تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن مدتی در اطراف سطوح حمایت ۱۳۳۵ و ۱۳۳۳ در نوسان باشد و بعد از آن دوباره به سطح مقاومت ۱۳۴۳ (بالاترین سطح دیروز) افزایش یابد و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین نشان داده اند.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطوح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۳۶۷ (بالاترین سطح ۲ اوت) قرار دارند. از نظر تحلیل تکنیکال حرکت افزایشی که قبلا از سطح ۱۳۰۶ (پایین ترین سطح ۱۶ سپتامبر) شکل گرفته هنوز تکمیل نشده است و معامله گران تلاش مجدد خود را برای بازگرداندن قیمت به بالاترین سطح روز گذشته یعنی سطح ۱۳۴۳ خواهند کرد.

از این رو برای امروز اگر خریداران بار دیگر نبض بازار را در اختیار گیرند و قیمت به بالای سطح ۱۳۴۳ برسد تارگت بعدی بر روی سطوح ۱۳۴۸ و ۱۳۵۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود. در حرکت نزولی نیز تنها شکست کامل سطح حمایت ۱۳۲۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۳۲۵ منجر به کاهش به سطح ۱۳۱۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود.

در هر صورت برای امروز استمرار حرکت صعودی قیمت و صعود به بالای سطح ۱۳۴۳ می تواند زمینه صعود بیشتر به سطوح ۱۳۴۸ و ۱۳۵۲ را فراهم کند خصوصاً آنکه قیمت در حال حاضر بالای سطوح حمایت مهم ۱۳۳۳ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) ، ۱۳۲۷ و ۱۳۲۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) تثبیت شده است که در نمودارهای پایین مشاهده می فرمایید.

معمولا هنگامیکه قیمت اونس طلا بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند با افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی، برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید طلا می زنند به این پدیده در بازار طلا کسب سود  (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است و در قیمت اونس طلا این حرکت اصلاحی که شب گذشته از سطح ۱۳۴۳ (بالاترین سطح ۲ هفته اخیر) شاهد بودیم در راستای کسب سود معامله گران از خرید قبلی بوده است.

با این حال تا بدین جای کار قیمت اونس طلا بیشترین افزایش هفتگی (%۲+) را از اواخر ماه جولای به این سو تجربه کرده است. همین عامل روانی مهم بازار (کاهش پیش بینی های بلند مدت بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ سود بانکی) و البته اخیرا اعلام اخبار ضعیف اقتصادی آمریکا در همین راستا، مهمترین علت افزایش قیمت اونس طلا به بالاترین حد ۲ هفته گذشته بوده است.

با نگاهی به نمودار بازار، می توان حرکت افزایشی قیمت اونس طلا را از سطح ۱۳۰۶ (پایین ترین سطح ۱۶ سپتامبر) مشاهده کرد و به باور ما معامله گران سعی خواهند کرد از هم اکنون تا جلسه بعدی بانک مرکزی آمریکا (۲ نوامبر) در نرخهای پایین اقدام به خرید اونس طلا کنند و این احتمال قویا وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیچ اقدامی در جهت افزایش نرخ بهره نکند.

باید باور داشت که همین نظریه تا کنون خریداران اونس طلا را مخصوصا پس از بیانیه روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا فعلا پیروز بازار نگاه داشته است و این موضوع می تواند روند صعودی قیمت اونس طلا را دوباره به جلو هدایت کند. شاید بتوان گفت که اکنون هدف ۱۳۴۳ که سطح مقاومت دیروز بود، مجدد دست یافتنی باشد و تا افزایش دوباره قیمت به این سطح تنها چند قدم فاصله دارد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۶٫۵۳ تن افزایش از رقم قبلی ۹۴۴٫۳۹ تن به ۹۵۰٫۹۲ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی ایالات متحده خبر خاصی منتشر نمی شود.

یادآوری می شود از نظر تحلیل تکنیکال در صورت تثبیت قیمت اونس طلا در بالای نرخ ۱۳۴۳ و شکسته شدن خط روند نزولی رسم شده از آنجایکه پس از آن سطح مقاومت خاصی در مقابل اونس طلا نخواهد بود، امکان صعود بیشتر به ترتیب تا سطوح ۱۳۴۸ و ۱۳۵۲ وجود خواهد داشت که در نمودار بالا بدان اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا