تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت اونس طلا موفق به شکست منطقه مقاومت ۱۳۵۲ نشد و طبق گزارش تحلیلی دیروز پس از ناتوانی در عبور از سطح مقاومت ۱۳۵۲ به نرخهای پایین سطح ۱۳۴۰ اصلاح کرد. از نظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت به پایین سطح ۱۳۴۲ مقداری از فشارهای افزایشی کاسته است.

چنانچه امروز به پایین سطح ۱۳۳۳ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) کاهش یابد، نشان دهنده اصلاح به سوی سطح ۱۳۲۶ می باشد. در چارت پایین به وضوح مشخص است که این سطح مقاومت ۱۳۵۲ بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) قرار دارد.

حرکت پنج موجی قیمت بیانگر آن است که قیمت اونس طلا هنوز در موج اصلاحی در نوسان است و این حرکت اصلاحی یک الگوی دابل زیگزاگ (double-zigzag) را بوجود آورده است که از هفت موج تشکیل شده است. طبق این سناریو این موج نزولی در موج a صورت گرفته است که موج پنجم محسوب می شود که می تواند در این موج در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۲۶ در بیشترین قدرت و پتانسیل کاهشی خود به سطح ۱۲۹۷ (کف کانال رسم شده) دست یابد. در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۵۲ سیگنال افزایش به سوی سطح ۱۳۷۴ صادر خواهد کرد.

قیمت جهانی اونس طلا پس از آنکه دیروز بانک مرکزی اروپا (ECB) از اعلام گسترش محرکهای مالی خودداری کرد و هیچ اشاره ای به توسعه سیاست های انبساطی نکرد با کاهش مواجه شده است. حرکت کاهشی که از سطح مقاومت ۱۳۵۲ شروع شده است در راستای عدم اشاره ریس بانک مرکزی اروپا (ECB) به محرکهای جدید و کسب سود معامله گران (Profit Taking) از افزیش اخیر قیمت اونس طلا به بالاترین نرخهای ۲ هفته گذشته بوده است.

آقای دراقی، ریس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این بانک حتی در مورد گسترش سیاست های انبساطی کمّی (QE) در جلسه دیروز بحث نکرده است که این موضوع نیز به کاهش قیمت اونس طلا در طی ۲۴ ساعته گذشته از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۵۲ منجر شده است. آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز ۲۵۹۰۰۰ اعلام شد که بهتر از حد انتظارات بازار (۲۶۵۰۰۰) بود و همین خبر نیز فرصتهای جدیدی برای اصلاح قیمت اونس طلا بوجود آورد.

 در سایر تحولات امروز مشخص شد که آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۱٫۱۹ تن کاهش از ۹۵۱٫۸۱ تن به ۹۵۰٫۶۲ تن کاهش یافته است. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و تمایلات بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

در تقویم اقتصادی روز خبر خاصی در بازار آمریکا منتشر نمی شود و از این رو معامله گران در انتظار جلسه روز ۲۱ سپتامبر بانک مرکزی آمریکا خواهند بود و اکنون از نظر تحلیل تکنیکال در انتظار خواهیم ماند تا حرکت اصلاحی مجددی صورت گیرد و قیمت اونس طلا در موج a به کف کانال نزدیک شود که در چارت بالا مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا