تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز همانطور که در نمودار زیر مشخص است هفته ی پیش قیمت اونس طلا موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۵۲ نشد و طبق گزارش تحلیلی روز جمعه پس از ناتوانی در عبور از سطح مقاومت ۱۳۵۲ به نرخهای پایین سطح ۱۳۲۶ کاهش یافت. از نظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت به پایین سطح ۱۳۲۶ در روزهای آتی منجر به کاهش به سوی سطح ۱۲۹۷ می شود.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که این سطح مقاومت ۱۳۵۲ بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) قرار دارد. حرکت پنج موجی قیمت بیانگر آن است که قیمت اونس طلا هنوز در موج اصلاحی و نزولی در نوسان است و این حرکت اصلاحی یک الگوی دابل زیگزاگ را بوجود آورده است که از هفت موج تشکیل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال طبق این سناریو این موج نزولی در موج a صورت گرفته است که موج پنجم محسوب می شود و می تواند در این موج در صورت شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۳۲۶ در بیشترین قدرت و پتانسیل کاهشی خود به سوی سطح ۱۲۹۷ (کف کانال رسم شده) کاهش یابد. در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۴۰ باعث رسیدن قیمت به سطوح ۱۳۴۵ و ۱۳۵۲ می شود.

قیمت جهانی اونس طلا پس از آنکه هفته ی گذشته اظهارات چند تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر را مقداری افزایش داد با کاهش مواجه شد و همچنین هفته ی  پیش بانک مرکزی اروپا (ECB) از اعلام گسترش محرکهای مالی خودداری کرد و هیچ اشاره ای به توسعه سیاست های انبساطی نکرد که همین مساله نیز منجر به کاهش قیمت اونس طلا شد.

در واقع این ریزش قیمت در راستای عدم اشاره ریس بانک مرکزی اروپا به محرکهای جدید و کسب سود معامله گران (Profit Taking) از افزیش اخیر قیمت اونس طلا به بالاترین نرخهای ۲ هفته گذشته در آستانه جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز ۲۱ سپتامبر بوده است .

هفته ی پیش آقای دراقی، ریس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این بانک حتی در مورد گسترش سیاست های انبساطی کمّی (QE) در جلسه روز پنجشنبه بحث نکرده است که این موضوع نیز به کاهش قیمت اونس طلا از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۵۲ منجر شده است. آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز ۲۵۹۰۰۰ اعلام شد که بهتر از حد انتظارات بازار (۲۶۵۰۰۰) بود و همین خبر نیز فرصتهای جدیدی برای اصلاح و کاهش قیمت اونس طلا بوجود آورد.

اگر در لابه لای سخنرانی امروز برینارد انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر بیشتر شود احتمال کاهش قیمت اونس طلا نیز بیشتر می شود و باید توجه داشت که کاهش شاخصهای سهام بین الملل می تواند مقداری جلوی ریزش های سنگین قیمت را بگیرد.

امروز برینارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست های پولی و چشم انداز اقتصادی ایالات متحده سخنرانی می کند که سخنرانی ایشان در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران مورد توجه بازارها خواهد بود. برینارد آخرین نفری خواهد بود که قبل از جلسه روز ۲۱ سپتامبر بانک مرکزی آمریکا سخنرانی ایراد خواهد کرد و به خاطر همین سخنان امروز ایشان برای بازارها مهم تلقی می شود.

در سایر تحولات نیز مشخص شد که روز جمعه آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۹۵۰٫۶۲ تن به ۹۳۹٫۹۴ تن کاهش یافته است و این کاهش ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر تمایلات بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد. امروز از آمریکا سخنرانی برینارد یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا و در روزهای آینده آمارهای خرده فروشی، آمار صنعتی فیلادلفیا، قیمت تولیدکنندگان ، قیمت مصرف کنندگان و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان منتشر می شوند و همچنین معامله گران در انتظار جلسه روز ۲۱ سپتامبر کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) خواهند بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا