تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز تا قبل از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، قیمت اونس طلا در نموار پایین در نوار بسیار باریکی  بین سطح حمایت ۱۳۰۲ و مقاومت ۱۳۱۸ در حال نوسان است و این مسئله بعد از اعلام خبر آمار اشتغال آمریکا احتمال شکست (Break out) یکی از سطوح فوق را ایجاد می کند. علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت، انتظار بازار برای خبر امروز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم و بین سطوح ۱۸٫۵۰ و ۱۹٫۰۰ در نوسان است که این مسئله موج احتمالی امروز بعد از ظهر را قویتر خواهد کرد. همانطور که در چارت پایین مشخص است این محدوده خنثی قیمت اونس طلا بین خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج  از چرخه سه موجی می باشد که این چرخه از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) شروع شده است.

برای امروز در حرکت نزولی چنانچه پس از اعلام خبر امروز سطح حمایت ۱۳۰۲ با قدرت شکسته شود، سیگنال فروش به ترتیب تا سطوح ۱۲۹۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) ، ۱۲۹۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ هفته) و ۱۲۸۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) صادر خواهد کرد و بعد از آن تارگت بعدی ۱۲۷۸ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود که این بستگی به اعلام قوی و بالاتر از حد انتظارات آمار اشتغال آمریکا دارد.

از سوی دیگر اگر پس از اعلام خبر امروز قیمت اونس طلا بتواند از سطح مقاومت ۱۳۱۸ عبور کند، سیگنال خرید به ترتیب تا سطوح ۱۳۲۵ ، ۱۳۲۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۳۳۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) صادر خواهد کرد که این بستگی به اعلام ضعیف و کمتر از حد انتظارات آمار اشتغال آمریکا دارد.

قیمت جهانی اونس طلا پس از آنکه دیروز با اعلام کاهش در آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا تا سطح ۱۳۰۲ کاهش یافته بود با اعلام خبر ضعیف موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۱۶ اصلاح کرد و هم اکنون بین این منطقه در نوسان است و امروز نیز به دلیل انتظار بازار برای اعلام گزارش NFP همچنان در روندی خنثی قرار دارد تا این خبر اعلام شود.

فعالیت کارخانه ای در آمریکا بدلیل کاهش سفارشات و تولیدات در ماه اوت برای اولین بار در ۶ ماهه گذشته پایین عدد ۵۰ اعلام شد اما سطح پایین اخراجی ها به ادامه رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال اشاره دارد. اعلام مثبت و قوی NFP، می تواند انتظار افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه سپتامبر را به همراه داشه باشد.

امروز گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا اعلام خواهد شد و مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار برای تمامی بازارهای مالی بشمار می رود. اما گزارش امروز که برای ماه اوت اعلام می شود، به دلایل زیر از حساسیت خاصی برخوردار است.

کمیته FOMC بانک فدرال آمریکا، نرخ بهره بانکی را از ماه دسامبر سال گذشته به این سو افزایش نداده اما در بیانیه خود صراحتاً  اعلام داشته که در صورتیکه رشد تورم و اشتغال ادامه یابد، احتمالاً به روند افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد و هرگونه تصمیم در این خصوص را به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف داشته است. تردیدی نیست که افزایش اشتغال آمریکا مبیّن رشد اقتصادی است و از آنجاییکه ماه جولای، میزان اشتغال ایجاد شده ۲۵۵۰۰۰ اعلام شد، امروز در صورت اعلام بالای این میزان، می توان در اولین واکنش، رشد اقتصادی آمریکا را نتیجه گرفت.

 روز چهارشنبه، گزارش ADP (مرکز پردازش اطلاعات اتوماتیک) آمریکا از افزایش تعداد اشتغال به رقم ۱۷۷۰۰۰ خبر داد و رقم قبلی نیز به ۱۹۴۰۰۰ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت امری که فوق تصوّر بازار بود و به ناگاه اذهان همگی را به احتمال افزایش در گزارش اشتغال امروز متوجه ساخت اما دیروز اعلام آمار ضعیف اشتغال در شاخص موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) کمی این انتظارات در مورد افزایش گزارش اشتغال امروز را کمرنگ کرد.

انتظار برای گزارش امروز و خوشبینی برای احتمال افزایش تعداد اشتغال ایجاد شده و به تبع آن، امکان ادامه سیاست افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده، موجب شده تا سخنان تند یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا و سایر مقامات بانک مرکزی آمریکا در دفاع از افزایش نرخ بهره بانکی و سیاستهای آتی بانک مرکزی، قیمت اونس طلا را به پایین ترین نرخهای ۲ ماهه گذشته بکشاند. همچنین یکی از نکاتی که در گزارش امروز اشتغال آمریکا به آن توجه زیادی می شود،  افزایش دستمزدها یا همان آمار میانگین درآمدهای نقدی آمریکا است. رشد دستمزدها همراه با افزایش تورم است و رشد این شاخص نیز امروز باید مورد توجه قرار گیرد.

آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۵٫۳۴ تن کاهش به ۹۳۷٫۸۹۰ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا