمودار زیر به وضوح نشان داده اند.

در چارت یک ساعته قیمت اونس طلا مشخص است که قیمت آن در موج نزولی c به سوی سطح ۱۳۰۲ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) در نوسان است و از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم حرکت شارپی و افزایشی ناگهانی قیمت در معاملات روز جمعه که تا سطح ۱۳۴۱ شاهد بودیم صرفا یک حرکت پول بک به سمت خط روند پایینی الگوی مثلث بوده که نتوانست خود را به بالای سطح مقاومت ۱۳۴۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲  درصدی) برساند.

به همین خاطر مجدد به پایین سطح ۱۳۳۳ تحت فشارهای نزولی قرار گرفت که نشانه ای از حرکت نزولی به ترتیب به سوی سطوح ۱۳۰۷ و ۱۳۰۲ است. در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۳۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) باعث رسیدن قیمت به سطح ۱۳۴۹ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود.

دیروز آمار هزینه های مصرف کنندگان آمریکا برای چهارمین ماه متوالی با افزایش روبرو شد و در ماه جولای عمدتا به خطر تقاضا برای خودرو رشد یافت که این موضوع اشاره به رشد اقتصادی آمریکا دارد و می تواند راه را برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری هموار نماید.

تمایلات نزولی قیمت اونس طلا در حالی شکل می گیرد که امروز قیمت خود را پایین سطح مقاومت اولیه ۱۳۲۵ تثبیت کرده است و در تلاش برای عبور از سطح ۱۳۱۵ است و احتمال حرکت نزولی بیشتر است که می تواند در صورت شکست سطح ۱۳۱۵ به سقوط بیشتر قیمت تا سطوح ۱۳۰۷ و ۱۳۰۲ بیانجامد.

در این راستا، اظهارات ژانت یلن (ریس بانک فدرال آمریکا) در گزارش سالانه جکسون هول که در آن خوشبینی خود نسبت به اقتصاد داخلی آمریکا را به روشنی بیان نمود و اعلام کرد موارد افزایش نرخ بهره در ماههای اخیر بدلیل پیشرفت در بازار کار و انتظارات برای رشد متوسط اقتصادی تقویت شده است، محرّکی برای کاهش قیمت اونس طلا گردید و هرچند این اظهارات سیگنالهای نامشخصی را برای سرمایه گذاران در مورد زمان افزایش نرخ بهره ایجاد نمود اما در مجموع سخنان یلن مثبت ارزیابی می شود و همچنین اظهارات مثبت آقای استنلی فیشر، نائب رئیس بانک فدرال، موجب افزایش اعتماد سرمایه گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره در سال جاری گردید.

آقای فیشر دقایقی پس از سخنرانی یلن در اظهارات روز جمعه خود به این موضوع اشاره نمود که افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری امکان پذیر است و اکنون بازار تا حد زیادی اطمینان دارد که افزایش نرخ بهره در سال جاری جدی و قطعی است و در نتیجه، پیش بینی می شود، حرکت کاهشی اونس طلا ادامه یابد.

از آنجاییکه در هفته جاری آمار اشتغال ماهانه (NFP)- که روز جمعه اعلام می شود- خبر بسیار مهمی برای تعیین جهت حرکت بازارهای مالی است، این خبر می تواند تا حدی مشخص کننده تصمیم احتمالی بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره در جلسه ماه سپتامبر یا دسامبر باشد.

شاخص نوسانات دلار آمریکا (DXY) نیز پس از اظهارات یلن و فیشر همچنان رو به افزایش است و در مقابل ارزهای اصلی به نزدیکی بالاترین سطح خود از روز ۱۲ اوت به این سو صعود کرده است که این موضوع نیز برای امروز قیمت اونس طلا را تحت فشارهای نزولی پایین سطح ۱۳۲۰ قرار داده است.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۹۵۶٫۵۸۸ تن اعلام شد که در طی این چند روز گذشته با کاهش مواجه بوده است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز بازار آمریکا با اخبار کمی همراه است و در بازار ایالات متحده، خبر خاصی منتشر نخواهد شد و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا در ماه اوت اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۹۷٫۳ به ۹۷٫۰۰ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا