تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته جفت ارز یورو در مقابل دلار آمریکا پس از اعلام قوی آمار قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) که روز جمعه بالاتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شد توانست به پایین سطح ۱٫۱۲۰۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) کاهش یابد و تا نزدیکی سطح ۱٫۱۱۴۷ (خطوط میانگین متحرک ۲۰۰ و ۵۵ روزه گذشته) رسید. پس از برخورد به این خطوط حمایت، مقداری به بالای سطح ۱٫۱۱۷۰ اصلاح کرده است اما برای امروز با مقاومتهای ۱٫۱۲۲۰ ، ۱٫۱۲۲۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) و ۱٫۱۲۳۰ روبرو است. لازم به ذکر است ابر ایچیموکو محدوده کف ۱٫۱۱۱۴ تا سقف ۱٫۱۱۷۱ را پوشش داده است. بازخرید اوراق قرضه ایتالیا نیز یکی دیگر از عوامل کاهش اخیر یورو به پایین سطح ۱٫۱۲۰۰ محسوب می شود و قیمت این زوج ارز خود را پایین این سطح تثبیت کرده است. از نظر تحلیل فاندامنتال برای این هفته همه منتظر جلسه روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) هستند و انتظار می رود در حرکت نزولی با شکسته شدن سطح ۱٫۱۱۴۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) فرصت مناسبی برای ورود مجدد فروشندگان با هدف های ۱٫۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۳۱ اوت) ، ۱٫۱۱۱۴ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) و پس از آن سطح ۱٫۱۰۴۸ (پایین ترین سطح ۵ اوت) باشد. برای امروز در جفت ارز یورو – دلار آمریکا مقاومتهای مستحکمی در بالای سطح ۱٫۱۲۰۰ وجود دارند.

 پوند – دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته در جفت ارز  پوند – دلار آمریکا تمایلات بازار ادامه حرکت نزولی قیمت را در میان مدت به سوی خط بولینجر باند ۳۰ روزه در اطراف سطح ۱٫۲۸۸۶ نشان می دهد و قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا به کمترین نرخهای ۵ هفته گذشته کاهش یافته است. از منظر تحلیل تکنیکال هر چند قیمت آن مقداری از سطح حمایت ۱٫۳۰۰۰ به بالای سطح ۱٫۳۰۵۰ اصلاح کرده است اما با توجه به تثبیت قیمت پایین سطح ۱٫۳۱۵۲ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته) حرکت نزولی باقی خواهد ماند و هر گونه حرکت اصلاحی به سوی سطح مقاومت ۱٫۳۱۵۰ می تواند فرصتهای برای ورود فروشندگان با هدفهای پایین سطح ۱٫۳۰۰۰ فراهم آورد. اظهارات دونالد تاسک، ریس شورای اتحادیه اروپا در روز جمعه مبنی بر به اجرا درآوردن بند ۵۰ معاهده لیسبون برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که گفته می شود نخست وزیر جدید انگلیس خانم ترزا می  ممکن است در ماه ژانویه یا فوریه سال ۲۰۱۷ پروسه مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا را اجرایی کند در معاملات روز جمعه به سقوط %۵  ارزش پوند در بازارها انجامید. بنابراین از منظر تحلیل تکنیکال در صورتیکه قیمت این زوج ارز به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱٫۳۱۵۰ و زیر خط روند افزایشی رسم شده باقی بماند، حرکت نزولی این جفت ارز شدت بیشتری خواهد گرفت.

دلار آمریکا- ین ژاپن

با توجه به تحلیل روز گذشته در این زوج ارز قرار گرفتن قیمت پایین خط روند نزولی رسم شده از بالاترین سطح ماه مه به معنای ادامه حرکت نزولی است و این خط روند مماس با سطح ۱۰۳٫۱۹ می باشد. نقطه مماس قیمت این زوج ارز با این خط روند هر روز به میزان ۱۰ پیپ پایین تر می آید. ابر ایچیموکو نیز محدوده ۱۰۲٫۸۱ تا ۱۰۴٫۰۷ را پوشش داده است که مقاومت مستحکم برای این زوج ارز محسوب می شود. هر گونه حرکت اصلاحی به نزدیکی کف ابر ایچیموکو فرصت های فروش جدیدی ایجاد خواهد کرد. در آستانه جلسه بانکهای مرکزی ژاپن و آمریکا در روز چهارشنبه، فشارهای نزولی بر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به ترتیب تا سطوح ۱۰۱٫۵۰ ، ۱۰۱٫۴۰ و ۱۰۱٫۲۰ بیشتر می شود. از نظر تحلیل تکنیکال برای فروشندگان این زوج ارز شکسته شدن کامل سطح ۱۰۱٫۳۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تارگت بعدی ۱۰۰٫۶۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) را نمایان می سازد.

یورو ین ژاپن

با توجه به تحلیل روز گذشته در این جفت ارز از نظر تحلیل تکنیکال ابر ایچیموکو رسم شده که محدوده ۱۱۳٫۹۷ تا ۱۱۶٫۰۰ را پوشش داده است قیمت این زوج ارز را تحت فشارهای نزولی شدیدی قرار داده است و کاملا مشخص است که قیمت این زوج به پایین کف ابر ایچیموکو رسیده است که سیگنال مشخصی در جهت کاهش بیشتر قیمت یورو در مقابل ین ژاپن محسوب می شود. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که قیمت این زوج ارز یک بار در اوایل ماه جاری و یک بار دیگر در هفته گذشته نتوانست خود را بالای سطح مقاومت ۱۱۶٫۱۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۱۸٫۴۴ به ۱۱۲٫۳۲) تثبیت کند و به همین خاطر هم اکنون به نرخهای پایین ۱۱۴٫۰۰ ریزش کرده است. برای امروز مقاومتهای مستحکم بر روی ۱۱۴٫۳۶ و ۱۱۴٫۷۸ (به ترتیب خطوط کیجون و تنکان سن) قرار دارند و تنها به شرط تثبیت قیمت بالای خط تنکان سن می تواند سناریوی نزولی را موقتا تغییر دهد. با این حال در آستانه جلسه بانک مرکزی ژاپن در روز چهارشنبه تازمانیکه قیمت این جفت ارز پایین خطوط کیجون و تنکان سن قرار گرفته است، در چنین وضعیتی فروشندگان یورو در مقابل ین ژاپن با اعتماد به نفس بیشتری با تارگتهای ۱۱۲٫۷۸ (پایین ترین سطح ۲۵ اوت) و ۱۱۲٫۳۲ وارد بازار خواهند شد.

یورو پوند

با توجه به تحلیل روز گذشته در این زوج ارز الگوی چکشی (Hammer) که روز ۶ سپتامبر ساخته شد به معنای افزایش قیمت یورو در مقابل پوند است و برای امروز نیز همانند روزهای گذشته سیگنال خرید صادر کرده است. این زوج ارز توانسته با قدرت بالای سطح مهم ۰٫۸۳۶۲ بسته شود و به خاطر همین امروز نیز به سطوح بالای ۰٫۸۶۰۰ افزایش یافته است. سطح حمایت ۰٫۸۳۶۲ بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۰٫۸۲۵۱ به ۰٫۸۷۲۴ تشکیل شده است. ابر ضخیم ایچیموکو که محدوده ۰٫۸۱۵۲ تا ۰٫۸۵۰۱ را پوشش داده است که باعث تقویت قیمت این زوج ارز به بالای سطح ۰٫۸۵۸۱ (بالاترین سطح ۱۶ سپتامبر) شده است و تارگت های بعدی بر روی سطوح ۰٫۸۶۰۵ و ۰٫۸۶۲۲ و پس از آن سطح ۰٫۸۶۹۳ قرار دارند. بنابراین پیش بینی ما تا زمانیکه قیمت بالای سقف ابر ایچیموکو و خطوط کیجون و تنکان سن قرار دارد، ادامه ی تقویت یورو در مقابل پوند است. همانطور که پیشتر گفته شد ظهور چنین دیدگاه تکنیکالی نشانه های علاقمندی بازار به خرید  این جفت ارز و تقویت یورو در مقابل پوند به سوی نرخهای بالای ۰٫۸۶۰۵ (بالاترین سطح ۲۲ اوت) و ۰٫۸۶۲۲ (سقف خط بولینجر باند) و سپس ۰٫۸۶۹۳ (بالاترین سطح ۱۹ اوت) را بیشتر خواهد کرد.

دلار آمریکا فرانک سویس

با توجه به تحلیل روز گذشته این جفت ارز  پس از اعلام قوی آمار قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) که روز جمعه بالاتر از حد پیش بینی بازار اعلام شد، به بالای سطح ۰٫۹۸۰۰ افزایش یافته است و در تلاش برای رسیدن به ضلع بالایی این خط روند یعنی سطح ۰٫۹۸۶۳ می‌باشد. کف خط روند رسم شده نیز بر روی سطح ۰٫۹۵۶۱ مشخص شده است. این هفته بی شک، اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. مهمترین خبر این هفته، به تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره بانکی در روز چهارشنبه بازگردد. امری که در صورت اشاره بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره می‌تواند موتور حرکت قیمت این زوج ارز را به سمت نرخهای بالای ۰٫۹۸۶۳ هدایت کند و نیز در صورت عدم تامین انتظار بازار، زمینه برگشت به سوی کف کانال را فراهم آورد.  از این رو همه چشم ها به تصمیم روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است و هر چند برای این هفته احتمال افزایش نرخ بهره  از نرخ فعلی (%۰٫۲۵ – %۰٫۵۰) بعید است اما با این حال زمزمه هایی در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر به گوش می رسد.

دلار استرالیا دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته در این زوج ارز قیمت پس از برخورد به خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته به داخل ابر ایچیموکو برگشت کرده است و هم اکنون در تلاش برای افزایش به سوی خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته می باشد که اگر موفق به شکست این خطوط شود به ترتیب تا سطوح ۰٫۷۶۰۰ و ۰٫۷۶۳۰ و ۰٫۷۶۳۵  افزایش می یابد. این سطوح بر روی سقف ابر ایچیموکو و کف تایم فریم یک ساعته روز ۸ سپتامبر قرار دارند. از نظر تحلیل بین بازاری، اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله استرالیا و آمریکا کمی بیشتر شده است و اندیکاتور RSI نیز سیگنال افزایش دلار استرالیا (AUD) صادر کرده است. بنابراین برای امروز منتظر می مانیم تا ببینیم قیمت موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای خطوی میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه و سطح مقاومت ۰٫۷۵۷۸ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) می شود یا نه، در صورت تثبیت بالای آن، اهداف بعدی این جفت ارز به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۷۶۰۰ ، ۰٫۷۶۳۰ و ۰٫۷۶۳۵ خواهند بود.

دلار نیوزلند دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته در این جفت ارز افزایش جریان ریسک پذیری مقداری باعث تقویت دلار نیوزلند (NZD) به بالای خط میانگین متحرک ۲۱ روزه شده است و در حال برگشت به سوی خط میانگین متحرک ۱۰ روزه یعنی اطراف سطح ۰٫۷۳۵۰ می باشد. با این حال قیمت این جفت ارز پس از سقوط اخیر از بالاترین سطح ماه سپتامبر در روندی خنثی و رنجی قرار گرفته است و این روند خنثی و رنج (consolidation) به ساخته شدن شانه راست از الگوی سر و شانه وارونه اشاره دارد. برای این هفته تا قبل اخبار مهم هفته جاری سطوح ۰٫۷۲۳۵ و ۰٫۷۲۰۰ (پایین ترین سطح اواسط ماه اوت و سپتامبر و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) حمایتهای قیمت این زوج ارز محسوب می شوند. هفته جاری بانک مرکزی آمریکا در روز ۲۱ سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد و چند ساعت بعد از آن نیز نرخ بهره بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) اعلام خواهد شد. تثبیت قیمت این زوج ارز در پایین خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته، برای شروع حرکت کاهشی به سوی نرخهای پایین ۰٫۷۲۳۵ و ۰٫۷۲۰۰ لازم است. لازم به ذکر است خط میانگین متحرک ۵۵ روزه بر روی سطح ۰٫۷۲۱۷ قرار گرفته است.

دلار آمریکا دلار کانادا

با توجه به تحلیل روز گذشته قیمت دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا پایین سطوح مقاومت ۱٫۳۲۵۵ و ۱٫۳۲۶۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت شده است و برای امروز چنانچه با افزایش قیمت نفت سطح حمایت ۱٫۳۱۳۰ و ۱٫۳۱۲۰ با قدرت شکسته شود سیگنال کاهش به نرخهای پایین ۱٫۳۱۰۰ صادر خواهد کرد. سقف ابر ایچیموکو بر روی سطح ۱٫۳۰۵۵ قرار دارد. نوسانات امروز قیمت نفت را باید پیگیری کرد و در صورت افزایش قیمت نفت آمریکا به بالای سطح مقاومت ۴۴٫۲۰ دلار در هر بشکه، می بایست منتظر واکنش منفی دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا بود و فشارهای نزولی بر دلار آمریکا در مقابل لونی (دلار کانادا) را برای شکست سطوح ۱٫۳۱۳۰ و ۱٫۳۱۲۰ افزایش خواهد داد. در حرکت افزایشی نیز تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۳۲۶۳ زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت این جفت ارز به سوی سطح ۱٫۳۳۰۰ فراهم می آورد. جلسه روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) خبری است که بدون شک قیمت نفت و این جفت ارز را با نوسانات همراه خواهد ساخت. بنابراین در صورتیکه قیمت این جفت ارز در زیر سطوح حمایت ۱٫۳۱۳۰ و ۱٫۳۱۳۰ تثبیت شود (یک کندل دو ساعته در زیر آن بسته شود) چرخ حرکت به کاهش قیمت تا پایین سطوح ۱٫۳۱۰۰ و ۱٫۳۰۵۵ و خط روند افزایشی رسم شده حرکت خواهد کرد.

شاخص دلار آمریکا

با توجه به تحلیل روز گذشته در قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا (DXY) پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری بتواند از سطح مقاومت ۹۶٫۲۲۵ عبور کند و تا سطح ۹۶٫۸۸۹ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده اند. همانطور که در چارت مشخص شده است این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده است و این چرخه در درون یک کانال افزایشی در جریان بوده است و به معنای آن است که قیمت شاخص دلار آمریکا در این موج C دیر یا زود تا محدوده ۹۸٫۳۷۴ و ۹۸٫۹۳۶ افزایش خواهد یافت. هر چند قیمت در اولین تلاش خود در شکست سطح مقاومت ۹۶٫۲۲۵ ناموفق بود اما پیش بینی می شود در تلاش دوم خود موفق به شکست آن شود و برای این هفته هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح حمایت ۹۵٫۴۰۴ خواهد بود. لازم به ذکر است معامله گران همچنان در انتظار جلسه روز ۲۱ سپتامبر کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) خواهند بود. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ بار تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت. با نگاهی به نمودارهای بازار، می توان پیش بینی کرد که خبر روز چهارشنبه، با واکنش های قابل توجهی برای تمامی بازارها همراه خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا