تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

امروز در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا، جفت ارز یورو در مقابل دلار آمریکا  با مقاومتهای ۱٫۱۱۹۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱٫۱۲۰۶ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) مواجه است. تا قبل از اخبار امشب، یورو در نزدیکی سطح ۱٫۱۱۴۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) در نوسان است. از نظر تحلیل تکنیکال قیمت این جفت ارز برای اولین بار از روز ۱۰ اوت به این سو خود را پایین ابر ایچیموکو ( محدوده ۱٫۱۱۶۱ و ۱٫۱۱۷۱) تثبیت کرده است. انتظار می رود در حرکت نزولی با تثبیت قیمت پایین سطح ۱٫۱۱۴۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و شکسته شدن سطح ۱٫۱۱۱۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۰۹۵۲ به ۱٫۱۳۶۶) فرصتی برای ورود فروشندگان با هدف ۱٫۱۰۴۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) باشد. در حرکت صعودی نیز تنها شکسته شدن سطوح مقاومت ۱٫۱۲۰۶ و ۱٫۱۲۱۵ باعث اصلاح به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱٫۱۲۵۰ و ۱٫۱۲۸۵ (بالاترین سطح ۹ سپتامبر) می شود. بنابرین باید منتظر ماند و حرکت یورو را پس از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران دنبال کرد.

 پوند – دلار آمریکا

امروز در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا، در جفت ارز  پوند – دلار آمریکا تمایلات بازار ادامه حرکت نزولی قیمت را در میان مدت به سوی خط بولینجر باند ۳۰ روزه در اطراف سطح ۱٫۲۸۸۲ نشان می دهد که پیشتر بدان اشاره کرده بودیم و به خاطر تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و بازگشت مجدد توجهات به این مساله، قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا به کمترین نرخهای ۵ هفته گذشته کاهش یافته است. از منظر تحلیل تکنیکال هر چند قیمت آن مقداری از سطح ۱٫۲۹۴۶  به بالای سطح ۱٫۳۰۰۰ اصلاح کرده است اما با توجه به تثبیت قیمت پایین سطح ۱٫۳۱۵۱ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته) حرکت نزولی باقی خواهد ماند. هر گونه حرکت اصلاحی به بالای سطح مقاومت ۱٫۳۰ و ۱٫۳۱ می تواند فرصتهای برای ورود فروشندگان فراهم آورد. بنابراین از منظر تحلیل تکنیکال در صورتیکه قیمت این زوج ارز به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱٫۳۱۵۱ و زیر خط روند افزایشی رسم شده باقی بماند، حرکت نزولی این جفت ارز شدت بیشتری خواهد گرفت و به ترتیب تا سطوح ۱٫۲۸۶۵ (پایین ترین سطح ۱۵ اوت ۲۰۱۶) ، ۱٫۲۷۹۸ و ۱٫۲۷۷۸ (پایین ترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) کاهش خواهد یافت. پس از تصمیم انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا، اخیرا ریس بانک مرکزی آلمان هشدار داده است که بانکهای که در انگلیس هستند به دلیل برکسیت دسترسی خود را به بازارهای اتحادیه اروپا از دست خواهند شد و این خبر نیز یکی دیگر از دلایل سقوط پوند به پایین ترین نرخهای ۵ هفته گذشته در مقابل دلار آمریکا بوده است. باید منتظر ماند و حرکت پوند را پس از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران دنبال کرد.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز امروز بانک مرکزی ژاپن (BoJ) با تثبیت نرخ بهره ذخایر اضافی موسسات مالی در بانک مرکزی در عدد %۰٫۱۰- و رها سازی از پایه پولی، اعلام کرد با تنظیم “کنترل منحنی بازده” به خرید اوراق قرضه بلند مدت (۸۰ تریلیون ین در سال) برای نگه داشتن نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله در اطراف سطح فعلی صفر درصد خواهد پرداخت و تغییری در میزان نرخ بهره خود اعمال نکرد. امروز  پس از حرکات رفت و برگشتی قیمت این جفت ارز، شاهد ریزش شدید از نزدیکی سطح ۱۰۲٫۸۰ بودیم. در این زوج ارز همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم قرار گرفتن قیمت پایین خط روند نزولی رسم شده از بالاترین سطح ماه مه به معنای ادامه حرکت نزولی است و برای امروز این خط روند مماس با سطح ۱۰۲٫۹۸ می باشد. اگر خاطرتان باشد قبلا گفتیم که نقطه مماس قیمت این زوج ارز با این خط روند هر روز به میزان ۱۰ پیپ پایین تر می آید و امروز با نزدیک شدن قیمت به این خط روند، فروشندگان وارد بازار شدند. ابر ایچیموکو نیز محدوده ۱۰۲٫۳۱  تا ۱۰۳٫۴۵ را پوشش داده است که مقاومت مستحکم برای این زوج ارز در این هفته محسوب می شود. در واقع هر گونه حرکت اصلاحی به نزدیکی خط روند نزولی رسم شده فرصت های فروش جدیدی ایجاد خواهد کرد. امروز در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران، فشارهای نزولی بر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به ترتیب تا سطوح ۱۰۰٫۶۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۹۹٫۵۵ به ۱۰۴٫۳۲) و ۹۹٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲۳ اوت ۲۰۱۶) و ۹۹٫۵۵ بیشتر می شود. همانطور که پیشتر گفته شد از نظر تحلیل تکنیکال برای فروشندگان این زوج ارز شکسته شدن کامل سطح ۱۰۱٫۳۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تارگت بعدی ۱۰۰٫۶۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۹۹٫۵۵ را نمایان می سازد.

یورو ین ژاپن

در این جفت ارز از نظر تحلیل تکنیکال ابر ایچیموکو رسم شده که محدوده ۱۱۴٫۲۸ تا ۱۱۶٫۰۰ را پوشش داده است قیمت این زوج ارز را پس از تصمیم امروز بانک مرکزی ژاپن تحت فشارهای نزولی شدیدی قرار داده است و کاملا مشخص است که قیمت این زوج به پایین کف ابر ایچیموکو  و خط روند افزایشی رسم شده رسیده است که سیگنال مشخصی در جهت کاهش بیشتر قیمت یورو در مقابل ین ژاپن تا نرخهای پایین سطح ۱۱۲٫۳۲ محسوب می شود. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که قیمت این زوج ارز یک بار در اوایل ماه جاری و یک بار دیگر در هفته گذشته نتوانست خود را بالای سطح مقاومت ۱۱۶٫۱۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۱۸٫۴۴ به ۱۱۲٫۳۲) تثبیت کند و به همین خاطر هم اکنون به نرخهای پایین ۱۱۲٫۵۰ ریزش کرده است. برای امروز مقاومتهای مستحکم بر روی ۱۱۴٫۲۹ و ۱۱۴٫۳۵ (به ترتیب کف ابر ایچیموکو و خط کیجون سن) قرار دارند و تنها به شرط تثبیت قیمت بالای خط تنکان سن می تواند سناریوی نزولی را موقتا تغییر دهد که امروز موفق به انجام چنین کاری نشد. از این رو تازمانیکه قیمت این جفت ارز پایین کف ابر ایچیموکو و خط کیجون  قرار گرفته است، در چنین وضعیتی فروشندگان یورو در مقابل ین ژاپن با اعتماد به نفس بیشتری با تارگتهای پایین سطح ۱۱۲٫۳۲ و تارگتهای ۱۱۲٫۱۳ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت) و ۱۱۰٫۷۳ (پایین ترین سطح ۸ جولای) وارد بازار خواهند شد.

یورو پوند

در این زوج ارز قیمت توانسته با قدرت بالای سطح مهم ۰٫۸۳۶۲ تثبیت کند، این سطح حمایت  بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۰٫۸۲۵۱ به ۰٫۸۷۲۴ تشکیل شده است. ابر ضخیم ایچیموکو که محدوده ۰٫۸۱۵۲ تا ۰٫۸۵۴۱ را پوشش داده است که دیروز باعث تقویت قیمت این زوج ارز به سطح ۰٫۸۶۳۰ گردید و تارگت های بعدی بر روی سطوح ۰٫۸۶۹۳ و ۰٫۸۷۲۴ قرار دارند. بنابراین پیش بینی ما تا زمانیکه قیمت بالای سقف ابر ایچیموکو یعنی سطح ۰٫۸۵۴۱ قرار دارد، ادامه ی تقویت یورو در مقابل پوند با حد استاپ پایین سطح ۰٫۸۵۲۵ است. ظهور چنین دیدگاه تکنیکالی نشانه های علاقمندی بازار به خرید  این جفت ارز و تقویت یورو در مقابل پوند به سوی نرخ ۰٫۸۶۳۰ و پس از آن سطوح ۰٫۸۶۹۳ (بالاترین سطح ۱۹ اوت) و ۰٫۸۷۲۴ را بیشتر خواهد کرد. خبر امروز بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۱٫۳۰ به وقت تهران شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود.

دلار آمریکا فرانک سویس

امروز در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا ، این جفت ارز در تلاش برای رسیدن به ضلع بالایی این خط روند یعنی سطح ۰٫۹۸۶۳ می باشد که شرط آن عبور از سطح مقاومت ۰٫۹۸۲۰ می باشد به خاطر همین مقداری به سوی سطح حمایت ۰٫۹۷۵۰ اصلاح کرد. کف خط روند رسم شده نیز بر روی سطح ۰٫۹۵۶۱ مشخص شده است. امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران بی شک اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. مهمترین خبر امشب، به تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره بانکی بازمی گردد. امری که در صورت اشاره بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره می تواند موتور حرکت قیمت این زوج ارز را به سمت نرخهای بالای ۰٫۹۸۲۰ و ۰٫۹۸۶۳ هدایت کند و نیز در صورت عدم تامین انتظار بازار، زمینه برگشت به سوی نرخهای پایین سطح ۰٫۹۷۵۰ و کف کانال رسم شده را فراهم آورد.  از این رو همه چشم ها به تصمیم امشب بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است و هر چند برای امشب احتمال افزایش نرخ بهره  از نرخ فعلی (%۰٫۲۵ – %۰٫۵۰) بعید است اما با این حال زمزمه هایی در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر به گوش می رسد.

دلار استرالیا دلار آمریکا

در این زوج ارز قیمت پس از برخورد به خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته به داخل ابر ایچیموکو برگشت کرده است و هم اکنون در تلاش برای افزایش به سوی خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته می باشد که اگر موفق به شکست این خطوط شود به ترتیب تا سطوح ۰٫۷۶۰۰ و ۰٫۷۶۲۰ و ۰٫۷۶۴۰  افزایش می یابد . این سطوح بر روی سقف ابر ایچیموکو و کف تایم فریم یک ساعته روز ۸ سپتامبر قرار دارند. از نظر تحلیل بین بازاری، اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله استرالیا و آمریکا کمی بیشتر شده است و اندیکاتور RSI نیز سیگنال افزایش دلار استرالیا (AUD) صادر کرده است. بنابراین برای امروز منتظر می مانیم تا ببینیم قیمت موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۰٫۷۶۰۵ می شود یا نه، در صورت تثبیت بالای آن، اهداف بعدی این جفت ارز به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۷۶۲۰ و ۰٫۷۶۴۰ خواهند بود. سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۰٫۷۵۷۵ ، ۰٫۷۵۶۵ و ۰٫۷۵۶۰ تشکیل شده اند. باید منتظر ماند و حرکت این جفت ارز را پس از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران دنبال کرد.

دلار نیوزلند دلار آمریکا

قیمت دلار نیوزلند (NZD)  هر چند به بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه رسیده است اما قیمت آن  پس از سقوط اخیر از بالاترین سطح ماه سپتامبر در روندی خنثی و رنجی قرار گرفته است و این روند خنثی و رنج (consolidation) به ساخته شدن شانه راست از الگوی سر و شانه وارونه اشاره دارد. برای امروز تا قبل اخبار مهم امشب سطح ۰٫۷۵۳۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) مقاومت مهم محسوب می شود و با توجه به کاهش ارزش دلار نیوزلند در مقابل ین ژاپن قیمت با سطح مقاومت مهمی در منطقه ۰٫۷۵۳۹ تا ۰٫۷۵۵۰ مواجه است. امشب بانک مرکزی آمریکا تشکیل جلسه خواهد داد و نرخ بهره و بیانیه آن منتشر خواهد شد و چند ساعت بعد از آن نیز نرخ بهره بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) اعلام خواهد شد. تثبیت قیمت این زوج ارز در پایین خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته و زیر سطح مقاومت ۰٫۷۵۳۹ ، برای شروع حرکت کاهشی به سوی نرخهای پایین خطمینگین متحرک ۵۵ روزه گذشته لازم است. خط میانگین متحرک ۵۵ روزه بر روی سطح ۰٫۷۲۲۱ قرار گرفته است.

دلار آمریکا دلار کانادا

در این جفت ارز با توجه به آنکه قیمت نفت در واکنش به کاهش موجودی ذخایر نفتی انجمن آمریکا (API) رو به افزایش است و پیش بینی می شود آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (EIA) نیز کمتر از حد پیش بینی های بازار ( ۳٫۳۵۰+میلیون بشکه) اعلام شود، قیمت دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا همچنان پایین سطوح مقاومت ۱٫۳۲۵۵ و ۱٫۳۲۶۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت شده است و برای امروز چنانچه با افزایش قیمت نفت، سطوح حمایت ۱٫۳۱۳۰ و ۱٫۳۱۲۰ با قدرت شکسته شوند سیگنال کاهش به نرخهای پایین ۱٫۳۱۰۰ صادر خواهد کرد. سقف ابر ایچیموکو بر روی سطح ۱٫۳۰۵۵ قرار دارد. نوسانات امروز قیمت نفت را باید پیگیری کرد و در صورت افزایش قیمت نفت آمریکا به بالای سطح مقاومت ۴۵٫۲۲ دلار در هر بشکه، می بایست منتظر واکنش منفی دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا بود و فشارهای نزولی بر دلار آمریکا در مقابل لونی (دلار کانادا) را برای شکست سطوح ۱٫۳۱۳۰ و ۱٫۳۱۲۰ افزایش خواهد داد. جلسه امشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) خبری است که بدون شک قیمت نفت و این جفت ارز را با نوسانات همراه خواهد ساخت. بنابراین در صورتیکه قیمت این جفت ارز در زیر سطوح حمایت ۱٫۳۱۳۰ و ۱٫۳۱۳۰ تثبیت شود (یک کندل دو ساعته در زیر آن بسته شود) چرخ حرکت به کاهش قیمت تا پایین سطوح ۱٫۳۱۰۰ و ۱٫۳۰۵۵ و خط روند افزایشی رسم شده حرکت خواهد کرد. مقاومتهای این جفت ارز به ترتیب در نزدیکی سطوح ۱٫۳۲۳۰ و ۱٫۳۲۵۰ و ۱٫۳۲۶۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) قرار دارند.

شاخص دلار آمریکا

در قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا (DXY) پیش بینی می شود قیمت آن کماکان در این هفته بتواند از سطح مقاومت ۹۶٫۲۲۵ عبور کند و تا سطح ۹۶٫۸۸۹ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده اند. همانطور که در چارت مشخص شده است این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده است و این چرخه در درون یک کانال افزایشی در جریان بوده است و به معنای آن است که قیمت شاخص دلار آمریکا در این موج C دیر یا زود تا محدوده ۹۸٫۳۷۴ و ۹۸٫۹۳۶ افزایش خواهد یافت. هر چند قیمت در اولین تلاش خود در شکست سطح مقاومت ۹۶٫۲۲۵ ناموفق بود اما پیش بینی می شود در تلاش دوم خود موفق به شکست آن شود و برای این هفته هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح حمایت ۹۵٫۴۰۴ خواهد بود. لازم به ذکر است معامله گران همچنان در انتظار جلسه امشب کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) خواهند بود. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ بار تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت. با نگاهی به نمودارهای بازار، می توان پیش بینی کرد که خبر امشب در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران، با واکنش های قابل توجهی برای تمامی بازارها همراه خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا