انتشار فوری: گزارش اشتغال ماهیانه آمریکا (NFP)

امروز روز جمعه در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۰ هزار افزایش شغل آمریکا در ماه اوت را داشت ۱۵۱۰۰۰ هزار شغل خبر نهایی بود و عدد ماه قبل نیز به سمت بالا (۲۷۵۰۰۰) تجدید نظر شد. از این رو آمارهای قوی اشتغال آمریکا پس از دو ماه رشد متوالی متوقف شد و عمده دلیل آن کاهش استخدام در بخشهای تولید و ساخت و ساز آمریکا بود و همچنین از میزان سطح دستمزدها و حقوق آمریکایی ها در ماه اوت کاسته شد که این آمار ضعیف ، انتظارات بازار را از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۲۱ سپتامبر کاهش داد.

قیمت اونس طلا بلافاصله پس از اعلام خبر از نزدیکی سطح حمایت ۱۳۰۷ به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۰ افزایش یافت و شاخص دلار آمریکا با کاهش مواجه شد. در خبری دیگر آمار نرخ بیکاری آمریکا به %۴٫۹ افزایش یافت و بالاتر از حد پیش بینی بازار %۴٫۸ بود. میانگین سطح دستمزدهای آمریکا در ماه اوت نیز تنها سه سنت یا %۰٫۱ رشد یافت و سالیانه %۲٫۴ اعلام شد که هر یک به ترتیب پایین تر از حد پیش بینی های بازار %۰٫۲ و %۲٫۵ و ارقام قبلی %۰٫۳ و %۲٫۶ در ماه جولای بودند.

جزئیات دیگر از این گزارش بازار کار آمریکا نشان می دهد که نرخ مشارکت نیروی کار یا کسانی که بدنبال کار هستند بدون تغییر %۶۲٫۸ اعلام شد. نرخ مشارکت نیروی کار آمریکا در نزدیکی پایین ترین نرخ چند دهه باقی مانده است که منعکس کننده تغییرات جمعیتی آمریکا است و به همین خاطر رشد سطح دستمزدهای آمریکا پایین باقی مانده است.

از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی، در نمودار قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در چارت پایین دیده می شود پس از اعلام خبر امروز در حرکت صعودی، سطح مقاومت اولیه بر روی ۱۳۳۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و نزدیکی خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه) تشکیل شده است و تنها افزایش قیمت به بالای این سطح می تواند موجب ادامه صعود قیمت تا نرخ ۱۳۴۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) گردد. در حرکت نزولی نیز سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۳۱۸ ، ۱۳۰۷ و ۱۳۰۲ تشکیل شده اند.

در سایر تحولات قیمت زوج ارز یورو – دلار آمریکا در حرکت صعودی تا سطح ۱٫۱۲۵۰ افزایش یافت، اما با ناتوانی یورو برای عبور از آن، قیمت به سطوح پایین ۱٫۱۲۰۰ بازگشته است. سطح مقاومت بعد از ۱٫۱۲۵۰ بر روی ۱٫۱۲۸۰ قرار دارد و در حرکت نزولی نیز تنها کاهش قیمت به پایین خطوط میانگین متحرک ۲۱ روزه (۱٫۱۲۱۲) ، ۱۰۰ روزه ( ۱٫۱۲۱۵) و ۱۰ روزه گذشته منجر به کاهش مجدد قیمت به سطوح ۱٫۱۱۴۶ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) ، ۱٫۱۱۲۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و ۱٫۱۲۱۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) کاهش یابد.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز بالاتر از سطح ۱٫۳۳۵۰ سطح مقاومت بر روی نرخ ۱٫۳۳۷۲ (بالاترین سطح ۳ اوت) تشکیل شده و پس از آن نیز نرخ ۱٫۳۴۰۰ نقش مقاومت را برعهده دارد و برای امروز بسته شدن کندل هفتگی قیمت در بالا یا پایین سطح ۱٫۳۳۲۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱٫۵۰۲۲ به ۱٫۲۷۹۸) مهم ارزیابی می شود و شکسته شدن سطح ۱٫۳۲۷۲ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطوح ۱٫۳۲۵۰ و ۱٫۳۲۳۰ و پس از آن سطح ۱٫۳۱۷۵ (خط میانگین متحرک ۵ روزه) و ۱٫۳۰۹۴ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) می شود. توجه بازار در روز دوشنبه به گزارش آمار مدیران خرید بخش خدمات انگلیس (PMI) معطوف است.

لازم به ذکر است هفته آینده روز دوشنبه بازارهای آمریکا بدلیل روز کارگر تعطیل می باشد و انتظار نوسان خاصی را نداریم اما در روزهای آتی اخبار اشتغال آمریکا که امروز پایین تر از حد پیش بینی ها اعلام شد بازارها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا