تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا با توجه به آنکه قیمت کماکان بالای سطح مقاومت ۱۳۱۲ تثبیت شده است احتمال نزدیک شدن به سطح مقاومت ۱۳۱۹ وجود دارد و همانطور که روز گذشته اشاره کردیم چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود، سیگنال افزایش به ترتیب به سطوح ۱۳۲۴ و ۱۳۲۹ صادر خواهد کرد در غیر این صورت ممکن است این موج اصلاحی که از سطح ۱۳۰۷ شروع شده است در اطراف این سطح مقاومت پایان یابد.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت اونس طلا هنوز در موج ۳ قرار دارد و تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۱۳۱۹ تثبیت شده است، احتمال نزدیک شدن دوباره قیمت آن به سوی سطوح ۱۳۰۷ و ۱۳۰۱ وجود دارد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۱۲ بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی قرار داشت که امروز شکسته شد و مقاومت بعدی بر روی سطح ۱۳۱۹ یعنی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی قرار دارد.

از بالا چنانچه سطح مقاومت ۱۳۱۹ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود آن وقت می تواند به افزایش قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۳۲۴ و ۱۳۲۹ بیانجامد و در حرکت نزولی نیز شکسته شدن کامل سطح ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) منجر به کاهش به سطح ۱۳۰۱ می شود که در چارت پایین مشاهده می کنید. بنابراین قیمت اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۳۱۲ و ۱۳۱۹  قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و قیمت اونس طلا به خاطر کاهش شاخصهای سهام، مقداری از پایین ترین سطح دو هفته گذشته خود فاصله گرفته است و همچنان بالای سطح ۱۳۱۲ قرار دارد. با این حال معامله گران در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) با احتیاط معامله می کنند.

روز جمعه نیز ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که تحت پشتیبانی طلا قرار دارند مقداری نیز افزایش یافت که همین مساله نیز همانند دیروز به افزایش قیمت اونس طلا از نزدیکی سطح ۱۳۱۲ به سوی سطح مقاومت ۱۳۱۹ کمک کرده است و برای امروز باید دید موفق به شکست کامل این سطح مقاومت می شود یا خیر.

همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم این هفته بی شک، اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. مهمترین خبر این هفته، به تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره بانکی در روز چهارشنبه بازمی گردد. امری که در صورت اشاره بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره می تواند موتور حرکت قیمت اونس طلا را به سمت نرخهای پایین ۱۳۰۷ هدایت کند و نیز در صورت عدم تامین انتظار بازار، زمینه افزایش قیمت اونس طلا را به بالای سطح ۱۳۲۹ فراهم آورد.

از این رو همه چشم ها به تصمیم روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است و هر چند برای این هفته احتمال افزایش نرخ بهره از نرخ کنونی (%۰٫۲۵ – %۰٫۵۰) بعید است اما با این حال زمزمه هایی در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر به گوش می رسد.

اکنون این امید بوجود آمده که شاید در جلسه ماه دسامبر بانک فدرال رزرو آمریکا اینگونه عمل کند و تا آخر سال جاری میلادی شاهد افزایش یک پله نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باشیم. نرخ بهره و بیانیه بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و بعد از آن یلن ریس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد داشت و شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۹۴۲٫۶۱۱ تن اعلام شد و در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به غیر از آمار مجوز ساختمان سازی (پیش بینی بازار ۱٫۱۷۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۱۴۴ میلیون واحد) و آمار شروع خانه سازی آمریکا (پیش بینی بازار ۱٫۱۹۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۱۱ میلیون واحد) اخبار قابل توجهی دیده نمی شود و تمرکز بازار همانطور که در بالا اشاره کردیم به جلسه روز چهارشنبه بانکهای مرکزی ژاپن (BoJ) و آمریکا (FOMC) معطوف شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا