تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در نمودار قیمت اونس طلا پس از شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۳۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) حرکت نزولی تا سطح ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) ادامه یافته است و اکنون قیمت مابین نرخهای ۱۳۱۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۳۲۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) قرار دارد و انتظار می رود که سطح حمایت بعدی در نرخ ۱۳۱۸ قرار گیرد. پایین تر از این سطح اهداف بعدی به ترتیب بر روی ۱۳۱۲ و ۱۳۰۶ قرار گرفته اند.

براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک خط فیبوناچی تا خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی در نمودار زیر بر روی سطح ۱۳۱۸ مشخص است. امری که در صورت تحقق می تواند در صورت شکست کامل سطح حمایت ۱۳۱۸ در موج C بار دیگر به کاهش تا نرخهای ۱۳۱۲ ، ۱۳۱۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱۳۰۶ و حتی بیشتر منجر شود که دیروز در چشم انداز سه ماهه بدان اشاره کردیم.

همانطور که دیروز گفتیم واکنش اولیه بازار به مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا حاکی از پیروزی هیلاری کلینتون بر دونالد ترامپ بود که همین امر به همراه تقویت ارزش دلار آمریکا به کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین سطح ۱ هفته گذشته منجر شده است و فروشندگان اونس طلا از این شرایط به نفع خود بهره گرفته اند. کاهش قیمت اونس طلا نشان می دهد که ناظران بازار هیلاری کلینتون را نامزد پیشتاز ارزیابی می‌کنند.

این در حالی است که برخی از فعالان بازار معتقدند اگر ترامپ به پیروزی برسد، مشخص نیست چه اتفاقی در زمینه سیاست خارجی، تجارت و اقتصاد داخلی آمریکا رخ خواهد داد. با این حال سرمایه گذاران با این اعتقاد که هیلاری کلینتون برنده انتخابات آمریکا خواهد بود، ریسک پذیری بیشتری پیدا کرده‌اند و همین نظریه تا کنون فروشندگان طلا را پیروز بازار نگاه داشته است. دو مناظره بعدی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در روزهای ۹ و ۱۹ اکتبر برگزار خواهد شد.

گزارش امروز یلن ریس بانک فدرال در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران برابر کنگره آمریکا نیز از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود و هر چند بیشتر تمرکز ایشان بر مقررات مالی معطوف خواهد بود اما به احتمال زیادی سوالاتی در مورد چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال و اقتصاد نیز پرسیده است.

لازم به ذکر است امروز جیمز بولارد ریس بانک فدرال سنت لوئیس در ساعت ۱۷:۴۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد کرد. بامداد فردا دو تن از اعضای تندروی بانک فدرال (مستر ریس بانک فدرال کلیولند و جورج ریس بانک فدرال کانزاس سیتی) که هفته ی گذشته رای به افزایش نرخ بهره داده بودند نیز در رویدادهی جداگانه در خصوص اقتصاد و سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند داشت.

ارزش یورو نیز در مقابل ارزهای اصلی بازار عمدتا به خاطر نگرانی ها در مورد سلامت سیستم مالی اروپا مقداری کاهش یافته است. سقوط شدید قیمت سهام دویچه بانک بزرگترین بانک وام دهنده آلمان بدنبال آنکه دستگاه قضایی ایالات متحده آمریکا از بانک آلمانی دویچه بانک رقمی معادل ۱۴ میلیارد دلار طلب کرد نیز یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش یورو در بازارها محسوب می شود.

دویچه بانک به صدور اوراق بهادار دارای مشکل و اختلال در سیستم مالی آمریکا پیش از آغاز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ از طرف دادگستری آمریکا متهم شده است. امروز دراقی ریس بانک مرکزی اروپا (ECB) در کنفرانس تحقیقاتی سالانه بانک مرکزی اروپا و همچنین ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران در مقابل مجلس آلمان سخنرانی خواهد کرد.

در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) با ۲٫۰۸-  تن کاهش از رقم قبلی ۹۵۱٫۲۲ تن به ۹۴۹٫۱۴ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا