تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۵۲ احتمال افزایش تا سطح مقاومت ۱۳۵۷ وجود دارد و این حرکت افزایشی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۴۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) در چارت یک ساعته نشان داده است.

همانطور که در نمودار روزانه مشخص است این سطح مقاومت ۱۳۵۲ بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده است که فعلا نتوانسته از این سطح عبور کند و براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک خط فیبوناچی تا خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که سطح بعدی در نمودار زیر بر روی سطح ۱۳۷۴ به وضوح مشخص است.

در چارت پایین این روند به پنج موج کوچک تقسیم شده است که این ساختار بیانگر آن است که اگر قیمت اونس طلا نتواند از سطح مقاومت ۱۳۵۲ عبور کند ممکن است اصلاح کند. نکته ی که باید بدان توجه داشت اینکه از نظر بررسی امواج الیوت ویو، حرکت افزایشی قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۰۱ در قالب موج X یعنی سومین موج از چرخه هفت موجی از سطح ۱۳۷۴ شکل گرفته است و طبق این سناریو قیمت اونس طلا در حال حاضر با سطح مقاومت ۱۳۵۲ مواجه است.

از طرف دیگر حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۳۷۴ نیز در قالب یک الگوی دابل زیگزاگ (double-zigzag) صورت گرفته است و بدین جهت برای امروز می بایست وضعیت نوسانات قیمت اونس طلا را در نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۵۲ بدقت مدّ نظر قرار دهیم تا شاهد واکنش بازار به این سطح مقاومت باشیم. اگر امروز سطح مقاومت ۱۳۵۲ با قدرت شکسته شود می تواند موجب تشکیل موج جدید افزایشی قیمت به ترتیب به سطوح ۱۳۵۷ ، ۱۳۶۴ ، ۱۳۶۹ و پس از آن سطح ۱۳۷۴ شود.

در غیر این صورت باید در نزدیکی این سطح مقاومت با احتیاط عمل کرد چون اگر موفق به شکست آن نشود احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به سطح ۱۳۲۶ از طریق عبور از سطح حمایت ۱۳۳۸ بعید نیست. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی اونس طلا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

قیمت جهانی اونس طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته بین محدوده خنثی ۱۳۴۲ و ۱۳۵۲ ثابت باقی مانده است و امروز سرمایه گذاران در انتظار یافتن نشانه های از محرک های پولی بانک مرکزی اروپا (ECB) هستند. انتظار می رود اقتصاد منطقه اتحادیه اروپا به طور گسترده ای نیازمند محرکهای بیشتر بانک مرکزی اروپا باشد اما احتمال اتخاذ چنین تصمیمی در جلسه امروز بانک مرکزی اروپا بعید به نظر می رسد. به اعتقاد فعالان بازار بانک مرکزی اروپا به اندازه کافی دارایی برای خرید ندارد و اگر شاهد خرید بیشتر دارایی ها باشیم ممکن است این خبر در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۵۲ به تقویت قیمت اونس طلا بیانجامد.

همانطور که در گزارش تحلیلی دیروز بدان اشاره کردیم روند حرکت قیمت جهانی اونس طلا در تمامی تایم های زمانی با سطح مقاومت ۱۳۵۲ مواجه است و چنانکه دیدیم، پس از اعلام آمار مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) حرکت افزایشی به شدت ادامه یافت و قیمت فعلا بیشتر از سطح ۱۳۵۲ بالا نیامده است که بالاترین سطح قیمت در ۲٫۵ هفته گذشته است.

اظهارات دیروز چند تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا (ویلیامز، لکر و جورج) در خصوص افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نیز فعلا مانع از شکست سطح مقاومت ۱۳۵۲ در قیمت جهانی اونس طلا شده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید آیا موفق به شکست این سطح می شود یا ممکن است مقداری اصلاح کند.

روز سه شنبه با اعلام  گزارش ضعیف مدیریت عرضه خدمات آمریکا در تمامی بخش ها که مشخص می کرد در ماه اوت به کمترین سطح ۶٫۵ ساله گذشته خود کاهش یافته است، قیمت اونس طلا جان تازه ای گرفت و به سرعت به بالاترین سطح ۲٫۵ هفته اخیر تقویت شد و هم اکنون با رفت و برگشت های خود در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۱۳۵۲ است و در حرکت اصلاحی نیز با سطوح حمایت ۱۳۴۲ و ۱۳۳۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) مواجه است.

طبق اخبار روز سه شنبه، میزان مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا پایین ترین رقم از فوریه ۲۰۱۰ بوده است و کاهش این شاخص نسبت به ماه جولای بیشترین افت ماهیانه از سال بحران مالی ۲۰۰۸ به این سو می باشد و بدین ترتیب احتمال برای عدم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه جاری (روز ۲۱ سپتامبر) بسیار زیاد می باشد و هم اکنون براساس ابزار معاملات آتی نرخ بهره تنها %۱۵ انتظار می رود که نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه سپتامبر افزایش یابد و اگر امروز آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی بالاتر از حد پیش بینی بازار (۲۶۵۰۰۰) اعلام شود این انتظارات بیشتر کمرنگ خواهد شد.

در واقع تمایلات بازار بعد از اعلام ضعیف آمارهای اخیر اقتصادی از آمریکا ( از جمله آمار اشتغال، مدیریت عرضه بخش های کارخانه ای و خدمات ISM) تغییر کرده است و قیمت اونس طلا در نزدیکی بالاترین نرخهای ۲٫۵ هفته گذشته و قیمت اونس نقره در نزدیکی بالاترین حد ۳ هفته گذشته قرار دارند. در سایر تحولات ارزش دلار آمریکا نیز در مقابل ارزهای اصلی (مخصوصا در مقابل ین ژاپن) در حالت تدافعی قرار گرفته است که این بیشتر به خاطر کمرنگ تر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۲۱ سپتامبر است.

امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم قبلی ۹۵۲٫۱۳۵ تن به ۹۵۱٫۸۱۱ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و تمایلات بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این در حالی است که ذخیره طلا بانک مرکزی چین از رقم ۵۸٫۷۹ میلیون تروی اونس در اواخر ماه جولای به ۵۸٫۹۵ میلیون تروی اونس در اواخر ماه اوت افزایش یافت.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۶۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۶۳۰۰۰) و ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران آمار هفتگی موجودی ذخایر نفت آمریکا (پیش بینی بازار ۲۲۵ هزار بشکه ، رقم قبلی ۲٫۲۷۶ میلیون بشکه) اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا