تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

در این زوج ارز همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم تمایلات بازار نشان می دهد که در صورت تثبیت قیمت پایین سطح ۱٫۱۲۱۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) احتمال فشار نزولی و تضعیف بیشتر یورو تا سطوح ۱٫۱۱۷۰ و ۱٫۱۱۶۰ وجود دارد. هم اکنون قیمت در پایین سطح مقاومت ۱٫۱۲۴۱ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) است و اندیکاتورهای روزانه نیز کاهش قیمت را نشان می دهند و از آنجاییکه قیمت در زیر سطوح ۱٫۱۲۴۱ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) ۱٫۱۲۵۰ و ۱٫۱۲۸۵ قرار دارد، احتمال کاهش یورو بعید نیست. همانطور که دیروز بدان اشاره شد شکسته شدن سطح ۱٫۱۱۹۸ (پایین ترین سطح ۹ سپتامبر ۲۰۱۶) هدف ۱٫۱۱۸۲ و در ادامه ۱٫۱۱۷۰ ، ۱٫۱۱۶۰ و ۱٫۱۱۴۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) را نمایان خواهد ساخت. اخبار فردا و روز جمعه از آمریکا بسیار تعیین کننده خواهند بود. باید منتظر واکنش قوی این جفت ارز به این اخبار بود.

 پوند – دلار آمریکا

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم پوند در مقابل دلار آمریکا برای چندمین بار متوالی موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۱٫۳۳۲۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی جولای- اوت یعنی از سطح ۱٫۵۰۲۲ به ۱٫۲۷۹۸) نشد و به همین خاطر به پایین سطح ۱٫۳۲۰۰ کاهش یافت و برای امروز در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱٫۳۱۶۵ است که این حرکت بستگی به آمار امروز مستمری بگیران بیکاران انگلیس دارد. با توجه به آنکه قبلا قیمت پوند به خط بولینجر باند ۳۰ روزه یعنی سطح ۱٫۳۴۲۸ نزدیک شده بود این به معنای قرار گرفتن قیمت در حالت اشباع از خرید می باشد و معمولا در شرایطی که قیمت در موقعیت بیش خرید (overbought) قرار می گیرد، از نظر تحلیل تکنیکال احتمال برگشت و کاهش قیمت بوجود می آید و هر گونه حرکت اصلاحی به بالای سطوح مقاومت ۱٫۳۲۵۰ و ۱٫۳۲۷۰ کوتاه و موقتی خواهد بود. دیروز شاخص قیمت مصرف کنندگان انگلیس (CPI) کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شد و با توجه به شکست خط روند رسم شده، اندیکاتورهای روزانه نیز به ادامه حرکت کاهشی پوند اشاره دارند و احتمال حرکت تا رسیدن قیمت به تارگت های پایین سطوح ۱٫۳۱۵۹ و ۱٫۳۱۵۳ (خطوط میانگین متحرک ۵۵ و ۳۰ روزه گذشته) و ۱٫۳۰۵۸ (پایین ترین سطح ۲۹ اوت) وجود دارد.

دلار آمریکا- ین ژاپن

امروز پس از انتشار گزارشی از خبرگزای نیکی ژاپن مبنی بر آنکه بانک مرکزی ژاپن (BoJ) قصد دارد مراحل تسهیل سیاست های پولی بیشتری (از جمله کاهش شدید نرخ بهره) را در جلسه ۲۱ سپتامبر در نظر بگیرد، باعث کاهش ارزش ین ژاپن در بازارها شد و این زوج ارز به نرخهای بالای ۱۰۲٫۷۶ (خط تنکان روزانه) رسید و هم اکنون با مقاومتهای بالای سطح ۱۰۳٫۲۰ مواجه است. به نقل از این خبرگزاری، بانک مرکزی ژاپن با توجه به محدودیت در خرید دارایی ها در اندیشه کاهش بیشتر نرخ بهره می باشد و در طی ۲۴ ساعته گذشته به نظر می رسد چنین دیدگاهی به طور کامل در بازار لحاظ نشده بود و به خاطر همین شاهد افزایش شارپی قیمت این زوج ارز از سطح ۱۰۱٫۴۰ به نرخهای بالای ۱۰۲٫۷۶ بودیم. برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال در صورت تقویت این زوج ارز، اولین سطح مقاومت اولیه را می توان بر روی نرخ ۱۱۳٫۳۵ و پس از آن سطح ۱۰۳٫۳۹ (سقف کانال نزولی در تایم فریم روزانه) و ۱۰۳٫۵۰ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) مشاهده کرد و در میان مدت سطوح ۱۰۳٫۸۲ و ۱۰۴٫۲۹ و  ۱۰۴٫۷۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) به عنوان مقاومت های روزانه مستحکمی عمل می کنند. در حرکت نزولی نیز سطوح حمایت به ترتیب در نرخهای ۱۰۲٫۴۲ و ۱۰۲٫۰۵ و ۱۰۱٫۴۱ قرار دارند که در صورت عبور از سطح ۱۰۱٫۴۱ راه برای رسیدن به نرخ ۱۰۰٫۹۳ هموار خواهد شد.

یورو – ین ژاپن

در این زوج ارز همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم پس از انتشار گزارشی از خبرگزای نیکی ژاپن مبنی بر آنکه بانک مرکزی ژاپن (BoJ) قصد دارد مراحل تسهیل سیاست های پولی بیشتری (از جمله کاهش شدید نرخ بهره) را در جلسه ۲۱ سپتامبر در نظر بگیرد، باعث کاهش ارزش ین ژاپن در بازارها شد و این زوج ارز به نرخهای بالای ۱۱۵٫۵۰ رسید و هم اکنون با مقاومتهای بالای سطح ۱۱۶٫۰۰ مواجه است. به نقل از این خبرگزاری، بانک مرکزی ژاپن با توجه به محدودیت در خرید دارایی ها در اندیشه کاهش بیشتر نرخ بهره می باشد و در طی ۲۴ ساعته گذشته به نظر می رسد چنین دیدگاهی به طور کامل در بازار لحاظ نشده بود و به خاطر همین شاهد افزایش شارپی قیمت این زوج ارز از سطح ۱۱۳٫۹۲ به نرخهای بالای ۱۱۵٫۷۰ بودیم. برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال در صورت تقویت این زوج ارز، اولین سطح مقاومت اولیه را می توان بر روی نرخ ۱۱۶٫۰۰ و پس از آن سطح ۱۱۶٫۳۶ (بالاترین سطح ۲ سپتامبر) مشاهده کرد و در میان مدت سطوح ۱۱۷٫۰۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ هفته) و ۱۱۷٫۲۶ (بالاترین سطح ۲۲ جولای) به عنوان مقاومت های روزانه مستحکمی عمل می کنند. در حرکت نزولی نیز سطوح حمایت به ترتیب در نرخهای ۱۱۴٫۹۰ ، ۱۱۴٫۶۴ و ۱۱۳٫۷۴ قرار دارند که در صورت عبور از سطح ۱۱۳٫۷۴ راه برای کاهش این جفت ارز به نرخ ۱۱۲٫۷۸ (پایین ترین سطح ۲۵ اوت) هموار خواهد شد.

یورو – پوند

همانطور که روز گذشته گفته شد در این زوج ارز یک الگوی چکش را به نمایش گذاشته است و نتوانست پایین سطح حمایت ۰٫۸۳۶۲ بسته شود و به خاطر همین به بالای سطح ۰٫۸۴۳۱ افزایش یافته است. سطح حمایت ۰٫۸۳۶۲ بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۰٫۸۲۵۱ به ۰٫۸۲۷۴ تشکیل شده است. ابر ضخیم ایچیموکو که محدوده ۰٫۸۱۰۱ تا ۰٫۸۴۳۳ را پوشش داده است نیز فعلا باعث تقویت قیمت این زوج ارز به بالای سطح مقاومت ۰٫۸۵۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) شده است و تارگت های بعدی بر روی سطوح ۰٫۸۵۳۳ و ۰٫۸۵۷۸ قرار دارند. پیش بینی ما تا زمانیکه قیمت بالای سقف ابر ایچیموکو قرار دارد، تقویت یورو در مقابل پوند است. ظهور چنین دیدگاه تکنیکالی نشانه های علاقمندی بازار به تقویت یورو در مقابل پوند را به سوی نرخهای بالای ۰٫۸۵۳۳ (بالاترین سطح ۱۳ سپتامبر) بیشتر خواهد کرد.

دلار آمریکا – فرانک سویس

در این زوج ارز قیمت سرانجام توانست خود را با قدرت بالای سطح ۰٫۹۷۳۹ (کف ابر ایچیموکو در تایم فریم روزانه) تثبیت کند و برای امروز احتمال افزایش قیمت به ترتیب به سطوح ۰٫۹۷۸۵ و ۰٫۹۸۰۰ وجود دارد. هر چند روز دوشنبه لائل برینارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در شیگاگو با لحن ضعیفی از وضعیت اقتصادی کشور سخن گفت و اعلام کرد بانک مرکزی آمریکا به دلیل ضعف بالقوه در بازار کار و خطرات ناشی از رکود اقتصادی خارجی باید مراقب حذف سریع محرکهای پولی باشد اما قیمت این زوج ارز نتوانست خود را پایین سطوح حمایت ۰٫۹۷۰۰ و ۰٫۹۶۹۰ تثبیت کند. در حال حاضر قیمت این زوج ارز در بالای خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته (۰٫۹۷۶۳) تثبیت کرده است و تا اعلام اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز ۲۱ سپتامبر، برای این زوج ارز حرکت در روندی رو به جلو تا سطوح ۰٫۹۷۸۵ و ۰٫۹۸۰۰ را پیش بینی می کنیم.

دلار استرالیا – دلار آمریکا

در حرکت نزولی زوج ارز AUDUSD با توجه به تثبیت قیمت پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته، دیروز شاهد شکسته شدن سطح ۰٫۷۴۹۰ بودیم و برای امروز یا فردا نیز می بایست در انتظار شکسته شدن سطح حمایت ۰٫۷۴۴۰ (پایین ترین سطح دیروز) باشیم. این حرکت نزولی دلار استرالیا در راستای جریان کلی ریسک گریزی بازار بوده است و این موضوع نشان می دهد جریان ریسک گریزی هنوز هم نقش اصلی را نوسانات این جفت ارز برعهده دارد و برای این هفته عمده توجهات به کاهش قیمت به سوی خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه گذشته می باشد که هر یک از این سطوح بر روی ۰٫۷۴۸۴ و ۰٫۷۳۹۷ قرار دارند. پایین سطح ۰٫۷۴۴۰ تارگت بعدی بر روی سطوح ۰٫۷۴۱۶ (پایین ترین سطح ۲۷ جولای) و ۰٫۷۳۹۷  قرار دارند بطوریکه کف ابر ایچیموکوی روزانه و پایین ترین سطح ۲۷ جولای در نزدیکی این سطوح تشکیل شده اند که دیروز نیز بدان اشاره کردیم. تارگتهای نزولی بعدی این زوج ارز به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۷۳۶۹ (پایین ترین سطح ۳۰ ژوئن) و ۰٫۷۳۲۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) دیده می شوند.

دلار نیوزلند – دلار آمریکا

ادامه ی جریان ریسک گریزی منجر به کاهش قیمت این زوج ارز به پایین ترین سطح ۱ هفته گذشته شده است و هفته آینده بانک مرکزی آمریکا در روز ۲۱ سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد و چند ساعت بعد از آن نیز نرخ بهره بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) اعلام خواهد شد. تثبیت قیمت این زوج ارز در پایین سطح حمایت ۰٫۷۲۹۰ برای شروع حرکت کاهشی لازم است و در این صورت، هدف رسیدن به سطوح ۰٫۷۲۲۲ (کف کانال افزایشی در تایم فریم روزانه) و ۰٫۷۲۰۹ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) خواهد بود. چنانچه سطح ۰٫۷۲۰۹ شکسته شود، احتمال کاهش این زوج ارز تا نرخ ۰٫۷۱۸۲ بوجود خواهد آمد. با توجه به تحولات تکنیکال و فاندامنتال پیش بینی ما برای امروز، کاهش دلار نیوزلند (NZD) است. این همان نکته مهمی است که فروشندگان دلار نیوزلند باید بدان توجه داشته باشند و دیروز نیز بدان اشاره شد.

دلار آمریکا – دلار کانادا

در این زوج ارز همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم اصلاح قیمت نفت به تقویت این زوج ارز تا سطح ۱٫۳۱۸۸ کمک کرد و هم اکنون در تلاش برای عبور از این سطح است. با توجه به تثبیت قیمت بالای خطوط میانگین متحرک ۵ ، ۱۰ و ۲۰ روزه گذشته در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱٫۳۱۸۸ شکسته شود باعث تقویت این جفت ارز به ترتیب به سطوح ۱٫۳۲۰۰ و ۱٫۳۲۶۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) می شود. برای امروز منتظر می مانیم تا ببینیم آیا قیمت موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱٫۳۱۸۸ می شود. سقف ابر ایچیموکو در سطح ۱٫۳۰۷۷ قرار دارد و سطح ۱٫۳۰۶۷ بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱٫۲۴۶۱ به ۱٫۳۲۵۵ تشکیل شده است. منتظر حرکت قیمت نفت در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران خواهیم بود تا حرکت بعدی این زوج ارز مشخص شود. بدین معنی که اگر امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا افزایش زیادی داشته باشد، این مساله باعث کاهش قیمت نفت می شود و چشم انداز دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا را افزایشی خواهد کرد و همچنین بالعکس.

شاخص دلار آمریکا

دیروز همانطور که بدان اشاره کردیم برغم اظهارات ملایم برینارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره، شاخص دلار آمریکا توانست خود را به بالای سطوح مقاومت ۹۵٫۴۰ و ۹۵٫۴۱ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲  درصدی) برساند و چنانچه به همین صورت در بالای این سطوح تثبیت شود، سیگنال افزایش به سوی سطوح ۹۶٫۲۲ و ۹۶٫۲۳ صادر خواهد کرد که هر یک به ترتیب بر روی سطوح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی قرار دارند. تا اعلام اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز ۲۱ سپتامبر، برای شاخص دلار آمریکا حرکت در روندی رو به جلو تا سطوح مشخص شده را پیش بینی می کنیم، امری که در صورت تحقق می تواند بار دیگر به صعود آن تا سطوح ۹۶٫۲۲ و ۹۶٫۲۳ و حتی بیشتر منجر شود. برای امروز نیز همانند روز گذشته سطوح ۹۴٫۸۹ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) و ۹۴٫۷۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) نقش حمایت مهمی را دارند. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا مثل دیروز خبر خاصی اعلام نخواهد شد اما در روز پنجشنبه و جمعه آمارهای خرده فروشی، آمار صنعتی فیلادلفیا، قیمت تولیدکنندگان ، قیمت مصرف کنندگان و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان منتشر می شوند و معامله گران در انتظار جلسه روز ۲۱ سپتامبر کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) خواهند بود. این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ بار تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا