تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا احتمال افزایش تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۵۷ وجود دارد و این حرکت افزایشی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۴۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) به ۱۳۰۱ (پایین ترین سطح ۱ سپتامبر) تشکیل شده بود که دیروز با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک خط فیبوناچی تا خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی در نمودار زیر بر روی سطح ۱۳۵۷ به وضوح مشخص است.

نکته ی که باید بدان توجه داشت اینکه از نظر بررسی امواج الیوت ویو، حرکت افزایشی قیمت از سطح ۱۳۰۱ در قالب موج X یعنی سومین موج از چرخه هفت موجی از سطح ۱۳۷۴ می باشد و طبق این سناریو قیمت اونس طلا در نزدیکی سطح ۱۳۵۷ با مقاومت جدّی مواجه است و با نزدیک شدن به این سطح موقعیت مناسبی برای برداشت سود و خروج از معامله است.

بدین جهت برای امروز می بایست وضعیت نوسانات قیمت اونس طلا را در نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۵۷ بدقت مدّ نظر قرار دهیم تا شاهد واکنش بازار به این سطح مقاومت باشیم. اگر امروز سطح مقاومت ۱۳۵۷ با قدرت شکسته شود می تواند به موجب تشکیل موج جدید افزایشی قیمت شود، در غیر این صورت باید در نزدیکی این سطح مقاومت با احتیاط عمل کرد.

روز سه شنبه گفتیم که روند حرکت قیمت جهانی اونس طلا در تمامی تایم های زمانی با عبور از سطح ۱۳۳۰ افزایشی است و چنانکه دیدیم، پس از اعلام آمار مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) حرکت افزایشی به شدت ادامه یافت و قیمت تا سطح ۱۳۵۲ صعود کرد که بالاترین سطح قیمت در ۲٫۵ هفته گذشته است.

دیروز با اعلام گزارش ضعیف مدیریت عرضه خدمات آمریکا در تمامی بخش ها که مشخص می کرد در ماه اوت به کمترین سطح ۶٫۵ ساله گذشته خود کاهش یافته است، قیمت اونس طلا جان تازه ای گرفت و به سرعت به بالاترین سطح ۲٫۵ هفته اخیر تقویت شد و هم اکنون با رفت و برگشت های خود در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۱۳۵۲ است.

طبق اخبار، میزان مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا پایین ترین رقم از فوریه ۲۰۱۰ بوده است و کاهش این شاخص نسبت به ماه جولای بیشترین افت ماهیانه از سال بحران مالی ۲۰۰۸ به این سو می باشد و بدین ترتیب احتمال برای عدم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه جاری (روز ۲۱ سپتامبر) بسیار زیاد می باشد و هم اکنون براساس ابزار معاملات آتی نرخ بهره تنها %۱۵ احتمال می رود که نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه سپتامبر افزایش یابد.

در واقع تمایلات بازار بعد از اعلام ضعیف آمارهای اخیر اقتصادی از آمریکا ( از جمله آمار اشتغال، مدیریت عرضه بخش های کارخانه ای و خدمات ISM) تغییر کرده است و قیمت اونس طلا به بالاترین نرخهای ۲٫۵ هفته گذشته و قیمت اونس نقره به بالاترین حد ۳ هفته گذشته صعود کرده است. در سایر تحولات ارزش دلار آمریکا نیز در مقابل ارزهای اصلی در حالت تدافعی قرار گرفته است که این بیشتر به خاطر کمرنگ تر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۲۱ سپتامبر است.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۱۴٫۲۵ تن افزایش به ۹۵۲٫۱۳۵ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و تمایلات بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد و از نظر تحلیل تکنیکال به نظر می رسد قیمت اونس طلا با عبور از سطح ۱۳۵۲ به ۱۳۵۷ نزدیک شود و خریداران در نزدیکی این سطح مقاومت ۱۳۵۷ از صحنه خارج شوند و تنها در صورت شکست آن دوباره وارد بازار شوند. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا اخبار خاصی دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا