تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در نمودار اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دومرتبه سطح ۱۳۰۱ (پایین ترین سطح ۱ سپتامبر) را لمس کند و این حرکت را بررسی امواج الیوت ، سطوح فیبوناچی و کانال نزولی در چارت پایین نشان داده است. در چارت پایین مشخص است حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) از هفت موج تشکیل شده است که تا کنون فقط چهار موج آن کامل شده اند.

همانطور که دیروز بدان اشاره شد سقف قیمت در موج ۴ در نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۰ ساخته شد و در موج ۵ به پایین سطح ۱۳۱۹ کاهش یافت. از نظر تحلیل تکنیکال موج پنجم یعنی موج A همچنان در حال حرکت به سطح ۱۳۰۱ می باشد و این روند در درون یک کانال نزولی ایجاد شده است و همانطور که در چارت زیر مشاهده می فرمایید کف این کانال هدفی در حدود سطح ۱۲۹۳ را نشانه گرفته است.

بررسی سطوح فیبوناچی از این موج نزولی سطح حمایت قیمت را بر روی ۱۳۱۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) نشان می دهد که دیروز شکسته شد. برای امروز سطوح مقاومت قیمت به ترتیب بر روی ۱۳۲۳ و ۱۳۳۰ قرار دارند و حرکت افزایشی تنها زمانی حاصل می شود که قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت اصلی ۱۳۳۳ بازگردد.

قیمت اونس طلا همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم علی رغم سخنان ملایم برینارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در خصوص عدم افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه سپتامبر، به روند تکنیکی خود احترام گذاشت و از سطح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی روند اصلاحی خود عبور نکرد و به نرخهای پایین سطح ۱۳۱۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) کاهش یافت که در چارت بالا این نقاط مشخص هستند.

با توجه به اینکه هفته آینده جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برگزار می شود، در قیمت اونس طلا فعلا سطوح ۱۳۰۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) تا ۱۳۰۰ به عنوان حمایت و سطوح ۱۳۲۹ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) تا ۱۳۳۳ به عنوان مقاومت مهم دیده می شوند.

امروز ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن تا نرخهای بالای ۱۰۳ صعود کرد و ادامه این حرکت توانسته است مقداری به شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در بازارها کمک کند. در واقع پس از انتشار گزارشی از خبرگزای نیکی ژاپن مبنی بر آنکه بانک مرکزی ژاپن (BoJ) قصد دارد مراحل تسهیل سیاست های پولی بیشتری (از جمله کاهش شدید نرخ بهره) را در جلسه ۲۱ سپتامبر در نظر بگیرد، این حدس و گمانه زنی ها باعث کاهش ارزش ین ژاپن در بازارها گردید. هر چند که قیمت زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن از نظر تحلیل تکنیکال در نزدیکی سطح ۱۰۳٫۵۰ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) با مقاومت جدی مواجه است.

در سایر تحولات آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۴٫۴۵ تن کاهش به ۹۳۵٫۴۸۹ رسید و  براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. هر چند احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه سپتامبر کمرنگ تر شده است اما برای جلسه ماه دسامبر هنوز گمانه زنی های وجود دارد و چشم انداز حرکت روزانه قیمت اونس طلا نیز ادامه حرکت کاهشی است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا همانند روز گذشته خبر خاصی اعلام نخواهد شد اما در روز پنجشنبه و جمعه آمارهای خرده فروشی، آمار صنعتی فیلادلفیا، قیمت تولیدکنندگان، قیمت مصرف کنندگان و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان منتشر می شوند.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم معامله گران در انتظار جلسه روز ۲۱ سپتامبر کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) خواهند بود و بسیار بعید است نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا افزایش یابد. این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ بار تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا