تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در آستانه ی خبر بانک مرکزی آمریکا (FOMC)، قیمت جهانی اونس طلا با سطح مقاومت اولیه ۱۳۲۳ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و سطوح حمایت ۱۳۱۲ و ۱۳۰۷ مواجه است و بعد از خبر امشب باید منتظر شکسته شدن یکی از سطوح ۱۳۲۳ یا ۱۳۰۷ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

از نظر تحلیل تکنیکال شکست و مهمتر از همه تثبیت دو ساعته قیمت بالای سطح مقاومت ۱۳۲۳ باعث افزایش به ترتیب تا سطوح ۱۳۲۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۳۳۴ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) می شود و در حرکت نزولی شکست سطح حمایت ۱۳۱۲ باعث کاهش به سطح ۱۳۰۷ ( بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۳۰۱ می شود.

چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام خبر بانک مرکزی آمریکا، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت.

با نگاهی به نمودارهای بازار، می توان پیش بینی کرد که خبر ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران و سخنرانی یلن ریس بانک فدرال در ساعت ۲۲:۰۰ به وقت تهران، با واکنش های قابل توجهی برای قیمت جهانی اونس طلا همراه خواهد بود. بنابرین باید منتظر ماند و حرکت بازار را پس از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران دنبال کرد.

امروز معامله گران در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) با احتیاط معامله می کنند و مهمترین خبر امشب، اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره بانکی این کشور است که در پایان نشست دو روزه کمیته سیاست گذاری این بانک در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد. انتظار می رود پس از ماه ها بحث و بررسی و زمینه سازی برای این موضوع، شاهد عدم تغییر نرخ بهره بانک فدرال در نرخ فعلی (%۰٫۲۵ – %۰٫۵۰) باشیم اما برای ماه دسامبر هنوز گمانه زنی های در بازار وجود دارد.

اخیرا اظهارات برخی از اعضای موافق و مخالف افزایش نرخ بهره در بانک فدرال باعث نوسانات قیمت اونس طلا شده اند اگرچه در حال حاضر اجماع در مورد افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر به جای ماه سپتامبر است. افزایش نرخ بهره بانک فدرال برای امشب در بازارها لحاظ نشده است و اگر به طور غیر منتظره نرخ بهره افزایش یابد یا در بیانیه منتشره به افزایش نرخ بهره در پایان سال اشاراتی کند، این مساله منجر به کاهش بازارهای کالا و بازارهای در حال ظهور از جمله طلا می شود اما اگر امشب نرخ بهره مطابق انتظارات بازار تغییری نیابد و بانک فدرال رزرو نیز در بیانیه امشب خود به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر هیچ اشاره ی نکند این مساله به تقویت بازارهای کالا ، اونس طلا و نقره می انجامد.

از این رو همه چشم ها به تصمیم امشب بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است و همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم هر چند برای امشب با توجه به آمارهای ضعیف اقتصادی احتمال افزایش نرخ بهره از نرخ کنونی (%۰٫۲۵ – %۰٫۵۰) بعید است اما با این حال زمزمه هایی در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر به گوش می رسد.

اکنون بازار به دقت سخنان یلن ریس بانک فدرال را دنبال خواهد نمود تا چنانکه وی در کنفرانس خبری ساعت ۲۲:۰۰ به وقت تهران به مساله افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر اشاره نماید، نوسانات بازار شدت بیشتری گیرد. دیروز داده های آمریکا نشان دادند که آمار شروع خانه سازی آمریکا در ماه اوت به خاطر کاهش فعالیت های ساختمان سازی بعد از آنکه دو ماه متوالی رشد داشت، با کاهش مواجه شده است.

اکنون این امید بوجود آمده که شاید در جلسه ماه دسامبر بانک فدرال رزرو آمریکا اینگونه عمل کند و تا آخر سال جاری میلادی شاهد افزایش یک پله نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باشیم. نرخ بهره و بیانیه بانک مرکزی آمریکا امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و بعد از آن یلن ریس بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۰۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت و شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود.

در سایر تحولات امروز بانک مرکزی ژاپن (BoJ) با تثبیت نرخ بهره ذخایر اضافی موسسات مالی در بانک مرکزی در عدد %۰٫۱۰- و رها سازی از پایه پولی، اعلام کرد با تنظیم “کنترل منحنی بازده” به خرید اوراق قرضه بلند مدت (۸۰ تریلیون ین در سال) برای نگه داشتن نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله در اطراف سطح فعلی صفر درصد خواهد پرداخت که این خبر موجب تقویت ین ژاپن در بازارها بعد از حرکت اصلاحی به سطح ۱۰۲٫۷۷ در مقابل دلار آمریکا شده است.

ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا نیز عمدتا به خاطر نگرانی های جدید از تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به کمترین نرخهای خود از ۱۶ اوت به این سو سقوط کرده است. پس از تصمیم انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا، ریس بانک مرکزی آلمان هشدار داده است که بانکهای که در انگلیس هستند به دلیل برکسیت دسترسی خود را به بازارهای اتحادیه اروپا از دست خواهند شد و این یکی دیگر از دلایل سقوط پوند به پایین سطح ۱٫۳۰ در مقابل دلار است.

آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۳٫۸۶ تن کاهش از ۴۹۲٫۶۱۱ تن به ۹۳۸٫۷۵۳ تن کاهش یافت، این در حالی است که میزان موجودی ذخایر بزرگ‌ترین صندوق بین‌المللی نقره (Ishares Silver Trust) در روز ۱۹ سپتامبر با %۰٫۲۹ افزایش از رقم قبلی ۳۶۲٫۴۳۴٫۷۴۱٫۷ اونس نقره به ۳۶۳٫۴۷۹٫۱۲۷٫۹ اونس نقره افزایش یافت که نشاندهنده افزایش بیشتر قیمت نقره از روز ۱۹ سپتامبر به این سو می باشد. در هر حال باید منتظر ماند و حرکت بازار را پس از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران دنبال کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا