تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو- دلار آمریکا

یورو  بعد از خبر مثبت شاخص موقعیت تجاری آلمان (IFO) که امروز به بالاترین سطح ۲۸ ماهه گذشته رسید، بالای سطح ۱٫۱۱۹۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و سقف ابر ایچیموکو خود را تثبیت کرده است و در حال حاضر در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱٫۱۲۷۰ می باشد. اگر موفق به شکست و تثبیت دو ساعته بالای آن شود به ترتیب تا سطوح ۱٫۱۲۸۵  (بالاترین سطح ۹ سپتامبر) ، ۱٫۱۳۰۰  و ۱٫۱۳۲۷ (بالاترین سطح ۸ سپتامبر) افزایش خواهد یافت. برای امروز این احتمال وجود دارد که خط کیجون سن که بر روی سطح ۱٫۱۲۴۵ قرار دارد، شکسته شود. ابر ایچیموکو نیز محدوده کف ۱٫۱۱۷۱ تا سقف ۱٫۱۱۸۹ را نشان می دهد. برای امروز سطوح حمایت یورو در مقابل دلار آمریکا نیز به ترتیب بر روی سطوح ۱٫۱۲۲۰ ، ۱٫۱۲۰۰ و در ادامه ۱٫۱۱۹۰(خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه)، ۱٫۱۱۶۸ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) ،  ۱٫۱۱۵۹  (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۱٫۱۱۵۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تشکیل شده اند.

پوند – دلار آمریکا

در جفت ارز  پوند – دلار آمریکا برای امروز تمایلات بازار کماکان ادامه حرکت نزولی قیمت را به سوی خط بولینجر باند ۳۰ روزه در اطراف سطح ۱٫۲۹۱۶  نشان می دهد. از منظر تحلیل تکنیکال با توجه به تثبیت قیمت پایین سطح ۱٫۳۱۶۰ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته) حرکت نزولی باقی خواهد ماند. پوند پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۳۰ روزه گذشته تثبیت شده است و این هفته هر گونه حرکت اصلاحی به بالای سطح مقاومت ۱٫۲۹۵۰ و ۱٫۲۹۸۵ می تواند فرصتهای جدیدی برای ورود فروشندگان فراهم آورد. بنابراین از منظر تحلیل تکنیکال در صورتیکه قیمت این زوج ارز به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱٫۳۱۶۰ و زیر خط روند افزایشی رسم شده باقی بماند، حرکت نزولی این جفت ارز امتداد بیشتری خواهد یافت و به ترتیب تا سطوح ۱٫۲۸۶۵ (پایین ترین سطح ۱۵ اوت ۲۰۱۶) ، ۱٫۲۷۹۸ و ۱٫۲۷۷۸ (پایین ترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) کاهش می یابد. اظهارات اخیر بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه ماده ۵۰ معاهده لیسبون در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در اوایل سال آینده به اجرا گذاشته خواهد شد ، از اواخر هفته ی پیش  منجر به کاهش بیشتر ارزش پوند در بازارها شده است.

دلار آمریکا- ین ژاپن

در این جفت ارز همانطور که روز جمعه گفته شد  قرار گرفتن قیمت پایین خط روند نزولی رسم شده از  بالاترین سطح ماه مه به معنای ادامه حرکت نزولی است و برای امروز این خط روند مماس با سطح ۱۰۲٫۶۷ می باشد. قبلا نیز گفتیم که نقطه مماس قیمت این زوج ارز با این خط روند هر روز به میزان ۱۰ پیپ پایین تر می آید و هر بار با نزدیک شدن قیمت به این خط روند، فروشندگان وارد بازار می شوند. ابر ایچیموکو نیز محدوده ۱۰۲٫۲۲  تا ۱۰۳٫۲۵ را پوشش داده است که مقاومت مستحکم برای این زوج ارز در این هفته محسوب می شود. در واقع هر گونه حرکت اصلاحی به نزدیکی خط روند نزولی رسم شده فرصت های فروش جدیدی ایجاد خواهد کرد. نتیجه ی جلسات هفته پیش بانک مرکزی ژاپن و آمریکا فشارهای نزولی بر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن را  به ترتیب تا سطوح ۱۰۰٫۰۰ ،  ۹۹٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲۳ اوت ۲۰۱۶) و ۹۹٫۵۵ بیشتر کرده است و همانطور که پیشتر گفته شد از نظر تحلیل تکنیکال برای فروشندگان این زوج ارز شکسته شدن کامل سطح ۱۰۰٫۶۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) تارگت بعدی سطوح ۱۰۰٫۰۰ و ۹۹٫۵۵ را نمایان می سازد. خط تنکان و کیجون نیز بر روی سطوح ۱۰۱٫۷۳ و ۱۰۲٫۱۲  قرار دارند. مجموع این تحولات و در نهایت مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا می تواند تا حدودی مشخص کننده وضعیت کوتاه مدت حرکت این جفت ارز باشد.

یورو ین ژاپن

در این جفت ارز از نظر تحلیل تکنیکال ابر ایچیموکو رسم شده که محدوده ۱۱۴٫۳۵  تا ۱۱۵٫۶۵ را پوشش داده است قیمت این زوج ارز را پس از تصمیم هفته پیش بانک های مرکزی ژاپن و آمریکا، تحت فشارهای نزولی شدیدی قرار داده است و کاملا مشخص است که قیمت این زوج به پایین کف ابر ایچیموکو رسیده است که سیگنال مشخصی در جهت کاهش بیشتر قیمت یورو در مقابل ین ژاپن به سوی سطح ۱۱۱٫۲۵ محسوب می شود. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که قیمت این زوج ارز یک بار در اوایل ماه جاری و یک بار دیگر در هفته گذشته نتوانست خود را بالای سطح مقاومت ۱۱۶٫۱۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۱۸٫۴۴ به ۱۱۲٫۳۲) تثبیت کند و به همین خاطر هم اکنون خود را پایین سطح مقاومت ۱۱۳٫۵۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۱۸٫۴۴ به ۱۱۲٫۰۸) تثبیت کرده است. برای امروز مقاومتهای مستحکم به ترتیب  بر روی ۱۱۳٫۵۰ ، ۱۱۳٫۸۵ و ۱۱۴٫۰۰ دیده می شوند و سطح ۱۱۴٫۲۳ (خط کیجون سن) مقاومت مهمی است و تنها به شرط تثبیت قیمت بالای خط تنکان سن می تواند سناریوی نزولی را موقتا تغییر دهد.  از این رو در این هفته تازمانیکه قیمت این جفت ارز پایین کف ابر ایچیموکو و خط کیجون  قرار گرفته است، در چنین وضعیتی فروشندگان یورو در مقابل ین ژاپن با اعتماد به نفس بیشتری به سوی ۱۱۱٫۲۵ و ۱۱۰٫۷۳ (پایین ترین سطح ۸ جولای) وارد بازار خواهند شد که روز جمعه نیز بدان اشاره کردیم.

یورو پوند

در این زوج ارز همانطور که قبلا چندین بار بدان اشاره کردیم قیمت توانسته با قدرت بالای سطح مهم ۰٫۸۳۶۲ تثبیت شود، این سطح حمایت  بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۰٫۸۲۵۱ به ۰٫۸۷۲۴ تشکیل شده است. کندل افزایشی بزرگ روز جمعه به شیب تند صعودی قیمت این جفت ارز اشاره دارد و ابر ضخیم ایچیموکو که محدوده ۰٫۸۱۶۲ تا ۰٫۸۵۵۰ را پوشش داده است که باعث تقویت قیمت این زوج ارز به بالای سطح ۰٫۸۷۰۰ گردیده است و تارگت بعدی بر روی سطح ۰٫۸۷۲۴ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۶) قرار دارد. تارگت بعد از آن سطح ۰٫۸۸۱۵ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۳) دیده می شود. بنابراین پیش بینی ما تا زمانیکه قیمت بالای سقف ابر ایچیموکو یعنی سطح ۰٫۸۵۵۰ قرار دارد، ادامه ی تقویت یورو در مقابل پوند با حد استاپ پایین سطح ۰٫۸۵۴۰ است. البته قبل از آن سطح حمایت مهم امروز بر روی ۰٫۸۶۴۷ دیده می شود. ظهور چنین دیدگاه تکنیکالی نشانه های علاقمندی بازار به خرید  این جفت ارز و تقویت یورو در مقابل پوند به سوی نرخ  ۰٫۸۷۲۴ و پس از آن سطح ۰٫۸۸۱۵ را بیشتر خواهد کرد.

دلار آمریکا فرانک سویس

این جفت ارز بعد از نتیجه ی جلسه هفته پیش بانک مرکزی آمریکا (FOMC) به پایین کف ابر ایچیموکوی روزانه کاهش یافت و در تلاش برای کاهش به سوی سطح ۰٫۹۶۳۰ (پایین ترین سطح ۲۶ اوت) می باشد که شرط آن عبور از سطح حمایت ۰٫۹۶۵۰  (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر) می باشد. کف این ابر ایچیموکوی بر روی سطح ۰٫۹۷۱۷ مشخص شده است که هفته پیش  بعد از خبر بانک مرکزی آمریکا این کف ابر شکسته شد. تارگتهای نزولی بعدی به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۹۵۵۰ و ۰٫۹۵۳۸ (پایین ترین سطوح ۱۸ و ۱۹ اوت ۲۰۱۶) می باشد و اندیکاتور استوکستیک نیز فشار فروش قیمت این جفت ارز را نشان می دهد و انتظار می رود فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس تحمیل شود و برای امروز احتمالاً تقاضا برای بازگرداندن دلار آمریکا به نرخهای پایین تر ۰٫۹۶۸۰ خواهد بود.

دلار استرالیا دلار آمریکا

از نظر تحلیل تکنیکال در این جفت ارز قیمت پس از برخورد به خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته به داخل ابر ایچیموکو برگشت کرده است و توانسته با قدرت به بالای سقف ابر ایچیموکو برسد و هم اکنون در تلاش برای افزایش به سوی سطوح مقاومت ۰٫۷۶۷۵ و ۰٫۷۷۰۰ می باشد که اگر موفق به شکست این سطوح شود به ترتیب تا سطوح ۰٫۷۷۳۰ و ۰٫۷۷۶۰  افزایش می یابد. از نظر تحلیل بین بازاری، کاهش ارزش دلار آمریکا یکی از عوامل اصلی افزایش دلار استرالیا بوده است و اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله استرالیا و آمریکا نیز بیشتر شده است و اندیکاتور RSI نیز سیگنال افزایش دلار استرالیا (AUD) صادر کرده است. بنابراین برای امروز منتظر می مانیم تا ببینیم قیمت موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۰٫۷۶۵۰ و ۰٫۷۶۵۵ می شود یا نه، در صورت تثبیت بالای آن، اهداف بعدی این جفت ارز به ترتیب بر روی سطوح ۰٫۷۶۷۵ ، ۰٫۷۷۰۰ و ۰٫۷۷۳۰ خواهند بود. سطوح حمایت به ترتیب بر روی خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته مشخص شده اند که روز جمعه نیز بدان اشاره کردیم.

دلار نیوزلند دلار آمریکا

قیمت دلار نیوزلند (NZD)  هر چند پس از انتشار بیانیه ی هفته پیش بانک مرکزی نیوزلند و اشاره به تضعیف دلار این کشور تا سطح ۰٫۷۲۲۰ کاهش یافت اما با نزدیک شدن به سقف ابر ایچیموکو در نمودار روزانه و سطح حمایت ۰٫۷۲۱۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) در کوتاه مدت موقعیت برای حرکت اصلاحی تا سطوح مقاومت ۰٫۷۲۸۱ . ۰٫۷۳۵۹ با سطوح حمایت ۰٫۷۲۱۹  و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته فراهم شده است. هم اکنون %۶۵ احتمال می رود که نرخ بهره بانک مرکزی نیوزلند در جلسه ۱۰ نوامبر کاهش یابد و اگر در این جلسه تغییری نکند، جلسه بعدی در ماه فوریه ۲۰۱۷ احتمال کاهش نرخ بهره را بوجود خواهد آورد.

دلار آمریکا دلار کانادا

در این جفت ارز پس از اعلام آمارهای ضعیف خرده فروشی و تورم کانادا، قیمت آن به نرخهای بالای سطح ۱٫۳۱۵۰ افزایش یافته است و با توجه به اینکه امروز جریان ریسک گریزی افزایش یافته است احتمال صعود قیمت این جفت ارز به سطح ۱٫۳۲۰۰ وجود دارد که اگر شکسته شود موجب افزایش به سوی سطح ۱٫۳۲۵۰ می شود. به غیر از تحولات و تاثیرات قیمت نفت بر روی این جفت ارز که رابطه ی عکسی این جفت ارز با قیمت نفت دارد، موضوع دیگر در مورد این جفت ارز به مساله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برمی گردد. در صورتیکه دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود،  ایشان تهدید کرده است قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی(نفتا) را که در سال ۱۹۹۴ بین کانادا، آمریکا و مکزیک بسته شد، ملغی می‌کند که اگر این  اتفاق بیافتد و ترامپ پیروز انتخابات شود، می تواند منجر به کاهش شدید ارزش دلار کانادا و رسیدن این جفت ارز به سوی نرخهای بالای ۱٫۳۲۵۰ یعنی سطح ۱٫۳۵ شود. قرار است بامداد فردا اولین مناظره از سه مناظره بین هیلاری کلینتون (نامزد دموکرات) و دونالد ترامپ (نامزد جمهوری خواه) برگزار شود.

 شاخص دلار آمریکا

در قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا (DXY) پیش بینی می شود این هفته قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت ۹۴٫۸۹ به سوی سطح ۹۴٫۴۷ کاهش یابد که شرط کاهش آن تثبیت کندل ۲ ساعته قیمت زیر خط روند پایینی کانال است. همانطور که در چارت مشخص شده است این سطوح حمایت ۹۴٫۸۹ و ۹۴٫۴۷  هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده اند و این چرخه در درون یک کانال افزایشی در جریان بوده است و به معنای آن است که قیمت شاخص دلار آمریکا در این موج C  تنها در صورت شکست سطح مقاومت ۹۶٫۲۲ و تثبیت کندل روزانه بالای آن می تواند تا محدوده ۹۶٫۸۸ و ۹۷٫۵۵ (خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) افزایش یابد. از نظر تحلیل فاندامنتال ی مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا می تواند جهت کوتاه مدت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا را تعیین کند. در حال حاضر تمرکز بازار از مسایل سیاست های پولی بانک فدرال به مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا (کلینتون و ترامپ) بازگشته است. قرار است بامداد فردا اولین مناظره از سه مناظره بین هیلاری کلینتون (نامزد دموکرات) و دونالد ترامپ (نامزد جمهوری خواه) برگزار شود.  انتظار می رود اگر بحث و مناظره به نفع دونالد ترامپ تمام شود و حمایت از ایشان بیشتر شود، ارزش دلار آمریکا در بازارها مخصوصا در مقابل ین ژاپن کاهش یابد و جریان ریسک گریزی (نزول بازار سهام) در بازارها بیشتر شود. این مساله در نهایت به تقویت دارایی های مطمئن نظیر ین ژاپن و طلا می انجامد. لازم به ذکر است دونالد ترامپ در مبارزاتی انتخاباتی خود خواستار تضعیف دلار آمریکا شده بود. هر چند هر دو آنها (کلینتون و ترامپ) طرفدار ضعیف تر شدن دلار آمریکا در بازارها هستند اما هم اکنون این هراس در بازارها وجود دارد که اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات شود، سیاست های شدیدی تری را اتخاذ خواهد کرد که نوسانات زیادی را در حوزه جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتک به همراه خواهد داشت و در نتیجه اقتصاد آمریکا را در معرض شوک های منفی زیادی قرار می دهد. امروز در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران به غیر از آمار فروش خانه های جدید آمریکا (پیش بینی بازار ۶۰۰ هزار واحد، رقم قبلی ۶۵۴ هزار واحد) و سخنرانی تارولو از اعضای بانک فدرال در تقویم اقتصادی ایالات متحده خبر خاصی دیگری منتشر نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا