تحلیل چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶

پیش بینی جهت بازار اونس طلا همواره یکی از مشکل ترین امور است تا جایی که بسیاری آن را امری دشوار دانسته اند. هرچه بازار کارا تر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار اونس طلا به عنوان کارا ترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد. مسئله هنگامی دشوار تر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم. شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز و هفته آتی سخن گفت اما هنگامی که صحبت از ماه و سال می شود باید اندکی احتیاط کرد.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت بازار اونس طلا در سه ماهه چهارم سال نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می اید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و هدفهای بعدی قیمت و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در طول سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ بازار اونس طلا احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهد کرد و نقاط حمایت و مقاومت مهم قیمت چه نرخهای هستند؟

از نظر تحلیل تکنیکال اگر بخواهیم صحبت کنیم قیمت آن با سطوح مقاومت به ترتیب ۱۳۵۱ و ۱۳۷۴ و ۱۳۷۹ مواجه است و اگر در این مدت نتواند به بالای این سطوح برسد ممکن است با شکست سطوح ۱۳۲۶ و ۱۳۱۸ به ترتیب تا سطح ۱۳۰۶ و ۱۲۹۷ و پس از آن سطح ۱۲۵۲ اصلاح کند. اما اگر موفق به شکست سطوح ۱۳۲۵۱ و ۱۳۷۴ و مهمتر از همه سطح مقاومت ۱۳۷۹ شود تا سطح ۱۴۱۰ دست می یابد.

در چارت پایین مشخص است حرکت افزایشی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به عنوان یک حرکت اصلاحی برخلاف روند نزولی از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۲۰۱۱) محسوب می شود. تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی از این روند نشاندهنده آن است که سطح ۱۳۷۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) بسیار مقاوم و مستحکم است که در اواخر ماه نوامبر سال گذشته دوبار مانع از افزایش قیمت اونس طلا شد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید و این نشاندهنده قدرت این سطح مقاومت می باشد.

در نمودار زیر این سطح مقاومت ۱۳۷۹ همچنین مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ می باشد که این سطح را تبدیل به مقاومت جدّی کرده است. از دیدگاه تحلیل تکنیکال این طور به نظر می رسد تا زمانیکه قیمت اونس طلا پایین خط روند نزولی رسم شده قرار دارد ممکن است با شکست سطوح حمایت ۱۳۲۶ و ۱۳۱۸ به سوی سطوح ۱۳۰۶ و ۱۲۹۷ و پس از آن سطح ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) برگردد.

در چارت روزانه افزایش قیمت اونس طلا از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) موید آن است که چرخه پنج موجی تکمیل شده است و موج چهارم یعنی موج (۴) از این چرخه در اطراف سطح ۱۲۱۰ به پایان رسیده است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از این روند می باشد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال بررسی امواج الیوت نشان می دهد که قیمت اونس طلا ممکن است در سه ماهه چهارم سال جاری دوباره به سوی کف موج (۴) نزدیک شود. از نظر زمانی حرکت اصلاحی قیمت از بالاترین سطح ۶ جولای یعنی سطح ۱۳۷۴ بسیار طولانی بوده و این بدان معناست که این حرکت اصلاحی در جهت خلاف موج افزایشی از سطح ۱۰۴۵ بوده است و در نهایت ممکن است دوباره قیمت را در کوارتر چهارم سال جاری در موج c به سمت سطح ۱۲۴۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) هدایت کند.

در چارت های پایین تحلیل و بررسی سطوح فیبوناچی از هر دو روند نزولی و روند افزایشی به تارگت های نزدیکی سطوح ۱۲۵۲ و ۱۲۴۹ اشاره دارند. لازم به ذکر است در حرکت افزایشی نیز تنها در صورت عبور قیمت اونس طلا از سطوح مقاومت ۱۳۵۱ ، ۱۳۷۴ و مهمتر از همه سطح مقاومت ۱۳۷۹ می توان در سه ماهه چهارم سال جاری انتظار شروع حرکت صعودی تا نرخ ۱۴۱۰ را داشت. همانطور که در نمودار روزانه دیده می شود سطح ۱۴۸۳ نیز بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از سقوط ۱۹۲۰ به ۱۰۴۵ دیده می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت اونس طلا و هدف بعدی آن مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا