تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

یورو بعد از خبر دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) به بالای سطح ۱٫۱۱۹۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و سقف ابر ایچیموکو افزایش یافته است و در حال حاضر در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱٫۱۲۵۰ می باشد. اگر موفق به شکست و تثبیت دو ساعته بالای آن شود به ترتیب تا سطوح ۱٫۱۲۸۵  (بالاترین سطح ۹ سپتامبر) و ۱٫۱۳۰۰ افزایش خواهد یافت. برای امروز این احتمال وجود دارد که خط کیجون سن که بر روی سطح ۱٫۱۲۴۵ قرار دارد، شکسته شود. ابر ایچیموکو نیز محدوده کف ۱٫۱۱۷۱ تا سقف ۱٫۱۱۸۹ را نشان می دهد. برای امروز سطوح حمایت یورو در مقابل دلار آمریکا نیز به ترتیب بر روی سطوح ۱٫۱۲۲۰ ، ۱٫۱۲۰۰ و در ادامه ۱٫۱۱۹۵  (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه)، ۱٫۱۱۵۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی و میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۱٫۱۱۴۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تشکیل شده اند.

پوند – دلار آمریکا

در جفت ارز  پوند – دلار آمریکا تمایلات بازار ادامه حرکت نزولی قیمت را در میان مدت به سوی خط بولینجر باند ۳۰ روزه در اطراف سطح ۱٫۲۸۹۸ نشان می دهد. از منظر تحلیل تکنیکال هر چند قیمت پوند مقداری از سطح ۱٫۲۹۴۶ به خاطر کاهش ارزش دلار آمریکا پس از جلسه دیشب بانک فدرال به بالای سطح ۱٫۳۱۰۰ اصلاح کرده است اما با توجه به تثبیت قیمت پایین سطح ۱٫۳۱۵۶ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته) حرکت نزولی باقی خواهد ماند. هر گونه حرکت اصلاحی به بالای سطح مقاومت ۱٫۳۱ می تواند فرصتهای برای ورود فروشندگان فراهم آورد. بنابراین از منظر تحلیل تکنیکال در صورتیکه قیمت این زوج ارز به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱٫۳۱۵۱ و زیر خط روند افزایشی رسم شده باقی بماند، حرکت نزولی این جفت ارز امتداد بیشتری خواهد یافت و به ترتیب تا سطوح ۱٫۲۹۴۶ ، ۱٫۲۸۶۵ (پایین ترین سطح ۱۵ اوت ۲۰۱۶) ، ۱٫۲۷۹۸ و ۱٫۲۷۷۸ (پایین ترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) کاهش می یابد. اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله انگلیس/ آمریکا به ۴- واحد و اختلاف نرخ بازدهی ۲ ساله به ۶۸ واحد رسیده است که نشان دهنده کاهش پوند از نزدیکی سطوح مقاومت مشخص شده است.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز  قرار گرفتن قیمت پایین خط روند نزولی رسم شده از بالاترین سطح ماه مه به معنای ادامه حرکت نزولی است و برای امروز این خط روند مماس با سطح ۱۰۲٫۸۸ می باشد. اگر خاطرتان باشد قبلا گفتیم که نقطه مماس قیمت این زوج ارز با این خط روند هر روز به میزان ۱۰ پیپ پایین تر می آید و امروز با نزدیک شدن قیمت به این خط روند، فروشندگان وارد بازار شدند. ابر ایچیموکو نیز محدوده ۱۰۲٫۳۱  تا ۱۰۳٫۲۵ را پوشش داده است که مقاومت مستحکم برای این زوج ارز در این هفته محسوب می شود. در واقع هر گونه حرکت اصلاحی به نزدیکی خط روند نزولی رسم شده فرصت های فروش جدیدی ایجاد خواهد کرد. نتیجه ی جلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا فشارهای نزولی بر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن را  به ترتیب تا سطوح ۱۰۰٫۰۰ ، ۹۹٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲۳ اوت ۲۰۱۶) و ۹۹٫۵۵ بیشتر کرده است و همانطور که پیشتر گفته شد از نظر تحلیل تکنیکال برای فروشندگان این زوج ارز شکسته شدن کامل سطح ۱۰۰٫۶۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) تارگت بعدی سطوح ۱۰۰٫۰۰ و ۹۹٫۵۵ را نمایان می سازد. خط تنکان و کیجون نیز بر روی سطوح ۱۰۱٫۷۶ و ۱۰۱٫۹۸ قرار دارند.

یورو ین ژاپن

در این جفت ارز از نظر تحلیل تکنیکال ابر ایچیموکو رسم شده که محدوده ۱۱۴٫۲۹  تا ۱۱۵٫۶۷ را پوشش داده است قیمت این زوج ارز را پس از تصمیم دیروز بانک مرکزی ژاپن و آمریکا، تحت فشارهای نزولی شدیدی قرار داده است و کاملا مشخص است که قیمت این زوج به پایین کف ابر ایچیموکو  و خط روند افزایشی رسم شده رسیده است که سیگنال مشخصی در جهت کاهش بیشتر قیمت یورو در مقابل ین ژاپن به سوی سطح ۱۱۱٫۲۵ محسوب می شود. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که قیمت این زوج ارز یک بار در اوایل ماه جاری و یک بار دیگر در هفته گذشته نتوانست خود را بالای سطح مقاومت ۱۱۶٫۱۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۱۸٫۴۴ به ۱۱۲٫۳۲) تثبیت کند و به همین خاطر هم اکنون خود را پایین سطح مقاومت ۱۱۳٫۵۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۱۸٫۴۴ به ۱۱۲٫۰۸) تثبیت کرده است. برای امروز مقاومتهای مستحکم بر روی ۱۱۴٫۲۳ و ۱۱۴٫۳۵ (به ترتیب کف ابر ایچیموکو و خط کیجون سن) قرار دارند و تنها به شرط تثبیت قیمت بالای خط تنکان سن می تواند سناریوی نزولی را موقتا تغییر دهد.  از این رو تا زمانیکه قیمت این جفت ارز پایین کف ابر ایچیموکو و خط کیجون  قرار گرفته است، در چنین وضعیتی فروشندگان یورو در مقابل ین ژاپن با اعتماد به نفس بیشتری به سوی ۱۱۱٫۲۵ و ۱۱۰٫۷۳ (پایین ترین سطح ۸ جولای) وارد بازار خواهند شد.

یورو پوند

در این زوج ارز همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم قیمت توانسته با قدرت بالای سطح مهم ۰٫۸۳۶۲ تثبیت شود، این سطح حمایت  بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۰٫۸۲۵۱ به ۰٫۸۷۲۴ تشکیل شده است. ابر ضخیم ایچیموکو که محدوده ۰٫۸۱۶۲ تا ۰٫۸۵۴۳ را پوشش داده است که روز ۲۰ سپتامبر باعث تقویت قیمت این زوج ارز به سطح ۰٫۸۶۳۰ گردید و تارگت های بعدی بر روی سطوح ۰٫۸۶۹۳ و ۰٫۸۷۲۴ قرار دارند. بنابراین پیش بینی ما تا زمانیکه قیمت بالای سقف ابر ایچیموکو یعنی سطح ۰٫۸۵۴۳ قرار دارد، ادامه ی تقویت یورو در مقابل پوند با حد استاپ پایین سطح ۰٫۸۵۴۰ است. ظهور چنین دیدگاه تکنیکالی نشانه های علاقمندی بازار به خرید این جفت ارز و تقویت یورو در مقابل پوند به سوی نرخ ۰٫۸۶۳۰ و پس از آن سطوح ۰٫۸۶۹۳ (بالاترین سطح ۱۹ اوت) و ۰٫۸۷۲۴ را بیشتر خواهد کرد.

دلار آمریکا فرانک سویس

این جفت ارز بعد از نتیجه ی جلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) به پایین کف ابر ایچیموکوی روزانه کاهش یافت و در تلاش برای کاهش به سوی سطح ۰٫۹۶۳۰ (پایین ترین سطح ۲۶ اوت) می باشد که شرط آن عبور از سطح حمایت ۰٫۹۶۵۰ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر) می باشد. کف این ابر ایچیموکوی بر روی سطح ۰٫۹۷۱۷ مشخص شده است که دیروز بعد از خبر بانک مرکزی آمریکا این کف ابر شکسته شد. تارگت های نزولی بعدی به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۹۵۵۰ و ۰٫۹۵۳۸ (پایین ترین سطوح ۱۸ و ۱۹ اوت ۲۰۱۶) می باشد و اندیکاتور استوکستیک نیز فشار فروش قیمت این جفت ارز را نشان می دهد و انتظار می رود فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس تحمیل شود.

دلار استرالیا دلار آمریکا

از نظر تحلیل تکنیکال در این جفت ارز قیمت پس از برخورد به خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته به داخل ابر ایچیموکو برگشت کرده است و توانسته با قدرت به بالای سقف ابر ایچیموکو برسد و هم اکنون در تلاش برای افزایش به سوی سطوح مقاومت ۰٫۷۶۷۵ و ۰٫۷۷۰۰ می باشد که اگر موفق به شکست این سطوح شود به ترتیب تا سطوح ۰٫۷۷۳۰ و ۰٫۷۷۶۰  افزایش می یابد. اما اگر کندل روزانه پایین سقف ابر ایچیموکو بسته شود می بایست در سناریوی فوق تجدید نظر کرد زیرا روند نزولی بلند مدت هنوز پایدار به نظر می رسد. از نظر تحلیل بین بازاری، اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله استرالیا و آمریکا کمی بیشتر شده است و اندیکاتور RSI نیز سیگنال افزایش دلار استرالیا (AUD) صادر کرده است. بنابراین برای امروز منتظر می مانیم تا ببینیم قیمت موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۰٫۷۶۸۵ می شود یا نه، در صورت تثبیت بالای آن، اهداف بعدی این جفت ارز به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۷۷۰۰ و ۰٫۷۷۳۰ خواهند بود. سطوح حمایت به ترتیب بر روی خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته مشخص شده اند.

دلار نیوزلند دلار آمریکا

قیمت دلار نیوزلند (NZD) هر چند به بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه رسیده است اما قیمت آن  پس از سقوط اخیر از بالاترین سطح ماه سپتامبر همچنان در روندی خنثی و رنجی قرار گرفته است و این روند خنثی و رنج (consolidation) به ساخته شدن شانه راست از الگوی سر و شانه وارونه اشاره دارد. برای امروز سطح ۰٫۷۳۸۱ (بالاترین سطح ۹ سپتامبر تایم فریم یک ساعته) مقاومت مهم محسوب می شود و با توجه به کاهش ارزش دلار نیوزلند در مقابل ین ژاپن به سطح ۷۳٫۳۴ ، قیمت با سطح مقاومت مهمی در منطقه ۰٫۷۳۸۱ تا ۰٫۷۴۱۴ مواجه است. تثبیت قیمت این زوج ارز در پایین خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته و زیر سطح مقاومت ۰٫۷۳۸۱ و ۰٫۷۴۱۴ ، برای شروع حرکت کاهشی به سوی نرخهای پایین خط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته لازم است. خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۷۳۰۶ و ۰٫۷۲۲۵  قرار دارند.

دلار آمریکا دلار کانادا

در این جفت ارز همانطور که دیروز گفته شد با توجه به آنکه قیمت نفت در واکنش به کاهش موجودی ذخایر نفتی هفتگی آمریکا (EIA) رو به افزایش است، پیش بینی می شود قیمت دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا همچنان پایین سطوح مقاومت ۱٫۳۲۵۵ و ۱٫۳۲۶۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت شده است و برای امروز چنانچه با افزایش قیمت نفت، سقف ابر ایچیموکوی روزانه شکسته شود سیگنال کاهش به نرخهای پایین سطوح ۱٫۲۹۸۰ و ۱٫۲۹۵۰ صادر خواهد کرد. نوسانات امروز قیمت نفت را باید پیگیری کرد و در صورت افزایش قیمت نفت آمریکا به بالای سطح مقاومت ۴۶٫۲۰ دلار در هر بشکه، می بایست منتظر واکنش منفی دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا بود و فشارهای نزولی بر دلار آمریکا در مقابل لونی (دلار کانادا) را برای شکست سطوح ۱٫۳۰۰۰ و ۱٫۲۹۸۰ بیشتر خواهد کرد.

شاخص دلار آمریکا

در قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا (DXY) پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت ۹۴٫۸۹ به سوی سطح ۹۴٫۴۷ کاهش یابد که شرط کاهش آن تثبیت کندل ۲ ساعته قیمت زیر خط روند پایینی کانال است. همانطور که در چارت مشخص شده است این سطوح حمایت ۹۴٫۸۹ و ۹۴٫۴۷  هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده اند و این چرخه در درون یک کانال افزایشی در جریان بوده است و به معنای آن است که قیمت شاخص دلار آمریکا در این موج C  تنها در صورت شکست سطح مقاومت ۹۶٫۲۲ و تثبیت کندل روزانه بالای آن می تواند تا محدوده ۹۶٫۸۸ و ۹۷٫۵۵ (خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) افزایش یابد. با این حال کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) دیشب همانند پیش بینی ها نرخ بهره بانکی خود را در محدوده %۰٫۲۵ تا %۰٫۵۰ ثابت نگه داشت و اعلام کرد هر چند موارد افزایش نرخ بهره تقویت شده است با این حال در حال حاضر قبل از افزایش نرخ بهره، منتظر شواهد بیشتری از پیشرفت به سوی اهداف اشتغال و تورم است و هرگونه تصمیم در این خصوص را به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف داشته است. برای بازار این بدان معنی است که انتظار برای افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه نوامبر بدلیل آنکه جلسه بانک فدرال درست چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود، بسیار بعید است. این بیانیه و سخنرانی شب گذشته یلن ریس بانک فدرال هر چند به یک پله افزایش نرخ بهره در پایان سال جاری (ماه دسامبر) اشاره نمود اما دیشب بانک مرکزی آمریکا پیش بینی بلند مدت خود را از نرخ بهره و رشد اقتصادی به شدت کاهش داد که همین مساله منجر به کاهش شاخص دلار آمریکا به پایین سطح حمایت ۹۵٫۴۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) شده است و هم اکنون در تلاش برای عبور از خط روند پایینی کانال می باشد که در چارت پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا