تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار ارزهای عمده 

EurUsd :

برای یورو احتمالا با توجه به اینکه امشب به انتشار صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و سخنرانی برنانکی در ساعت ۱۲:۴۰ نزدیک می شویم ، کمی برگشت به سطوح بالای ۱٫۲۸۲۰ در چند ساعت آینده در قیمت بعید نیست ولی در کل روند قیمت یورو منفی و رو به کاهش است و در مورد یورو دیروز گفتم که سفارشهای فروش در حدود منطقه نزدیکی ۱٫۲۹۰۰ قرار داشتند و باید قیمت حتی شده برای مدت کمی به این عدد نزدیک شود تا فروش ها انجام شوند .

دیروز دیدیم که دقیقا این اتفاق رخ داد و فروشندگان از همان منطقه نزدیکی ۱٫۲۹۰۰ وارد بازار شدند و با شکست سطح ۱٫۲۸۰۰ یورو تا همان منطقه ای که اشاره کردیم یعنی تا منطقه نزدیکی ۱٫۲۷۵۰ پایین آمد و بدلیل اینکه در نزدیکی این منطقه مقداری سفارش خرید چیده شده بود فعلا دو مرتبه به بالای ۱٫۲۸۰۰ برگشته است.

این سفارشها در سیستم تریدرهای بین المللی در بازارهای جهانی می باشند که می بینند عمده سفارشها در چه نقطه ایی قرار دارند. با این وضعیت به نظر می رسد باید حتما قیمت یورو مقداری برگشت نماید تا بتوانیم شاهد ورود فروشندگان جدید باشیم.

اتفاقا برای امروز (البته تا قبل از خبر امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و سخنرانی برنانکی در ساعت ۱۲:۴۰) سفارشهای فروش جدید هم عمدتا بین منطقه نزدیکی ۱٫۲۸۳۰ تا ۱٫۲۸۵۰ چیده شده اند و پیشنهاد می کنیم تا قبل از خبر امشب در همان منطقه نزدیکی ۱٫۲۷۵۰ و ۱٫۲۷۴۵ نسبت به تسویه فروش اقدام نماید.

لازم به ذکر است که همانطور که در نمودار زیر مشخص است شکست سطح ۱٫۲۷۴۰  زمینه را برای کاهش قیمت به ترتیب به سوی ۱٫۲۷۲۵ و ۱٫۲۷۰۰ سپس منطقه ۱٫۲۶۸۰ ( خط فیب ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۲۰۴۲ به ۱٫۳۷۱۱) و ۱٫۲۶۶۰ ( پایین ترین سطح ماه نوامبر سال ۲۰۱۲)  فراهم خواهد کرد. اما فعلا برای امروز بهتر است که منتظر واکنش بازار به سخنرانی برنانکی بمانیم.

***************************

در مورد قیمت جهانی اونس طلا و نقره فقط این نکته را اشاره کنم که خبر مهمی که امروز تاثیر بالایی بر بازار خواهد داشت اعلام همین خبر صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است . در این جلسه تغییری در نرخ بهره اعمال نشد اما سخنان برنانکی حکایت از کاهش محرکهای اقتصادی داشت ولی بازار هنوز از ترکیب آراء و جزئیات این نشست بی خبر است .

بیانیه و سخنان مقامات FOMC حکایت ازین دارد که آنها چندان هم در پی کاهش سریع محرکهای اقتصادی و توقف برنامه خرید اوراق قرضه در ماه سپتامبر نیستند .

بنابراین احتمال اینکه چند رایی در مخالفت با صحبتهای قبلی برنانکی وجود داشته باشد وجود دارد که اگر اینگونه شود و انتظارات بازار در مورد خروج از استراتژیهای مرتبط با سیاستهای انبساطی به عقب رانده شود ( مثلا به ماه دسامبر یا بعد از آن ) فرصت مناسبی برای قوی شدن اونس طلا و نقره می باشد اما اگر بانک مرکزی آمریکا به کاهش زودهنگام محرکهای اقتصادی اشاره نماید آن وقت انتظارات بازار برای کاهش محرکهای اقتصادی در ماه سپتامبر بیشتر می شود و در چنین شرایطی اونس طلا به روند نزولی خود ادامه خواهد داد .

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

UsdJpy :

در این زوج ارز اگر دقت بفرمایید بازار جهانی فقط دست بازیگران کوتاه مدتی است یعنی در نزدیکی ۱۰۱٫۵۰ می فروشند و در منطقه نزدیکی ۹۹٫۵۰ و ۹۹٫۲۵ می خرند و برای همین قیمتها فعلا روند خنثی با حجم کم معاملات را تجربه می کنند تا همانطور که در بالا عرض کردم خبر امشب صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا اعلام شود.

احتمال می دهم با توجه به اینکه امروز سفارشات فروش در سه مرحله ۱۰۰٫۷۵ و ۱۰۰٫۸۰ بعدی در منطقه ۱۰۱٫۰۰ و ۱۰۱٫۱۰ و ۱۰۱٫۲۰ بعد از آن در منطقه ۱۰۱٫۳۰ الی ۱۰۱٫۵۰ چیده شده اند و منطقه حمایت نیز در منطقه ۹۹٫۵۰ و ۹۹٫۲۵ قرار دارد ، امشب قیمت این زوج ارز در بازارهای جهانی بالا و پایین شدیدی را تجربه کند ولی نهایتا بستگی به این دارد که بانک مرکزی آمریکا چه زمانی قصد دارد برنامه های محرکهای اقتصادی خود را متوقف کند؟  ماه سپتامبر یا ماه دسامبر یا ماههای بعد؟

هر چه این زمان عقب تر برود ( یعنی توقف برنامه خرید اوراق قرضه به ماههای بعد از دسامبر موکول شود ) ریزش این زوج ارز هم بیشتر می شود و هر چه این زمان جلوتر برود ( یعنی توقف برنامه خرید اوراق قرضه در ماه سپتامبر رخ دهد) تقویت این زوج ارز نیز بیشتر می شود.

در هر صورت از نظر تحلیل تکنیکال ،  برای امروز در صورتیکه قیمت این زوج ارز بتواند در زیر سطح ۹۹٫۹۲ ( خط فیب ۶۱٫۸ درصدی ) بسته شود می تواند هدفهای ۹۹٫۴۰ و ۹۹٫۲۵ سپس منطقه ۹۹٫۰۰ الی ۹۸٫۷۴ ( خط فیب ۵۰ درصدی ) را مشخص سازد. از بالا نیز تنها شکست سطح ۱۰۱٫۳۸ موجب افزایش قیمت خواهد شد.

در زوج ارز EurJpy نیز فعلا منطقه ۱۲۸٫۰۰ حمایت است و منطقه ۱۲۹٫۴۰ الی ۱۲۹٫۵۰ مقاومت قیمت در نظر گرفته می شود که برای امروز تا قبل از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران سفارشات فروش نیز در همین نزدیکی منطقه مقاومت چیده شده اند.

کف ابر اندیکاتور ایچیموکو نیز در محدوده ۱۲۶٫۴۷ و سقف ابر اندیکاتور ایچیموکو در منطقه ۱۳۰٫۸۵ تشکیل شده است که در میان مدت می بایست بر یکی از سطوح فوق غلبه کند تا جهت قیمت در هفته های آتی مشخص گردد. لازم به ذکر است در صورت شکست سطح ۱۲۸٫۰۰ سطوح حمایت بعدی به ترتیب در منطقه ۱۲۶٫۶۰ الی ۱۲۶٫۵۵ وجود دارند که این منطقه بسیار مورد توجه فعالان این جفت ارز می باشد.

در زوج ارز GbpJpy نیز امروز با توجه به جریان ریسک گریزی حاکم در بازارها و افت قیمتهای سهام و سایر داراییهای پرریسک، منطقه مقاومت قیمت در ۱۵۰٫۵۰ تا ۱۵۱٫۰۰ تشکیل شده است و فعلا مارکت اجازه پیشروی قیمت به بالای این سطوح را نداده است و با توجه به چینش سفارشات فروش در این منطقه انتظار داریم که قیمت آن به سوی منطقه ۱۴۸٫۰۰ و ۱۴۷٫۵۰ کاهش یابد و بعد از آن می بایست منتظر واکنش امشب بازار به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا باشیم.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن

GbpUsd :

حرکت کاهشی پوند دیروز ادامه یافت و سطح ۱٫۴۸۳۲ ( پایین ترین سطح روز ۱۲ مارس ) شکسته شد و قیمت تا نرخ ۱٫۴۸۱۴ سقوط کرد اما بدلیل سطوح حمایت در نزدیکی منطقه ۱٫۴۸۱۰ و ۱٫۴۸۰۰ مقداری برگشت کرد و هم اکنون در بالای سطح ۱٫۴۹۰۰ قرار گرفته است.

برای امروز سطوح مقاومت قیمت ابتدا بر روی منطقه ۱٫۴۹۲۰ و ۱٫۴۹۳۰ و منطقه ۱٫۴۹۵۰ و ۱٫۴۹۸۲ (بالاترین سطح روز سه شنبه ) و نهایتاً ۱٫۵۰۰۰ است و چناتچه امروز قیمت بتواند به زیر سطح ۱٫۴۸۴۰ کاهش یابد می تواند به سطوح ۱٫۴۸۱۴ و ۱٫۴۸۰۰ کاهش یابد.

از نظر تحلیل تکنیکال، با توجه به اینکه در این مسیر، سطوح مقاومت زیادی دیده می شود، از این رو رسیدن به سطوح بالای مقاومت اشاره شده کار چندان ساده ای نیست.

برای امروز تا قبل از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران در حال حاضر انتظار می رود حرکت قیمت در روندی خنثی بین ۱٫۴۸۴۵ و ۱٫۴۹۵۰ ادامه یابد تا زمانیکه یکی از سطوح مقاومت یا حمایت بطور کامل شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد. اخبار امشب از انتشار صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا می تواند جهت امروز پوند را نمایان سازد.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز پوند – دلار آمریکا

پوند