تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا احتمال افزایش مجدد قیمت به سطح مقاومت ۱۳۳۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) وجود دارد و این حرکت افزایشی را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده اند. در نمودار پایین سطح مقاومت ۱۳۳۷ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از الگوی مسطح می باشد که این الگو از سطح ۱۳۰۱ (پایین ترین سطح ۱ سپتامبر) شکل گرفته است.

از نظر تحلیل تکنیکال این الگو از سه موج کوچک با طول یکسان تشکیل شده است و این احتمال می رود که قیمت اونس طلا را در موج c به ترتیب تا سطوح ۱۳۴۵ و ۱۳۵۰ برساند که این سطح مماس با خط روند رسم شده در نمودار یک ساعته می باشد. برای امروز سطوح حمایت نیز هر یک به ترتیب بر روی ۱۳۳۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) قرار دارند.

کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) دیشب همانند پیش بینی ها نرخ بهره بانکی خود را در محدوده %۰٫۲۵ تا %۰٫۵۰ ثابت نگه داشت و اعلام کرد هر چند موارد افزایش نرخ بهره تقویت شده است با این حال در حال حاضر قبل از افزایش نرخ بهره، منتظر شواهد بیشتری از پیشرفت به سوی اهداف اشتغال و تورم است و هرگونه تصمیم در این خصوص را به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف داشته است. برای بازار این بدان معنی است که انتظار برای افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه نوامبر بدلیل آنکه جلسه بانک فدرال درست چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود، بسیار بعید است.

این بیانیه و سخنرانی شب گذشته یلن ریس بانک فدرال هر چند به یک پله افزایش نرخ بهره در پایان سال جاری (ماه دسامبر) اشاره نمود اما دیشب بانک مرکزی آمریکا پیش بینی بلند مدت خود را از نرخ بهره و رشد اقتصادی به شدت کاهش داد که همین مساله به تقویت قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۳۲۹ کمک کرد و برای امروز در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۱۳۳۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) است که این سطح را در نمودار بالا مشاهده می فرمایید.

بانک مرکزی آمریکا تعداد پیش بینی خود را از افزایش نرخ بهره در سال جاری از دو پله که قبلا در ماه ژوئن پیش بینی کرده بود به یک پله کاهش داد و همچنین پیش بینی نرخ بهره خود را در سال آینده و سال ۲۰۱۸ تقلیل داد. در بلند مدت نیز پیش بینی جدید نرخ بهره خود را از رقم قبلی %۳٫۰۰ به %۲٫۹ کاهش داد.

این عوامل دیشب به سرعت گرفتن حرکت افزایشی قیمت اونس طلا کمک کرد و در سایر تحولات حرکت صعودی و قدرتمند ین ژاپن، دلار اصلی را در مقابل ین ژاپن مجدداً ناگزیر به سقوط به سوی سطح روانی ۱۰۰ (پایین ترین سطح یک ماهه اخیر) نموده است، امری که در صورت تحقق شکست سطح روانی ۱۰۰ می تواند به افزایش قیمت اونس طلا منجر شود.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر با ۵٫۶۴ تن افزایش از رقم قبلی ۹۳۸٫۷۵ تن به ۹۴۴٫۳۹ تن رسید و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۶۲۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۶۰۰۰۰) و در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۴۵ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۳۹ میلیون واحد) خبرهایی هستند که قیمت اونس طلا را با نوسانات همراه خواهند ساخت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا