تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به شکست سطح حمایت ۱۳۱۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تا سطح ۱۳۰۱ کاهش یابد. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود سطح حمایت ۱۳۱۹ بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) به ۱۳۰۱ (پایین ترین سطح ۱ سپتامبر) قرار داشت که دیروز با قدرت شکسته شد و احتمال کاهش قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۳۰۶ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۳۰۱ وجود دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال این حرکت نزولی قیمت در درون یک کانال نزولی در جریان بوده است که کف این کانال هدفی در حدود ۱۲۹۰ را نشانه گرفته است. بررسی امواج الیوت ویو نیز بیانگر آن است که قیمت اونس طلا در موج نزولی A یا موج ۳ قرار گرفته است که هر دو این موجها قدرت و پتانسیل کافی برای کاهش قیمت اونس طلا تا سطح ۱۳۰۱ را دارند. در حرکت اصلاحی سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۱۳۱۹ ، ۱۳۲۶ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱۳۲۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) تشکیل شده اند که هر یک از این سطوح مانع جدّی در برابر هر گونه حرکات بازگشتی خواهند بود.

قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای دو هفته گذشته کاهش یافته است و امروز هر چند بازارهای آسیا (چین) در تعطیلات به سر می برند اما پیش بینی می شود قیمت اونس طلا اولین کاهش هفتگی خود را در طی ۳ هفته گذشته تجربه کند. کاهش قیمت اونس طلا به دلیل فروش ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر ، افزایش قیمت سهام و تمایل سرمایه گذاران برای خرید دارایی های پرریسک (نظیر سهام) به جای دارایی های امن (نظیر طلا) بوده است.

از سوی دیگر هرچند شانس احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۲۱ سپتامبر کمتر شده است اما احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا برای ماه دسامبر %۷۰ اعلام شده است. همانطور که می دانیم طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا هر گونه انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با افزایش  ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی، قیمت اونس طلا را تحت فشارهای نزولی بیشتری قرار می‌دهد.

بطور خلاصه باید گفت، نرخ بهره بانکی همانند یک شمشیر دو لبه در اقتصاد عمل می کند: از یک سو با افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا، دلار تقویت شده و خریداران به سوی خرید دلار و فروش طلا هجوم می آورند و حتی این عمل می تواند به شکل انجام معاملات انتقالی (carry trading) انجام شود، اما از سوی دیگر، رشد نرخ بهره، موجب نگرانی سهامداران در خصوص میزان سود دهی شرکت ها است.

به بیانی دیگر، افزایش نرخ بهره، بر قیمت سهام تاثیر منفی دارد زیرا شرکتها برای دریافت وام ، تسهیلات و اعتبارات خود ناگزیر هستند که هزینه بیشتری را پرداخت کنند (و این موضوع می تواند میزان سود دهی سهام را کاهش دهد) و از طرف دیگر، سرمایه گذاران ترغیب به سپرده گذاری مستقیم در بانکها می شوند تا سود بیشتری را دریافت کنند.

از این رو  به خاطر آنکه انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر کمتر شده است، شاهد افزایش قیمت سهام (High Risk) در بازارهای جهانی و تمایل سرمایه گذاران برای خرید این سهام بوده ایم که در نهایت، با انجام این معاملات در بازارها (خرید اوراق و سهام در مقابل فروش طلا) موجب گردید تا قیمت اونس طلا نیز به کمترین نرخهای دو هفته گذشته کاهش یابد.

آمارهای اقتصادی روز گذشته آمریکا (خرده فروشی و قیمت تولیدکنندگان) نیز کمتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شدند و این مساله دوباره گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۲۱ سپتامبر را کاهش داد و همانطور که در بالا اشاره شد کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر به تقویت قیمت شاخصهای سهام کمک کرده است.

در نتیجه با افزایش تقاضا برای خرید سهام، قیمت اونس طلا هم اکنون به پایین ترین نرخهای ۲ هفته گذشته کاهش یافته است. دیروز با انتشار ناامید کننده شاخص بهای تولید کننده آمریکا، امروز دومین شاخص اندازه گیری تورم- و مهمترین آن- یعنی شاخص بهای مصرف کننده (یا به عبارتی میزان تورمی که مصرف کننده در سبد کالاهای مصرف خود می بیند) اعلام خواهد شد.

در واقع قیمت اونس طلا همچنان در آستانه جلسه بانک مرکزی آمریکا و ژاپن (۲۱ سپتامبر) در موضع تدافعی قرار گرفته است و اگر هفته آینده بانک مرکزی ژاپن (BoJ) محرکهای پولی و سیاست های انبساطی بیشتری را اعلام کند این مساله باعث تقویت دلار آمریکا و کاهش قیمت اونس طلا خواهد شد و بعد از آن عمده توجهات به جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و تصمیم گیری در مورد نرخ بهره معطوف خواهد شد.

ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که تحت پشتیبانی طلا قرار دارند کاهش یافت و آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۳٫۲۶ تن کاهش به ۹۳۲٫۲۲۵ تن رسید که در این چند هفته گذشته با کاهش مواجه بوده است. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا