تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۳۱۹ و ۱۳۲۹ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. کاهش قیمت به زیر سطح ۱۳۱۹ (به شرط تثبیت دو ساعته) می تواند سیگنال فروش صادر کند و منجر به سقوط تا نرخ ۱۳۰۱ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت به ترتیب بر روی نرخهای ۱۳۲۹ ، ۱۳۳۳ و ۱۳۳۸ تشکیل شده اند.

بدین ترتیب حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از شکسته شدن یکی از سطوح فوق ادامه یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) به ۱۳۰۱ (پایین ترین سطح ۱ سپتامبر) قرار دارد.

حرکت اصلاحی قیمت که از سطح ۱۳۱۵ (پایین ترین سطح ۱۳ سپتامبر) آغاز شده به تکمیل شدن این چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۵۲ (بالاترین سطح ۷ سپتامبر) اشاره دارد. با این حال چنین حالتی از امواج الیوت می تواند بیانگر استمرار این چرخه باشد. بنابراین قیمت اونس طلا در حال حاضر مابین نرخهای ۱۳۱۹ و ۱۳۲۹ در روندی خنثی قرار گرفته است و برای امروز شکسته شدن یکی از این سطوح می تواند جهت حرکت را مشخص کند.

در قیمت جهانی اونس طلا در حالیکه بازار پیش بینی خود را در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته آینده (۲۱ سپتامبر) پایین آورده است اما به نظر می رسد که بیشتر خود را برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر متقاعد ساخته است و همین مساله قیمت اونس طلا را در آستانه شکست سطح ۱۳۱۹ قرار داده است.

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم به روند تکنیکی خود احترام گذاشت و از سطح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی روند اصلاحی خود یعنی سطح ۱۳۲۹ عبور نکرد و دوباره در آستانه شکست سطح ۱۳۱۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) قرار گرفته است که در چارت بالا این نقاط مشخص هستند.

با توجه به اینکه هفته آینده جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برگزار می شود، در قیمت اونس طلا فعلا سطوح ۱۳۰۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) تا ۱۳۰۰ به عنوان حمایت و سطوح ۱۳۲۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) تا ۱۳۳۳ به عنوان مقاومت مهم دیده می شوند.

از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی قیمت اونس طلا در موضع تدافعی قرار دارد و با وجود کاهش انتظارات بازار از احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در روز ۲۱ سپتامبر، در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱۳۱۹ می باشد. منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا شیب تندی را در دو ماهه گذشته تجربه کرده است.

از آنجایی که هنوز کاهش بازدهی هنوز نتوانسته به تثبیت قیمت اونس طلا در بالای سطح ۱۳۲۹ کمک کند، باید توجه داشت که عدم موفقیت قیمت برای تثبیت در بالای سطح ۱۳۲۹، می تواند شروع مجددی برای حرکت نزولی به پایین سطح ۱۳۱۹ باشد که در بالا بدان اشاره کردیم.

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم هر چند احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه سپتامبر کمرنگ تر شده است اما برای جلسه ماه دسامبر هنوز گمانه زنی های وجود دارد و چشم انداز حرکت روزانه قیمت اونس طلا نیز ادامه حرکت کاهشی است.

در سایر تحولات امروز انتظار می رود، بانک مرکزی انگلیس (BoE) در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران میزان نرخ بهره بانکی خود را بدون تغییر همان رقم ۰٫۲۵% تثبیت کند اما ممکن است مطالب جالب توجهی در بیانیه بانک مرکزی دیده شود و با توجه به تلاش این کمیته برای کمک به وضعیت اقتصادی پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، به احتمال زیاد به کاهش نرخ بهره در جلسه ماه نوامبر اشاراتی نماید. همچین بانک مرکزی انگلیس ممکن است اقدامات اضطراری دیگری را در دستور کار خود قرار دهد از جمله افزایش برنامه خرید اوراق قرضه به ۴۳۵ میلیارد پوند (معادل ۵۷۵ میلیارد دلار) و اجرای طرح جدید خرید ۱۰ میلیارد اوراق قرضه شرکتی.

قویا این احتمال وجود دارد که امروز بانک مرکزی انگلیس دوباره تکرار کند که عدم قطعیت از خروج انگلیس بر اقتصاد این کشور سنگینی خواهد کرد و به اعتقاد ما رابطه جدید بین انگلیس و اتحادیه اروپا در طی چند سال آینده احتمالا دسترسی صادرکنندگان انگلیس به بازار اتحادیه اروپا را کمتر خواهد کرد. از سوی دیگر افزایش تورم ناشی از کاهش ارزش پوند می تواند از قدرت خرید مصرف کنندگان انگلیس بکاهد.

جلسه بعدی بانک مرکزی انگلیس ۳ نوامبر خواهد بود که بسیاری از فعالان بازار انتظار کاهش نرخ بهره بانکی به حدود %۰٫۱ را دارند. در حالیکه بانکهای مرکزی اروپا و ژاپن نرخ بهره خود را به زیر صفر درصد کاهش داده اند اما ریس بانک مرکزی انگلیس چندان موافق به توسل به نرخ بهره منفی در انگلیس نیست زیرا این اقدام به بخش بانکی این کشور ضربه خواهد زد.

بنابراین از آنجایی گزینه های پیشروی بانک مرکزی انگلیس محدودتر شده است، به اعتقاد ما محرکهای اقتصادی بعدی از طرف وزیر دارایی انگلیس اعلام خواهد شد و ممکن است آقای فیلیپ هاموند (وزیر دارایی انگلیس) در ماه نوامبر محرکهای مالی و هزینه های دولتی بیشتری را برای نجات اقتصادی انگلیس اعلام کند.

در سایر تحولات آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۹۳۵٫۴۸۹ تن اعلام شد که در این چند هفته گذشته با کاهش مواجه بوده است. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا